تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«بیکاری سالانه ۲۰۰ هزار کارگر در ایران»

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر اعلام کرد دو هزار واحد تولیدی، با بحران مالی مواجه هستند و سالانه به طور متوسط، «۲۰۰ هزار کارگر» در ایران بیکار می‌شوند.


به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای محجوب که در آستانه هفته کارگر با خبرنگاران سخن می‌گفت، هشدار داد که با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها این وضعیت، تشدید خواهد شد.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: «شک نکنید که به طور متوسط، سالانه ۵۰۰ واحد بزرگ و متوسط در کشور بحران‌زا هستند.»

محجوب با انتقاد از کاهش تعداد کارگران ساختمانی گفت که ۴۰ درصد شاغلان بخش ساختمانی ایران، نیروی کار داخلی و بقیه، نیروی کار غیرایرانی هستند

دبیرکل خانه کارگر همچنین با انتقاد از کاهش تعداد کارگران ساختمانی گفت که ۴۰ درصد شاغلان بخش ساختمانی ایران، نیروی کار داخلی و بقیه، نیروی کار غیرایرانی هستند.

وی همچنین در مورد اصلاح قانون کار که مدتی است وزیر کار اعلام کرده لایحه آن به مجلس ارسال شده است، گفت: «هنوز من چیزی در این مورد ندیدم و هنوز واصل نشده است.»

بیکاری هزار کارگر در استان ایلام
در پیوند با این گزارش، علی غیاثی، فعال کارگری در ایلام گفت که در دو سال گذشته، بیش از هزار کارگر در ایلام، بیکار و بیش از ۲۰ واحد صنعتی در این استان تعطیل شده است.

آقای غیاثی با ابراز نگرانی نسبت به «وضعیت نامناسب» زندگی کارگران، افزود برخی فکر می‌کنند که وضع زندگی کارگران محروم، به دلیل هزینه‌های کمتر بهتر است، اما «این تفکر اشتباه است.»

«در ایلام هیچ‌گونه امنیت شغلی وجود ندارد و کارفرما هر زمان که بخواهد کارگر را اخراج می‌کند»

این فعال کارگری در ادامه اظهاراتش، به «برخورد نامناسب کارفرما» با کارگران اشاره کرد و گفت: «در ایلام هیچ‌گونه امنیت شغلی وجود ندارد و کارفرما هر زمان که بخواهد کارگر را اخراج می‌کند.»

وی اضافه کرد در مناطق محروم «باید دستمزد کارگران بیشتر باشد» چرا که برخلاف شهرهای بزرگ، امکان کار دوم در این مناطق وجود ندارد.

به گفته آقای غیاثی، شرکت‌های پیمانکاری، «بیشترین ظلم» را در حق کارگران می‌کنند و یک «کارگر دارای مدرک لیسانس، ماهیانه ۳۲۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد.»

از سوی دیگر، غیاثی اشاره کرد که کارگر، حق «هیچ‌گونه اعتراضی ندارد» و اگر اعتراض کند، پیمانکار به راحتی او را «اخراج» می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

و بزرگترین «واحد بحران زا» خود نظام و بزرگترین واحد «بیکاری زا» خود دولت نظامی پاسداران است.

-- بدون نام ، Apr 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)