تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آمادگی ترکیه برای میانجی‌گری در پرونده ایران

احمد داود اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه، از آمادگی کشورش برای میانجی‌گری میان تهران و غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد.

احمد داود اغلو که در تهران به سر می‌برد، امروز (سه‌شنبه) گفت آنکارا همچنان خواستار حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران از طریق گفتگو، مذاکره و دیپلماسی است.


داود اوغلو که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با منوچهر متکی شرکت داشت، افزود: «ترکیه آماده است در مبادله اورانیوم میان ایران و غرب به عنوان میانجی عمل کند.»

به گفته وی، ترکیه تلاش می‌کند راه‌حل مناسبی درباره‌ مسئله‌ هسته‌‌ای ایران پیدا کند و در این رابطه به ‌ تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران، نیز در این کنفرانس مطبوعاتی در مورد امکان مبادله سوخت گفت: «اگر بر اصل مبادله‌ سوخت اتفاق‌نظر ایجاد شود، در این صورت در سایر ابعاد بر اساس اعتماد متقابل امکان تبادل‌نظر وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، متکی افزود گزینه تبادل سوخت همچنان روی میز است و اگر «اراده جدی» برای انجام این مبادله وجود داشته باشد، این موضوع می‌تواند «فرصتی اعتمادساز» برای طرفین مذاکره باشد.

متکی: «اگر بر اصل مبادله‌ سوخت اتفاق‌نظر ایجاد شود، در این صورت در سایر ابعاد بر اساس اعتماد متقابل امکان تبادل‌نظر وجود دارد»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در همین رابطه گفت برخی از پیشنهادات مبادله سوخت، منافاتی با خواسته‌های جمهوری اسلامی ندارد.

آقای مهمانپرست افزود: «برای تامین سوخت، باید طرف‌های مقابل انعطاف مناسب و معقول را داشته باشند. ما معتقدیم انجام مبادله برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران امکان‌پذیر است.»

ایران و غرب بر سر تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اختلاف‌نظر دارند. جمهوری اسلامی خواستار انجام مبادله سوخت اتمی در خاک خود است، اما غرب این پیشنهاد را نپذیرفته است.

افزایش این اختلاف‌ها باعث شده که آمریکا و غرب تلاش‌ها برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند. مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که چین با جامعه جهانی برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه تهران، همکاری خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

az roozi k in regime sarkar amad b naf eTorkha shod. Che dar iran v eragh v cheh dar pool kharj kardan regime. Torkieh b gharb negah mikonad v ma b ghazeh !!!

-- بدون نام ، Apr 21, 2010

ترکیه هرگز رو برگ بازنده ای به نام جمهوری اسلامی شرط بندی نمی کند ترکیه با سیاست تر از این مسائل است چون خوب می داند تاریخ مصرف جمهوری اسلامی تمام شده و به یک اسید خطرناک تبدیل شده که اروپا و امریکا برای حفظ جان مردم کشورشان حاضر شده اند ج اسلامی را سرنگون کنند و به هر قیمتی که شده است اینکار را خواهند کرد ترکیه طرفداری از غرب خواهد کرد و میانجیگری هم در دستور کار ترکیه نیست چون دستور غرب برای ریشه کن کندن ج اسلامی بمب اتمی صادر شده است

-- ایمیل ، Apr 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)