تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
میرحسین موسوی:

«می‌توان با عقل جمعی گذشته را جبران کرد»

میرحسین موسوی، به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد با مبنا قرار دادن «عقل جمعی» و بازگشت به الگوی رفتاری آیت‌الله خمینی، حوادث گذشته را جبران کنند.

آقای موسوی امروز دوشنبه، در دیدار با اعضای فراکسیون اقلیت مجلس گفت که اگر در حوادث پس از انتخابات، به «عقل جمعی» رجوع می‌شد و «یک فرقه یا جناح» دیده نمی‌شد، «شاهد اتفاقات تلخ نبودیم.»


نخست وزیر سابق ایران افزود که عملکرد صدا و سیما در جهت «تخریب دکترین امام راحل» است که منجر به «برداشت و ذهنیت ناقص و نادرست» جوانان از آقای خمینی می‌شود.

موسوی اظهار داشت: «به نظر من رسانه‌های بیگانه و صدا و سیما در این مورد، دو تیغه یک قیچی هستند که به مخدوش کردن چهره نورانی امام راحل می‌پردازند.»


این رهبر مخالفان دولت در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مشی حکومتی آیت‌الله خمینی پرداخت و گفت: «یکی از دلایل کارآمد بودن نظام و عبور از بحران‌ها در آن زمان»، ارتباط مستقیم مردم با نظام، حاکمیت و رهبری بود.

به گفته موسوی، در زمان رهبری آقای خمینی، تصمیمات «عقلانی و با مشورت» اتخاذ می‌شد و «این مردم بودند که با رای خود، زمینه در مسئولیت قرار گرفتن یک گروه یا تفکر را فراهم می‌کردند.»

به گفته موسوی، در زمان رهبری آقای خمینی، تصمیمات «عقلانی و با مشورت» اتخاذ می‌شد و «این مردم بودند که با رای خود، زمینه در مسئولیت قرار گرفتن یک گروه یا تفکر را فراهم می‌کردند»

نخست وزیر پیشین ایران افزود: «امام راحل زمینه حضور همه جناح‌ها و سلائق را فراهم می‌کرد و مانع از حضور کسی نمی‌شد.»

میرحسین موسوی پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ماه، به نتایج آن اعتراض و اعلام کرد که دولت برآمده از این انتخابات را «نامشروع» می‌داند.

موسوی به همراه مهدی کروبی، با گذشت بیش از ۱۰ ماه از زمان برگزاری انتخابات، حاضر به پذیرش نتایج آن نشده‌ و اعلام کرده‌اند که در چارچوب قانون با دولت احمدی‌نژاد مبارزه خواهند کرد.

فعالان سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند نظام جمهوری اسلامی از اهداف بنیانگذاران اولیه آن منحرف شده و آنها خواستار اصلاح این انحراف‌ها هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آخرش ما نفهمیدیم چی به چیه. اینا هر روز از یه دنده که بلن میشن حرفشون عوض میشه.
خدا آخر و عاقبت این ملت بیچاره را به خیر کنه که حالا خرد جمعی را از رهنمودهای یک مشت جن زده باید پیدا کنه.

-- سر گیجه ، Apr 5, 2010

یا گمان دارى كه بيشترشان مى‏شنوند يا مى‏انديشند آنان جز مانند چهار پایان بیشتر نيستند بلكه گمراه‏ترند (آیه ٤٤ از سوره ٢٥ در قرآن)
اگز تمام عالم هم تبدیل به عقل شود نمیتواند یکی از قربانیان ظلم نظام ساخته خمینی را برگرداند و چیزی را «جبران» کند. ذکر مکرارات آقای موسوی خیر از «حیران» نمودن بیشتر و سر دررگم کردن نسل جوانان راه بجایی نبرده ونخواهد برد.

-- بدون نام ، Apr 5, 2010

من نمی دونم خمینی چه گلی به سر این مملکت زده که موسوی از دوره اون به عنوان دوران رویایی یاد میکنه
فکر کنم این بنده خدا یا حافظشو از دست داده یا اون دوران چشماشو بسته بود
از همه جالب تر میفرمایند که در دوران خمینی راه برای همه اندیشه ها باز بود
تا اونجای که ما یادمونه اول ریختن سر مارکسیستها وازهمه جا پاکسازیشون کردن
مارکسیستهایی که تا دیروز ((حق ابراز نظر داشتند))بعد مجاهدین شد منافقین
ملی مذهبی ها هم شدن عمال و دست نشانده های آمریکا و رفتن تو انزوای سیاسی
آخر سر به جایی رسیدن که فقط حزب جمهوری اسلامی وجود داشت و آقای موسوی هم از اعضای ارشدش بود
فکر کنم تنها چیزی که عوض شده جای آقای موسویه

