تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پذیرش ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل

با وجود اعتراض فعالان حقوق زنان، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل با عضویت ایران در «کمیسیون مقام زن» موافقت کرد.

«کمیسیون مقام زن»، نهادی وابسته به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است که مسئولیت بررسی وضعیت زنان را بر عهده دارد.

«برابری حقوق زن و مرد» و «پیشرفت زنان در سراسر دنیا» از جمله اهداف کمیسیون بررسی وضعیت زنان است.

گروهی از فعالان حقوق زنان هفته گذشته در نامه‌ای به اعضای شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد، از آن‌ها خواستند تا با عضویت ایران در «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد مخالفت کنند.

امضاکنندگان این نامه درخواست کرده بودند که عضویت ایران در این کمیسیون مشروط به پای‌بندی به «پیمان‌های بین‌المللی حقوق برابر» شود.

در این دوره، دو کرسی از یازده کرسی متعلق به آسیا در کمیسیون مقام زن خالی بود که ایران و تایلند تنها نامزدهای این دو کرسی بودند

ایران پس از کناره‌گیری از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد که نامزد عضویت در کمیسیون بررسی وضعیت زنان شده‌ است.

کمیسیون مقام زن یکی از کمیته های فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است. اعضا این کمیسیون هر چهار سال یک‌بار تغییر می‌کنند. در این دوره، دو کرسی از یازده کرسی متعلق به آسیا خالی بود که ایران و تایلند تنها نامزدهای این دو کرسی بودند.

فعالان حقوق زنان می‌گویند: «جایگاه خالی گروه آسیایی کمیسیون به مراتب بیش از قرار گرفتن ایران بر این جایگاه به نفع رشد و توسعه زنان در جهان خواهد بود.»

با وجود این‌که تصمیمات کمیسیون مقام زن ضمانت اجرایی ندارند، اما این کمیسیون یکی از معتبرترین نهادها برای ترغیب رفع تبعیض جنسیتی در کشورهای مختلف است. آخرین نشست کمیسیون مقام زن، اسفند ماه گذشته در نیویورک برگزار شد.

ایران در حالی به عضویت این کمیسیون پذیرفته شده که تا کنون به «کنوانسیون رفع تبعیض از زنان» نپیوسته‌ است.

فعالان حقوق زنان در ایران بارها به نبود حقوق برابر در ایران اعتراض کرده و خواهان اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز جنسیتی هستند. ایران با رد انتقادهای موجود در این زمینه، می‌گوید که در جمهوری اسلامی حقوق زنان رعایت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جلسه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل با عضویت ایران در «کمیته اسکان بشر سازمان ملل متحد»، «مجمع دائمی بومیان» و «کمیسیون علم و فناوری برای توسعه» نیز موافقت شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس بجاست که به تمام زنان چادری و نیمه چادری و کسانی که هنوز نجابت رو در پوشاندن کله خود میدانند تبریک گفت!

-- صغرا سرپوشیده ، May 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)