تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
باراک اوباما:

«ایران و کره شمالی خطر بالقوه اتمی هستند»

باراک اوباما اعلام کرد که ایران و کره شمالی از نظر ایالات متحده، همچنان به عنوان خطر بالقوه هسته‌ای محسوب می‌شوند.

آقای اوباما به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفته است که استراتژی تازه آمریکا در خصوص شرایط استفاده از تسلیحات هسته‌ای، شامل کشورهایی مثل ایران و کره شمالی که معاهده‌های منع گسترش تسلیحات اتمی را نقض می‌کنند، نخواهد شد.


خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که آمریکا در استراتژی هسته‌ای جدید خود متعهد می‌شود از سلاح اتمی در مقابل کشورهای غیرهسته‌ای استفاده نکند.

قرار است امروز (سه‌شنبه) استراتژی تازه آمریکا در خصوص شرایط استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه کشورهای تهدیدکننده که دارای توانایی مشابه هستند، به طور رسمی اعلام شود.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به این‌که وی برای «تامین امنیت» مردم آمریکا، همه ابزارهای «ضروری» را حفظ خواهد کرد، افزود: «ایران در مسیر دستیابی به ساخت سلاح اتمی گام برمی‌دارد.»

وی، این اقدام ایران را «غیرقابل قبول و نادرست» خواند و اظهار داشت که تهران به علت فعالیت هسته‌ای «غیرمجاز»، نتوانسته پرونده خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حل و فصل کند.

اوباما در ادامه اظهار داشت که وی در برنامه هسته‌ای جدید خود می‌خواهد به کشورهایی مثل کره شمالی و ایران نشان دهد که آمریکا در کاهش تسلیحات اتمی جدی است.

اوباما اظهار داشت که وی در برنامه هسته‌ای جدید خود می‌خواهد به کشورهایی مثل کره شمالی و ایران نشان دهد که آمریکا در کاهش تسلیحات اتمی جدی است

خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که آمریکا در استراتژی هسته‌ای جدید خود متعهد می‌شود از سلاح اتمی در مقابل کشورهای غیرهسته‌ای استفاده نکند.

این تعهد واشینگتن که برای نخستین بار اعلام می‌شود، حتی شامل آن کشورهای غیرهسته‌ای خواهد بود که معاهدات بین‌المللی اتمی را نیز نقض می‌کنند.

ایالات متحده در این استراتژی جدید همچنین متعهد می‌شود در صورت مورد تهاجم قرار گرفتن به وسیله سلاح میکروبی، برای مقابله با کشور یا کشورهای مهاجم، از سلاح هسته‌ای استفاده نکند.

تاکید ویژه اوباما در استراتژی جدید این است که ایالات متحده، در استفاده از سلاح هسته‌ای، پیشقدم نباشد؛ اقدامی که در آمریکا مورد مخالفت‌هایی قرار گرفته است.

این در حالی است که جورج بوش در سال ۲۰۰۲ اعلام کرده بود که آمریکا برای مقابله با حملات میکروبی، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

در حالی‌که ۹۵ درصد تسلیحات اتمی جهان در اختیار آمریکا و روسیه است، اوباما، در این مصاحبه، امضای پیمان هسته‌ای میان واشینگتن و مسکو را گامی دیگر در جهت کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دانست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)