-- داریوش ، Apr 5, 2010

ایشان از یک خود کامه ی خون ریز میخواهد که عقل کل بودن خود را کنار بگذارد و بگفته موسوی گوش دهد .میگویند خواب دیدی خیر باشه .در هنگام جنگ ایران و عراق همه ی بزرگان رژیم خواستار پایان جنگ بودند اما میترسیدند چون خمینی گفته بود /آنهاییکه از پایان یافتن جنگ حرف میزنند یا خائن هستند یا نادان / خامنه ای هم چند بار باید بگوید که مردم و موسوی وکروبی دست پرورده ی امریکا و اسراییل و کمی هم انگلیس هستند .

-- بهنام ، Apr 5, 2010

عقل «جمعی» که تقلب و دروغ و تزویر پیشه شان است به اندازه سرسوزنی هم نمی تواند جبران گذشته را کند. آقای مو سوی هم اگر خمینی را «نورانی« و یا «راحل» بنامد و یا ننامد و اگر تا ابد هم نام اورا ذکر کند ویا نکند پشیزی در قضاوت نهایی خداوند که بهترین داوران است به خود شخص ایشان و به خمینی و یا نسبت به این بنده «بدون نام» نخواهد داشت.

-- بدون نام ، Apr 5, 2010

چهره ی نورانی امام راحله ای که مثل آب خوردن خون می ریخت و خون می خورد! حالا البته این رهبری از آن رهبری جلو زده. آن امام راحل تا توانست آدم کشت حتا آدمکشی را چنان پایه گذاری کرد تا فرزند خودش سید احمد را هم همان آدمکشان حرفه ای ای که پرورش یافته ی مکتب ضد انسانی او بودند کشتند، حالا شاید بزودی حسن نوه اش را هم همان آدمخواران تربیت شده ی او هستند کشتند. در هر حال آقای موسوی خودش هم می داند که خمینی بر سر ایران چه آورده اما امساک می کند!

-- بدون نام ، Apr 5, 2010

نخست وزیر پیشین ایران افزود: «امام راحل زمینه حضور همه جناح‌ها و سلائق را فراهم می‌کرد و مانع از حضور کسی نمی‌شد.»
اوه، کشتارهای سالهای ۶۰ را اگر امام راحلتان نکرد پس کی کرد؟ ایا انها که روش و تفکر دیگری داشتید از ان سرزمین نبودند که چنان به خون کشیده شدند؟ منع واقعیت کردن هم حدی دارد. انگار که همه مذهبیون دنیا کارشان دروغگویی است. از پوپ رهبر کاتولیکها گرفته تا دولت مذهبی اسراییل و جمهوری ولایت خواهان ایران.

-- زن ، Apr 5, 2010

حقيقتا معلوم نيست اين حضرات دنبال چه چيزی هستند. واقعيت اينه که خشونتی که در زمان آقای خمينی انجام می شد قابل مقايسه با الان نيست. صرف اينکه اين آقايان مورد توجه آقای خمينی بودند نبايد باعث شود تا واقعيت ها وارونه نشان داده شوند. کشتار بي رحمانه سالهای 67 شايد 50 برابر سال 88 باشد. برويد از مردمي که جان خود را در خيابان به خطر مي اندازند بپرسيد که کدامييک براي برگشت به دوره خميني اعتراض می کند. ضمنا اين کامنت را عينا در سايت زمانه و کلمه گذاشتم تا سانسور نشود.

-- mehran.darabi ، Apr 6, 2010

دوران آیت ا... خمینی برای من مساوی بود با جنگ، بمب باران، ترس، کوپن،کمبود،صف طولانی نانوایی ،مرغ و روغن و دشمن های رنگارنگ و ...

-- یک هموطن ، Apr 6, 2010

وای به حالی مردمی که رهبرانش امثال موسوی باشد

-- بدون نام ، Apr 6, 2010

حالا فردا همین آقای موسوی میاد چهار تا حرف قشنگ میزنه و بعد هم ما شروع میکنیم براش کف زدن.

