تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

دستگیری فعالان حقوق بشر از سوی سپاه

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مدیریت «سناریوی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشر بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است.

به نوشته این بیانیه که در تارنمای رسمی مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر شده، «سایر دستگاه‌های امنیتی در این پروژه با سپاه تعامل دارند و افراد بازداشت‌شده مرتبط با این پرونده، از سراسر کشور به بندهای ۲ الف سپاه و ۲۰۹ اطلاعات در زندان اوین منتقل شده‌اند.»

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نام ۳۵ نفر را که در شهرهای مختلف ایران در رابطه با «سناریوی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشر» دستگیر شده‌اند، منتشر کرده‌است

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید که پرونده این افراد در دادسرای مستقر در زندان اوین و «به دور از امکان پی‌گیری خانواده و وکلای آنان» مفتوح است و بیشتر بازداشت‌شدگان در سلول‌های انفرادی، بدون حق تماس با خانواده و وکیل و در معرض «بدرفتاری و شکنجه روحی و جسمی» هستند.

گفته می‌شود این افراد برای پذیرش اتهامات وارده و اعترافات تلویزیونی زیر فشار قرار دارند. در روزهای اخیر گزارش‌هایی علیه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از تلویزیون دولتی ایران پخش شده‌ است.

بنا به این بیانیه مجموع اقدامات نیروهای امنیتی ایران علیه مدافعان حقوق بشر و به‌ویژه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از اواخر بهمن ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

دفتر دادستانی قوه قضائیه ایران می‌گوید شبکه‌ای از گروه‌های مخالف، پروژه‌ای را با کد «ایران پراکسی» اجرا کرده‌اند. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کمیته گزارشگران حقوق بشر و کانون مدافعان حقوق بشر از جمله سازمان‌هایی هستند که متهم به مداخله در این پروژه شده‌اند.

قوه قضائیه این شبکه را به جرائمی هم‌چون «هک کردن سایت‌های دولتی، سازماندهی و حمایت از مخالفین خارجی و گروه‌های تروریستی، اجرای تجمعات غیرقانونی، انتشار اکاذیب، جنگ روانی و جاسوسی» متهم کرده‌ است.

مجموعه فعالان حقوق بشر می‌گوید که بیشتر بازداشت‌شدگان اخیر در سلول‌های انفرادی، در معرض «بدرفتاری و شکنجه روحی و جسمی» هستند

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بیانیه امروز خود اسامی ۳۵ نفر را که در شهرهای مختلف ایران در رابطه با «سناریوی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشر» دستگیر شده‌اند، منتشر کرده‌است.

محبوبه کرمی، بهزاد مهرانی، درسا سبحانی، لاله حسن‌پور، سپهر صوفی و سمیه اجاقلو از جمله افرادی هستند که در شهرهای تهران، قم، اصفهان، ساری، کیش و اهواز دستگیر شده‌اند. اسامی کامل بازداشت‌شدگان اخیر در تارنمای رسمی مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر شده‌است.

بنا به این بیانیه سما بهمنی، حامد عسگری، رسول بداقی، احسان ثابت، علیرضا فیروزی و رضا اکوانیان نیز در رابطه با این «سناریو» بازجویی شده و در معرض اتهام قرار گرفته‌اند.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز در آخرین هفته سال گذشته از بازداشت ۳۰ نفر در ارتباط با پروژه‌ای که ادعا می‌شود «از طریق جنگ سایبری درصدد بی‌ثبات کردن حکومت بوده‌اند»، خبر داده بود.

فهرست کامل نام‌ها

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«حملات هماهنگ» ایران به گروه‌های حقوق بشر

نظرهای خوانندگان

من فکرمیکنم اشتباه بزرگ آقای سازگارا و نوری زاده بیشتر این است که ناخواسته از سپاه پاسداران تصویر غول آسایی ارایه میدهند. اگر چه آنچه را که ایشان میگویند در رد و در جهت مبارزه با این تشکیلات است اما ان سوی ماجرا نتیجه ی خوبی به بار نمیاورد و بیشتر احساسی از هراس را از این سازمان در دلها پدید می آورد و در ذهن ما جوانان مبارزه با سپاه را غیر ممکن میکند.خود سپاه هم همیشه خواسته است با قدرت مند نشان دادن خود در دلها ترس بیافریند . آنچه که این دوستان میگویند با این نیت است که سپاه را ضعیف کنند اما با قوی نشان دادن سپاه نه تنها این سازمان را ضعیف نمی کند بلکه قدرت کاذبی به ان می افزاید.

-- shamim ، Mar 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)