تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مخالفت روسیه با تحریم انرژی ایران

دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، با تحریم ایران در حوزه نفت و انرژی مخالفت کرد.

آقای مدودف که برای شرکت در نشست امنیتی واشینگتن به آمریکا سفر کرده، هشدار داد که تحریم ایران در حوزه انرژی، می‌تواند به یک «فاجعه انسانی» ختم شود.


AFP

اظهارات مدودف در حالی مطرح می‌شود که قانون‌گذاران آمریکایی بر تحریم نفت و انرژی ایران تاکید دارند.

مدودف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا اظهار داشت که گمان نمی‌کند درباره تحریم جمهوری اسلامی در حوزه یادشده، میان جامعه بین‌الملل، توافقی حاصل شود.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت که تحریم‌ها نباید «فلج‌کننده و مصیبت‌بار» باشند و به «فاجعه انسانی» ختم شوند.

به گفته وی، «فاجعه‌آمیز» بودن تحریم‌ها موجب نفرت جامعه ایرانی از همه جهان خواهد شد.

مدودف در عین حال افزود که وی نمی‌داند آیا ایرانی‌ها بدنبال سلاح اتمی هستند یا خیر، اما معتقد است که باید فعالیت‌های آنها را به دقت مورد بررسی قرار داد.

مدودف گفت که تحریم‌ها نباید «فلج‌کننده و مصیبت‌بار» باشند و به «فاجعه انسانی» ختم شوند. «فاجعه‌آمیز» بودن تحریم‌ها موجب نفرت جامعه ایرانی از همه جهان خواهد شد

وی همچنین، تلاش ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود را به معنای تمایل این کشور به ادامه مناقشه با جامعه جهانی دانست.

ایران، اکتبر سال گذشته، براساس پیشنهاد آژانس، به طور ضمنی پذیرفته بود با ارائه اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه و به واسطه فرانسه، اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد دریافت کند.

تهران، پس از مدتی اعلام کرد به شرط «تدریجی» بودن و همچنین مبادله در خاک خود، حاضر به پذیرش این پیشنهاد است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش‌تر گفته بود که مسکو تنها از تحریم‌های «هوشمند» علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.

وی تحریم‌های «هوشمند» را تحریم‌هایی اعلام کرد که افراد و سازمان‌های دخیل در پرونده هسته‌ای ایران را مورد هدف قرار می‌دهند و مردم ایران به واسطه آنها تحت فشار قرار نمی‌گیرند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر می رسه که اینبار هم جامعه ی جهانی به تحریم صادرات پفک نمکی و آب نبات چوبی و گوجه فرنگی به ایران بسنده خواهد کرد. سبزی فروشی پشت خونه ی احمدی نژاد هم که گوجه ی خوب و ارزون داره؛ پس نتیجه می گیریم که جماعت تروریست حاکم در ایران گردنشون برای له کردن مردم بی نوای ایرانی کلفت تر میشه چون شیتیل روسیه و چین به موقع رسیده و ترسی از تحریمهای اساسی نیست.
آخ که این سازمان ملل محل یه مشت....

-- بدون نام ، Apr 12, 2010

به نفع روسیه است تا قضیه ایران همینطور کج دار و مریز باقی بماند چراکه تنها مقوله ایران باعث متبلور شدن سیسات خارجی مسکو در جهان شده است

-- بدون نام ، Apr 12, 2010

ایشان چقدر راست می گویند، ما هم از پشت کوه تشریف آورده‌ایم، نه‌ تاریخ خوانده‌ایم و نه معنای منفعت را می دانیم.
اما مشکل اینجاست که این رئیس جمهور زرنگ انگشت بر نقطه‌ایی گذاشته‌اند که واقعیت دارد...
و

-- راژان ، Apr 12, 2010

فراموش نکنیم که طی پانصد سال گذشته روسیه همسایه ایران بوده وبارها بطور مستقیم در ایران درگیر شده .... متخصصان روسی در زمینه ایران شناسی از بهترین ها هستند وروسها در کنار فرهنگ فارسی در آسیای میانه زندگی کرده اند.... بنابراین؛ نظر پرزیدنت مدودف بسیار قابل توجه است چون حتما مشاورینش این نظر را مطرح کرده اند.... فکر میکنم روسیه از ج.ا قطع امید کرده زیرا رفتارهای رژیم ایران بیشتر خود نابود کننده است ولی عواقب آشوب در ایران روسیه را هم به شدت نگران می کند....

-- بدون نام ، Apr 12, 2010

اصلا روسیه عددی نیست برای اروپا و امریکایی ها چون روسیه از ابرقدرتی خارج شده و دارای کشورهای کوچک و ضعیفی است که حتی ریاست جمهوری اش را یک روزه مردم سرنگون می کنند و از لحاظ اقتصادی این جمهوری های کوچک در وضعیت بدی قرار دارند .
امروزه روز هم کشوری که اقتصاد ضعیف داشته باشد حرف و منطقی درست برای جامعه جهانی ندارد .
روسیه بسیار ضعیف تر از ان هست که بتواند ایستادگی کند و رای این کشورهای بزرگ را وتو کند .

اگر تا به حال اقدامی در مورد ایران صورت نگرفته نه از جانب کارشکنی های روسیه است بلکه اروپا و امریکا نسبت به اوضاع و احوال داخلی ایران محتاطانه تر پیش رفتند و صبر کردند تا مردم ایران شخصا بتوانند رژیم بمب اتمی ایران را سرنگون کنند اما حالا که از این بابت به نتیجه ای نرسیده اند ناچارا کشورهای خارجی با توسل به گزینه نظامی پیش خواهند رفت .
پس باید قبول کنیم که روسیه به ناچار تسلیم غربی ها خواهند شد و هم پای انها بر علیه تاسیسات اتمی اقدام خواهند کرد .

-- نظر ، Apr 13, 2010

بازی موش و گربه روسهای غارتگر . آخر این بازی حمله به ایران است . و نابودی ایران .
ج ا باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد و با امریکا رابطه برقرار کند . بحرف توده ایها و خط امامی ها گوش ندهد .

-- rouszadegan ، Apr 13, 2010

جامعه جهانی(آمریکا و بقیه) برای برخورد با جمهوری اسلامی آمادگی ندارد، یا خواستار تداوم همین وضع است. احتمالا وضع موجود با منافع ملی آنها تضادی ندارد.
ایران حتی اگر چند بمب اتم تولید کند در برابر آمریکا و اسراییل حرفی برای گفتن ندارد و تهدیدی نیست. مشخص نیست چرا بر نقض حقوق بشر تاکید نمی کنند؟

-- کیارش ، Apr 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)