-- اردشیر ، Apr 6, 2010

حتمن این آقای موسوی از خمینی چیزی دیده که بقیه کور و کر بوده اند و نمی دیدند و نمی شنیدند!!!
مردم هم اکنون هم نوارها و هم نوشته های خمینی را گوش می کنند حالشون به هم می خوره که جه اندازه چندگانگی و نادانی در گفته ها ی این بشر بوده و آنوقت با این همه سند و مدرک بازهم شما باید از خمینی وسط حرفهاتون یک قلمبه بندازید!
خمینی اگر طبل جنگ نمی زد این همه مردم بیچاره کشته نمی شدند این همه مردم ایران و عراق و حتی افغانستان آواره نمی گشتند.
آقای موسوی من فکر نمی کنم که با دین و مذهب و افکار خمینی بتوان ایران و مردم ایران را در دنیا سربلند کرد.
مردم ایران حاضر نیستند که حکومتی را بپذیرند که ملا و آخوند و مذهب قدرت کشور را در دست داشته باشند. شما آقای موسوی خودتون از خرد جمعی مردم بپرسید که آیا حکومتی می خواهند که دوباره مانند دوران خمینی این همه فلاکت زدگی و بدبختی را براشون بار بیاورد؟
در شگفتم که چرا کسی که رهبری گروهی را در یک گروه پیشرو در ایران می خواهد بدست بگیرد دوباره به آخوند و ملا و مذهب خودش را وصل می کند؟ آیا براستی دوره حکومت ملا را تمام شده حساب نمی کنبد؟
در شگفتم که چرا نباید با خود مون رو راست باشیم و بپذیریم افرادی مانند خمینی و ...را از مقام یک انسان بالاتر برند و هر دم از این شخص خطاکار حرف بزنند!!! چیست در پس پرده که بازهم می خواهد مردم را با مذهب و عقیده و نزاد داشتن بچلاند؟
موسوی اگر به این حرفها ادامه دهد از چشم مردم خواهد افتاد! چون مردم ایران مردم 20 سال پیش نیستند که خمینی را تا دم مرگ بدرقه کنند. امروز خوشبختانه جوانها 2 ریالی شان زودتر از نسل پیشین افتاده که چگونه رهبری را می خواهند.

-- م ازپارس ، Apr 6, 2010

عقل جمعی ... will that bring bang the tens that have died? or will that heal the tortured? or will that bring back the months that people spent in jails?

-- Iran Doost ، Apr 6, 2010

خامنه ای الگوش خمینی ست و ما تنها این شانس را نسبت به قربانیان دهه شصت داشتیم که اینترنت و ماهواره صدا و تصویر ما به دنیا رسوند و اینا از ترس ریختن آبروشون پیش کشورهای دوست و همسایه همون بلا رو سرمون نیاوردن. الان هم میر حسین چاره ای نداره جز آویختن به این پیرهن پاره چون کافیه کوچکترین انتقادی بکنه اونوقت دستگاه های تبلیغاتی اشون با ده برابر ظرفیت شروع بکار می کنن و با شدت بیشتری به بدن جنبش ضربه می زنن

-- سمانه ، Apr 6, 2010

در حکایت است که آب در لانه مورچه ای افتاد و ان مورچه داد میزد که ای وای، دنیا را آب برد. به او گفتند دنیا را آب نبرده فقط تو را و لانه کوچکت را آب برده. این حکایت شماست. آقای موسوی شما ناراحت نباشید. آقای خامنه ای به عقل جمعی حواریون و اطرافیانش رجوع میکند همانطور که خمینی به عقل جمعی شما و بقیه دوستانتان رجوع میکرد. آقای خامنه ای فقط شما و بقیه دوستان ورشکسته خط امامی تان را از دایره قدرت خارج کرده اند. ضمنا خمینی با رجوع به عقل جمعی امثال شما و دوستان خط امامی تان، کشوری ثروتمند را به کشوری ورشکسته، فقیر،شکست خورده در جنگ ۸ ساله، جنگزده و مصیبت زده با هزاران مادر و پدر دردمند و در داغ فرزند نشسته تبدیل کرد. فکر نمیکنم اینها خیلی با شما فرق داشته باشند. هر چه باشد زیر دست شما از شما و دوستانتان اموختنیها را آموختند. ما مردم انقدرها هم که شماها فکر میکنید احمق نیستیم و میفهمیم که دل شما از جای دیگری پر است. شما از جای دیگری ناراحتید. شاید این انتظار زیادی از یک حزب الهی دوآتشه خط امامی باشد ولی لطفا با مردم روراست باشد.

-- nashenas ، Apr 6, 2010

از خمینی پرسیدند چرا درپاریس از ازادی میگفتید ودر تهران جور دیگری رفتار میکنید /گفتند من خدعه کردم /موسوی هم پیرو چنین امامی است .او هیچ دلبستگی به آزادی و حقوق بشر و جدایی دین از حکومت ندارد

-- بهنام ، Apr 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)