تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«اینترنت ملی ایران امسال راه‌اندازی می‌شود»

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید که «شبکه ملی اینترنت» در سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

وی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که ویژگی اصلی شبکه ملی اینترنت، «دسترسی با سرعت بالا به اینترنت» برای «کلیه شهروندان ایرانی» است.

معاون وزیر ارتباطات: «با راه‌اندازی اینترنت ملی در صورت تحریم، ایران با بحران اینترنت مواجه نخواهد شد»

در ماه‌های اخیر، بارها سرعت اینترنت در ایران به شدت افت کرده‌است و کاربران ایرانی برای باز کردن صفحه ایمیل‌شان نیز با مشکل روبه‌رو بوده‌اند.

مخالفان دولت می‌گویند که کاهش سرعت اینترنت از سوی دولت و به منظور جلوگیری از اطلاع‌رسانی معترضان صورت گرفته‌ است.

در ۹ ماه اخیر، پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از معترضان به نتایج انتخابات از اینترنت برای اطلاع‌رسانی و هماهنگی اعتراضات استفاده کرده‌اند. مقامات دولتی دلیل اختلالات اینترنتی را «مشکلات فنی» اعلام کرده‌اند.


به گفته وزیر ارتباطات طراحی اولیه شبکه ملی اینترنت تمام شده و در سال‌های آینده از نظر ظرفیت و پوشش شبکه کامل خواهد شد.

عبدالمجید ریاضی، معاون پیشین وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، پیش از این در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت را راه‌کاری برای «مصون» ماندن اطلاعات کاربران ایرانی دانسته بود.

در ۹ ماه اخیر، خبرگزاری‌های دولتی ایران و پایگاه‌های اینترنتی برخی دستگاه‌های دولتی بارها «هک» شده‌اند. وب‌سایت‌های مخالفان دولت نیز بارها از سوی مقامات قضایی فیلتر و توقیف شده‌است.

هکرهایی که با نام «ارتش سایبری ایران» فعالیت می‌کنند نیز چندین بار اقدام به هک سایت‌های معترض و پایگاه‌های خبررسانی مستقل کرده‌اند.

آقای ریاضی نگرانی از میزبانی اغلب سایت‌های ایرانی از سوی «یک کشور خاص» را از دیگر دلائل راه‌اندازی اینترنت ملی عنوان کرده بود.

برخی از کارشناسان می‌گویند که این طرح امکان اجرایی شدن ندارد و با استقبال کاربران مواجه نخواهد شد

به گفته وی: «نام‌‏های دامنه‌‏ای که با پسوند ir هستند از طریق خطوط ارتباطی شبکه اینترنت خارج کشور وصل می‌‏شوند و چنانچه به هر طریقی ارتباط ما با خارج از کشور قطع شود شبکه عملاً از کار افتاده و ارتباط از بین می‌‏رود.»

وی یکی دیگر از مزایای این طرح را پیش‌بینی راه‌کارهای لازم در صورت تحریم ایران دانسته و گفته بود که با راه‌اندازی اینترنت ملی در صورت «تحریم» نیز ایران با «بحران اینترنت» مواجه نخواهد شد.

وزیر پیشین ارتباطات، چهار سال پیش از «راه‌اندازی» اینترنت ملی در شهریور ماه ۱۳۸۵ خبر داده بود. برخی از کارشناسان می‌گویند که این طرح امکان اجرایی شدن ندارد و با استقبال کاربران مواجه نخواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه کسی گفته که قراره اینترنت ایران تحریم بشه؟! واضحه که این کار برای ایزوله کردن ارتباطات ایران از دنیاست.. برای اینکه بدون اینکه در کار اینترنت وزارتخانه ها و ... اخلالی ایجاد بشه دسترسی ایرانیان رو به طور کلی به دنیای خارج قطع کنند.

-- آرش ، Mar 25, 2010

یکی از دلایل کند شدن سرعت اینترنت به تعداد کاربر بیش از اندازه هم مربوط میشه. حتی با سرعت کابلی و "پهنه گسترده" یا همان broadband در آمریکا هم این وضع اغلب پیش میاد بخصوص در اوج ساعات ترافیک اینترنت که معمولا طرف عصر و هنگامی اتفاق میفته که بیشتر مردم از سر کار برگشتن و دارن ایمیلاشون رو چک میکن یا چت میکنن و گیم آنلاین بازی میکنن و غیره.

در تأیید و تکمیل سخنان آرش: این موضوع داره موقعی مطرح میشه که اوباما و غرب اعلام کردن راههایی برای رفع سانسور اینترنت در ایران (و همچنین چین و جاهای مشابه دیگر) در نظر گرفته اند. گوگل که حسابشو با چین سر این مطلب یک سره کرد و همین دیروز مرکز خدماتش رو منتقل کرد به تایوان. آمریکا حتی قرار است نرم افزارهای مربوط به این کار رو هم به ایران صادر کنه یا تا همین الان این کار رو کرده.

بعدش هم که این داستان بیشتر یه جنگ زرگریه: اگه اوضاع مملکت این طوری نبود هجوم مردم برای استفاده از اینترنت و سل فون و این چیزا هم تا این قدر زیاد نمیشد! از طرف دیگه، الان ور رفتن با اینترنت ارزون ترین تفریح در تمام دنیا است و به هر حال دنیای ده سال آینده بدون اینترنت یک دنیای فلج خواهد بود!

-- بی نام ، Mar 26, 2010

"اینترنت ملی" در هیچ کجای جهان معنی ندارد ؛ بلکه باید بگوییم "اینترانت اسلامی فقیه" یا "فیلترینگ معکوس".

-- بدون نام ، Mar 26, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)