تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تزریق نشاط
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «نشاط ملی گم شده است»، درباره فضای «یاس و ناامیدی» حاکم بر جامعه و «اشتباهات» دولت که سبب به وجودآمدن چنین فضایی شده، نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «عرصه ملی در سال گذشته شاهد فقدان شادابی و نشاط ملی بود. به ترتيبی كه در سال گذشته به خاطر برخي ‌از بـدسليقگی‌ها و عــدم درك صـحـيــح از فـضــای اجتماعی، فضای يأس و نااميدی در جامعه به وجود آمد كه ‌برای برون رفت از وضعيت اخير، لازم است تا اقداماتی در راسـتای نشاط ملی صورت گيرد.‌ فضای يأس و نااميدی مطلوب دنيای سلطه است و بايستی به هر طريقی مانع تداوم اين فضا در جامعه شد.»

به نوشته این روزنامه: «البته غـفلت‌های صورت گرفتـــه در عرصه اقتصاد نيز بسيار است، به گونه‌ای كه فرصت‌های متعددی از ‌دست رفت و كشور نتوانست از فرصت ركود جهانی برای كسب سود بهره بگيرد. در حالی كه اين امكان برای ‌ايران فراهم بود تا كارخانه‌ها با حداكثر توان كار كنند تا بتوانند تقاضاهای بالقوه را به بالفعل تبديل كنند.»‌

این روزنامه می‌افزاید: «عدم رفع موانع توليد برای افزايش توليد ملی، نيازمند سياست مدبرانه از سوی دولت ‌بود، زيرا دولت می‌‌توانست با سياست مدبرانه از افزايش حجم واردات كم كند. اما در ‌مقابل، نه تنها شاهد كاهش واردات نبوديم، بلكه افزايش واردات در بخش كشاورزی و محصولات باغی در ‌شرايطی كه كشور از پتانسيل توليد آن برخوردار است بسيار تاسف‌بار است.»

متن کامل سرمقاله

رانت نقدینگی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بخش خصوصی نماینده‌پذیر نیست»، در خصوص تاثیر تزریق نقدینگی به بنگاه‌های اقتصادی خصوصی بر اقتصاد کشور و نقش بانک مرکزی در این زمینه نوشته شده است.

این روزنامه نوشته است: «بخش خصوصی مصنوعی هم می‌‌تواند افرادي را به عنوان نماينده، انتخاب نمايد تا به وكالت از آنها پيگير منافع اين بخش باشد. در صورتی كه بخش خصوصی قبل از آن كه شامل مصاديق عينی باشد، يك مفهوم ذهنی است و بر اين اساس، بخش خصوصی نمی‌‌تواند نماينده‌پذير باشد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه ادامه داده است: «توليد قابل رقابت و كيفي با پمپاژ نقدينگی امكان‌پذير نيست. حجم نسبتا زياد نقدينگی خلق شده از بهمن ماه ۱۳۸۷ تاكنون بر خلاف آنچه كه گفته می‌‌شود در نهايت به ضرر توليد و رشد پايدار اقتصادی خواهد بود. ولی البته خوب است كه بانك مركزي گزارشی از نحوه توزيع اين پول‌ها بدهد و اسامی‌ اشخاص حقيقی و حقوقی دريافت‌كننده آن را از بانك‌های عامل منتشر كند.»

در بخش پایانی این سرمقاله آمده است: «مدعيان مذكور در اين مقاله به محض اتخاذ سياست‌های درست ضد تورمی ‌در بانك مركزی سعی می‌‌كنند با هياهو جلوی آن را بگيرند. چنانچه حمايت از توليدكنندگان مدنظر مسوولان است، اولا اين حمايت بايد عمدتا سلبی باشد و حمايت ايجابی نيز شايسته است كه تنها از طريق اعمال تعرفه مناسب بر واردات و معافيت‌های مالياتی، صورت گيرد نه از طريق رانت نقدينگی.»

‌متن کامل سرمقاله

هشدار
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «هشداری به مشتریان جدید بورس» به افزایش شاخص بورس تهران و پیامدهای احتمالی آن پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «افزايش شاخص بورس تهران، اگر چه می‌تواند برای سهام‌داران حقيقی که سرمايه‌های خرد خويش را در اين بازار سرمايه‌گذاری کرده‌اند، اميدوارکننده باشد اما در عين حال می‌تواند وضعيتی را برای مشتريان جديد اين بازار فراهم آورد که نتيجه‌ای جز زيان و پشيمانی ندارد.»

این روزنامه می‌افزاید: «رشد قيمت‌ها و سوددهی اين بازار در زمستان سال گذشته اندکی بيش از ۱۱ درصد بوده اما در طی ۱۰ روز اخير همين بازار رشد ۵ درصدی را تجربه کرده است. حباب قيمت‌ها ممکن است طی روزهای آينده همچنان رشد کند، اما اين رشد غيرطبيعی بالاخره نه تنها متوقف خواهد شد، بلکه با پايان هيجان‌های ناشی از سوددهی عجيب فعلی، دوباره معقول و منطقی می‌شود.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «با چنين اوضاع و احوالی است که بايد به مردم هشدار داد که مبادا در جو احساسی اين روزها بيش از پيش، گرفتار عدم تحليل اقتصادی خود و سکوت رسانه‌ها در باب اطلاع رسانی درست و پرهيز از تبليغات نمايشی شوند و باقيمانده سرمايه اندک خويش را هم از دست بدهند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «مأموريت سری ميچل در خاورميانه»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «همت بلند دار...»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «درسی از انتخابات عراق»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «رشد موقعیت پارلمانی شیعیان در عراق»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)