تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

واکنش به افراطیون عرب
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «خلیج فارس سند دارد»، در خصوص مالکیت ایران بر خلیج فارس نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «شورای انقلاب فرهنگی، دهم فروردین؛ یعنی سالگرد اخراج اشغالگران پرتغالی را از تنگه هرمز به عنوان روز ملی خلیج فارس به مناسبت‌‌های تقویمی سال خورشیدی افزود. این تصمیم، واکنشی به سال‌ها رفتار رسانه‌ای و سیاسی تحریک‌آمیز توسط افراطیون عرب بود که گاهی از اشکال تحریف شده نام خلیج فارس استفاده می‌کردند.»

به نوشته این روزنامه: «اما با وجود این قطعیت درباره نام و مالکیت خلیج فارس و ملحقات آن، تحرک سیاسی، دیپلماتیک و تبلیغاتی ایران در این موضوع ضرورت دارد. علت این ضرورت نه اثبات مالکیت- که محقق است- بلکه تدبیری برای پیشبرد دیپلماسی خاورمیانه‌ای ایران است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «حتی در مواقعی که استفاده از این عناوین مجعول بر اثر ناآگاهی یا تصادفی است، نیز واکنش فوری و قاطع ایران ضرورت دارد. بنا به همین ملاحظات است که ورود روزی به نام روز ملی خلیج‌فارس به تقویم ایرانیان را باید اقدامی بایسته و شایسته دانست و برای زنده ماندن آن کوشید.»

متن کامل سرمقاله

خرافه‌زدایی
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «شهید مرتضی مطهری احیاگر تفکر ناب دینی»، درباره اندیشه‌های مرتضی مطهری نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه: «فردا ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت فیلسوف، متفکر، اسلام‌شناسی و نظریه‌پرداز بزرگ شهید مرتضی مطهری است که خلاء وجودیش را امروز بیش از هر زمان و نسل سوم انقلاب اسلامی، بیش از هر نسل دیگر احساس می‌کند. برجستگی بزرگ شهید مطهری در آثار گفتاری و نوشتاری و مجاهدت‌های پژوهشی و تحقیقی، مسئله‌شناسی خرافه‌زدایی و دفع شبهات بود.»

در این سرمقاله آمده است: «مطهری اندیشه اصلاحی داشت و در اصلاح تفکر و جلوگیری از انحراف و مبارزه با خرافات هیچ قداستی را بر نمی تافت.»

این روزنامه افزوده است: «بدون شک اگر مطهری را از انقلاب و کشور نمی‌گرفتند، او در مقابل مسائلی چون کنترل جمعیت و محدودیت‌های نقد و ادغام نظام‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی در یک نظام مبتنی بر قانون اساسی و ده‌ها مسئله دیگر راه می گشود و نظریه پردازی می کرد.»

متن کامل سرمقاله

پروژه‌های یک جریان
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «جنبش بیانیه» درباره وضعیت سیاسی ایران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «جریان فتنه که اکنون در محافل داخلی خود مرگ را به طور کامل پذیرفته تلاش می‌کند در سال ۸۹ با یک برنامه‌ریزی جدید لااقل در بخش رسانه‌ای خود را احیا کند. مجموعه اطلاعات موجود نشان می‌دهد این جریان اکنون روی سه پروژه متمرکز است: تلاش برای حرکت به سمت طبقه محروم، بهره‌برداری از اختلافات قوای سه گانه و تبدیل شدن به بخشی از استراتژی جدید آمریکا در ایران.»

به نوشته این روزنامه: «درباره مورد اول نشانه روشن همین است که فتنه‌گران پس از ماه‌ها آتش‌افروزی ناگهان به یاد کارگران و معلمان که در هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی خدمات دریافت نکرده‌اند، افتاده‌اند و برای سوء‌استفاده از مطالبات آنها تلاش می‌کنند.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «جریان فتنه در شرایط فعلی هیچ راهی برای ادامه حیات خود نمی‌بیند و با جرات می‌توان گفت غرب‌گرایی ایرانی برای دهه‌ها از صحنه رقابت سیاسی حذف شده است. جنبش به اصطلاح سبز اکنون فقط جنبش بیانیه‌های خنک و سخنرانی‌های بی‌حاصل است. حرف هم که می‌دانید گفته‌اند باد هواست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «انتقام از حزب‌الله به نیابت از صهیونیست‏ها»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «ابوسفیان‌هایی که به کامپیوتر مجهز شده‌اند!»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «مصونیت نمایندگان»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «به یاد استاد شهید مطهری»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)