تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

روسیه: نیروگاه بوشهر به تحریم مربوط نیست

روسیه می‌گوید که راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر انجام خواهد شد و این مسئله «هیچ گونه ارتباطی» با تحریم‌های احتمالی جدید و برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه، این مطلب را آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته‌است.

هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر خود به مسکو گفت که ادامه کار ساخت این نیروگاه توسط روسیه «پیام اشتباهی» را به تهران می‌فرستد و برای راه‌اندازی این نیروگاه «هنوز زود است.»


نیروگاه اتمی بوشهر

اما آقای نسترنکو امروز ابراز هر گونه نگرانی از سوی ایالات متحده در خصوص نیروگاه بوشهر در گفت‌وگوهای دو کشور را تکذیب کرد.

سخنان هیلاری کلینتون در مورد «نامناسب» بودن زمان راه‌اندازی این نیروگاه پس از آن بیان شده‌بود که ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه پنج‌شنبه گذشته، در آستانه دیدار خود با خانم کلینتون از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر طی تابستان آینده خبر داد.

آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در این پیوند گفت:
«می‌‌خواهم برای همیشه این صحبت را همین‌جا متوقف کنم. همه کار آن نیروگاه تحت مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده‌است.»

وی افزود:
«سوخت‌های مصرف‌شده در این نیروگاه مهر آژانس می‌خورند و به روسیه باز گردانده می‌شوند و این کار مطابق استانداردهای کلیه فناوری‌های موجود در این زمینه صورت می‌گیرد.»

روسیه از میانه‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی به ایران در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در کرانه خلیج فارس کمک کرده‌است ولی کار ساخت این نیروگاه با تأخیرهای بسیار زیادی روبه‌رو شده‌است.

آقای نسترنکو امروز ابراز هر گونه نگرانی از سوی ایالات متحده در خصوص نیروگاه بوشهر در گفت‌وگوهای دو کشور را تکذیب کرد

خانم کلینتون هفته گذشته در روسیه در ارتباط به نیروگاه بوشهر گفت:
«اگر ایران بتواند به جهان اطمینان بدهد و یا رفتارش در پی تحریم‌های بین‌المللی عوض شده‌باشد آن زمان می‌تواند به دنبال نیروی هسته‌ای صلح‌آمیز برود.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد:
«در نبود چنین اطمینانی، به نظر ما هم‌اینک برای اجرای هرگونه پروژه‌ای هنوز زود است زیرا ما می‌خواهیم پیامی صریح به ایرانیان بفرستیم.»

ایران همواره نگرانی‌های غرب در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود را بی‌اساس نامیده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
آمریکا: برای نیروگاه بوشهر هنوز زود است

نظرهای خوانندگان

اقای پوتین از درک سیاسی بالائی برخوردار است و می داند که پس از موفقیت اش در انتخابات اینده روسیه، باید با دولت ایران ارتباط اقتصادی و سیاسی نزدیک داشته باشد تا امریکا و اروپا نفت و گاز روسیه را زیر قیمت نخرند و بدون باج دادن به دولت روسیه، نفت و گاز کشورهای اسیای میانه را از مسیر ایران، به یغما نبرند.ضمنا دولت دکان بقالی نیست که اگر ورشکسته شد انرا به مکان دیگری برد و یا تغییر شغل داد.صنعت اتمی روسیه و چین هم نیاز به درامد مالی دارند.
متاسفانه مخالفین دولت ایران با قرار گفتن در جبهه امریکا و صهیونیستها تبدیل به بازیچه سیاسی شده و در جهت خلاف منافع ملی گام بر میدارند.امید است با یک بازنگری به انچه میخواهند،بفهمند که این منافع مردم است که برایشان ارجعیت دارد و نه سرنگونی ج.ا.ا. ان هم بدون داشتن برنامه و اینده منطقي شفاف برای کشور.
اکثر مخالفین ج.ا.ا. دوّل اروپائی را دمکرات می دانند،ولی خود اصلا توجهی به شیوه های مبارزه مردم اروپا ندارند.به طور مثال در اروپا دیکر حزبی نیست که خواهان سوسیالیزم و یا کمونیزم باشد و یا روش مسلحانه را پیش بگیرد.اما مخالفین به دولت ایران نصیحت و یا اجبار می کند که حتما به روش اروپا در برقراری ازادی و مردمسالاری اقدام فوری نماید.انها می دانند که در اروپا حتی حمایت لفظی خفیف از احزاب تروریستی برابر با رفتن به زندان تا چندین سال است.ولی ج.ا.ا. را به خاطر محاکمه و زندانی کردن تروریستها محکوم می کنند.
از اوّل انقلاب احزاب سیاسی و گروهها تا جائی که من می فهمم، فرصت اموختن اصول و روابط دمکراتیک را به مردم نداده اند.البته اخوندها هم نه خود دمکرات بوده اند و نه علاقه ای به اداره کشور به روش مردم سالاری داشته اند.لذا میان مخالفان و دولتیان همیشه جنگ قدرت بوده و می باشد.
به نظر من اگر ایسم ها کنار گذاشته شوند و مشی سیاسي غلط مسلحانه نیز منع شود و هر فردی تلاش برای عدالت اجتماعی نسبی خوب و ازادی های حد اقل را بنماید و با انجام تظاهرات (بدون پرجم خواص و روشهای مکاتب ایسمی) متحدانه خواسته های به حق مردم را به صورت مسالمت امیز مطرح و پیگر شویم ،حتی اگر ج.ا.ا. نتواند در کوتاه مدت به نیاز سیاسی جامعه پاسخ مثبت دهد،حد اقل ترین دمکراسی توسط دولتی ها و مخالفین صورت گرفته و یک تشکل دمکراتیک هم بوجود می اید.٣١ سال موافقین و مخالفین ج.ا.ا. با هم جنگیده اند و هیچ یک بهره ای نبرده اند.٢ سال هم مثل ادم های متمدن با هم گفتگو و جدال سیاسی کنید.مطمعن باشید بهترین خدمت به کشور و مردمتان را می نمائید.موفق باشید

-- mansour piry khanghah ، Mar 25, 2010

هیچگاه مقامات روسی و یا نظام نمی گویند که کدامیک مسئو ل مشکلات و خطرات محیط زیستی بعد از بکار افتادن آن در تابستان آینده؟؟؟ خواهند بود؟؟ بعد از سقوط هواپیماهای خریداری شده روسی معلوم نیست چه فاجعه ای در بوشهر اتفاق خواهد افتاد.

-- بدون نام ، Mar 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)