تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تلاش چین و روسیه برای فشار بر ایران

چین و روسیه به منظور راضی کردن ایران به پذیرش پیشنهاد سوخت هسته‌ای، در هفته‌های گذشته، نمایندگانی را به تهران فرستاده‌اند، اما هیچ پاسخی از مقام‌های این کشور دریافت نکرده‌اند.

چند دیپلمات غربی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، در گفتگو با رویترز گفته‌اند اقدام این دو کشور، نزدیک به سه هفته پیش از این و در سکوت کامل انجام شده است.


تکنسین‌های روسی و ایرانی در نیروگاه اتمی بوشهر (رویترز)

بر اساس پیشنهاد وین، قرار بود ایران با تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود به روسیه، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیاتی تهران تحویل بگیرد.

این دیپلمات‌ها افزوده‌اند به نظر می‌رسد مسکو و پکن که با تلاش‌های جهانی برای تشدید تحریم‌ها بر ایران مخالف هستند، از نفوذ خود در پشت پرده برای افزایش فشار بر تهران استفاده می‌کنند.

دیپلمات‌ها افزوده‌اند به نظر می‌رسد مسکو و پکن که با تلاش‌های جهانی برای تشدید تحریم‌ها بر ایران مخالف هستند، از نفوذ خود در پشت پرده برای افزایش فشار بر تهران استفاده می‌کنند

به گفته این دیپلمات‌ها، روسیه و چین پاسخ خود به جامعه بین‌الملل برای افزایش تحریم ایران را منوط به پاسخ ایران به تلاش‌های پشت پرده خود کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، فرستادگان روسیه از ایران پاسخی دریافت نکرده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی به فرستادگان چین نیز گفته‌اند چند هفته صبر کنند تا به آنها پاسخی ارائه شود، اما در نهایت، چینی‌ها هم موفق به دریافت پاسخی از تهران نشده‌اند.

هفته گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که فرصت ایران برای پاسخ به درخواست‌های همکاری با جامعه جهانی در حال اتمام است. مقام‌های روسیه در چرخشی آشکار، چندین بار به ایران هشدار داده‌اند که با تحریم‌های بین‌الملل علیه این کشور همراهی خواهند کرد.

پس از بی‌توجهی ایران به درخواست‌های فرستادگان چین و روسیه، پکن موافقت کرده در نشست وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت که موضوع آن بحث بر سر افزایش تحریم ایران است، شرکت کند

دیپلمات‌های غربی در عین حال خبر داده‌اند که پس از بی‌توجهی ایران به درخواست‌های فرستادگان چین و روسیه، پکن بالاخره موافقت کرده است در نشست وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که موضوع آن بحث بر سر افزایش تحریم ایران است شرکت کند.

چین در ماه‌های اخیر، بارها بر ادمه مذاکرات با ایران و مخالفت با افزایش تحریم جمهوری اسلامی تاکید کرده و خواستار انعطاف بیشتر جامعه جهانی در قبال پرونده اتمی تهران شده بود.

گزارش دیگری نیز حاکی است که سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل در دیدار با یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس انرژی اتمی، خواستار ادامه مذاکرات با ایران به جای افزایش تحریم این کشور شده است.

آمانو نیز در این دیدار گفته است که هرچند تهران پیشنهاد مبادله سوخت اتمی را رد کرده، اما از نظر آژانس، این پیشنهاد همچنان مطرح است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چین و روسیه همانطور که گمان میرفت منافع خودشان را بر منافع ج ا ترجیح دادند . نقش روسیه اما خیلی روباه صفتانه بود . آنها در تمام این مدت از ج ا سود کلان بردند و حالا هم از این تحریم دارند بیشترین سود را میبرند . سهم نفت و گاز شمال ایران را که دزدیدند بماند حالا سهم نفت ایران به چین را هم دارند میدزدند !
توده ایها به ملت ایران خیانت بزرگی کردند . ایران را از مدار امریکا بیرون آوردند و به دامن روسیه انداختند. حالا این پیر زن زشت چیزی برای روسیه ندارد .

-- ahmaghha@yahoo.com ، Mar 24, 2010

ببخشید خانم و یا آقا با آدرس احق ها، من چون نظریه‌پرداز سیاسی نیستم و هم‌چنین از برخوردهای شعارگونه و چهارچوب‌های بد و خوب‌ی واهمه دارم کاری با نظرگاه‌های شما ندارم. اما به شما در چند مورد اعتراض دارم. با کدام مجوز شما به روباه توهین کردید؟ اصولا حیوانات مزور نیستند و تزویر خاص بسیاری از انسانهاست. چه اشکالی دارد حیوانی از هوش بالایی برخوردار باشد؟ شما چرا به مسن‌ها توهین کردید؟ و شما چرا به زنان توهین کردید؟ و شما چرا به ایران توهین کردید؟

-- بدون نام ، Mar 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)