تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کاهش شدت تحریم‌های جدید علیه ایران

ایالات متحده به منظور جلب حمایت چین و روسیه برای تحریم ایران، «از شدت تحریم‌های پیشنهادی خود کاسته‌است.»
این خبر را امروز پنج‌شنبه، روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال گزارش کرده‌است.

به گفته این روزنامه، پیشنهادهای آمریکا برای بستن راه‌های آبی و هوایی بین‌المللی به‌روی کشتیرانی و هواپیمایی دولتی ایران از متن جدید پیشنهادی آمریکا حذف شده‌است.


بسته پیشنهادی آمریکا هم‌چنین شامل محدودسازی فعالیت‌های برخی از شرکت‌های بیمه ایرانی و فروش اوراق قرضه ایران می‌شد که این دو مورد نیز هم‌اینک از آن حذف شده‌است.

با این وجود، به نوشته وال استریت جورنال، در نسخه بازنگری‌شده پیشنهاد تحریم‌ها، فشار اصلی بر «مراکز اصلی قدرت در ایران، به‌ویژه سپاه پاسداران» خواهد بود.

ایالات متحده سعی دارد در میان ۵ عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برای دور جدید تحریم‌ها علیه ایران اجماع ایجاد کند.
از میان این اعضاء، ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا با تشدید تحریم‌ها موافقت دارند ولی چین و روسیه به خاطر روابط سیاسی خود با ایران نسبت به این دور از تحریم‌ها رغبت کم‌تری نشان می‌دهند.

در نسخه بازنگری‌شده پیشنهاد تحریم‌ها، فشار اصلی بر «مراکز اصلی قدرت در ایران، به‌ویژه سپاه پاسداران» خواهد بود

با این وجود بر پایه قطع‌نامه پیشنهادی جدید، تحریم‌های موجود علیه حمل و نقل باری ایران تمدید خواهد شد و از کشورها خواسته خواهد شد تا برای محدودسازی امور بیمه‌ای ایران گام‌های بیشتری بردارند.

قدرت‌های غربی امید دارند با تنبیه دولت ایران این دولت را به تغییر مسیر در برنامه هسته‌ای خود ترغیب کنند. ایالات متحده و هم‌پیمانانش این برنامه را با «خطرات» احتمالی برای منافع خود همراه می‌دانند. ایران نگرانی‌های غرب در مورد کاربردهای نظامی برنامه هسته‌ای در ایران را بی‌پایه می‌داند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تلاش چین و روسیه برای فشار بر ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)