تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«شرایط دشوار» زندانیان در بند ۳۵۰ اوین

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در گفت‌وگو با برخی زندانیان سیاسی تازه آزاد شده، گزارشی از موارد نقض حقوق بازداشت‌شدگان در بند ۳۵۰ زندان اوین منتشر کرده‌ است.

بنا به این گزارش، زندانیان سیاسی که در بند ۳۵۰ زندان اوین هستند با مسائلی همچون «تراکم خارج از استاندارد زندانیان، ایجاد محدودیت‌های بسیار از جمله برقراری ارتباط با خانواده‌ها، وضعیت وخیم بهداشت و کمبود فضای استراحت» مواجه هستند.

برخی از زندانیانی که مدتی را در بند۳۵۰ اوین بوده‌اند به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته‌اند که در این بند شاهد موارد بسیاری از نقض آیین‌نامه اجرایی نحوه اداره بازداشت‌گاه‌های امنیتی بوده‌اند.

این کمپین حقوق بشری می‌گوید که تجربه بازداشت‌شدگان تازه آزاد شده، حاکی از «اعمال شرایط غیر استاندارد فیزیکی و رفتاری» برای زندانیان سیاسی است.

به گفته یکی از زندانیان که مدتی را در بند ۳۵۰ اوین سپری کرده‌، بسیار از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات «شرایط دشواری» را در این بند دارند و هیچ خبری در مورد وضعیت آن‌ها وجود ندارد.

این کمپین حقوق بشری می‌گوید که حمید پیروز فام، محمدجواد رحیمی‌فیروز، حسین واحد و محسن عبدی از جمله زندانیان گمنام این بند هستند که به یک تا دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

به گفته یکی از زندانیان که مدتی را در بند ۳۵۰ اوین سپری کرده‌، بسیار از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات «شرایط دشواری» را در این بند دارند و هیچ خبری در مورد وضعیت آن‌ها وجود ندارد

یک زندانی سیاسی که هم اکنون به صورت موقت از زندان آزاد شده به این سازمان مدافع جقوق بشر گفته‌ است: «زمان حضور من، این بند بسیار شلوغ و پر جمعیت بود و بین ۱۶۰-۱۸۰ زندانی سیاسی و حدود ۵۰ زندانی مالی در بند ۳۵۰ نگهداری می‌شدند.»

در ۱۱ ماه اخیر هزاران نفر از مخالفان دولت بازداشت و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

بنا به این گزارش زندانیان سیاسی روزی سه تا چهار دقیقه حق استفاده از تلفن را دارند و در بند ۳۵۰ همه مکان‌ها از جمله اتاق‌ها، دست‌شویی، حمام و ظرفشویی و راهروها مجهز به دوربین است.

«کیفیت پایین غذا، آلوده بودن سرویس‌های بهداشتی و دسترسی محدود به پزشک» از دیگر مواردی است که این زندانی سیاسی به آن اشاره کرده است.

به گفته زندانیان تازه آزاد شده «ضرب و شتم شدید» برخی زندانیان در حین بازجویی و برای گرفتن «اعتراف» ازدیگر موارد نقض حقوق بشری است که در زندان اوین اعمال می‌شود.

پیش از این نیز مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج اتخابات اسنادی مبنی بر «شکنجه» و «تجاوز» به برخی زندانیان اخیر را منتشر کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)