تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نامه سرگشاده زندانیان غیر سرشناس در ایران

جمعی از زندانیان غیر سرشناس رویدادهای پس از انتخابات با انتشار نامه‌ای می‌گویند که به جرم «دریافت و ارسال پیامک و ایمیل، تماشای تجمع‌های اعتراضی و همراهی با سکوت معترضان به نتایج انتخابات» به «محاربه، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام و تجمع و تبانی»، متهم شده‌اند.

در ۹ ماه گذشته هزاران نفر از معترضان به نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران دستگیر شده‌اند. در این میان علاوه بر صدها تن از فعالان شناخته‌شده سیاسی و مدنی، هزاران نفر از شهروندان معترض نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.


امضاکنندگان این نامه که در تارنمای کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی منتشر شده‌است، می‌گویند: «ما فقط معترضانی ساده به نتایج انتخابات بودیم و رسانه‌ای نبود که کلامی از ما بنویسد.»

بنا به این نامه برخی از این متهمان در دادگاه‌هایی «بدون حضور وکیل مدافع و گاه در نبود نماینده دادستان» به احکامی بیش از شش سال حبس محکوم شده‌اند.

در ادامه این نامه می‌خوانیم: «ما از میان مردم ساده کوچه و خیابان بودیم که به قول بازجوهایمان، حالا کف روی آب هستیم، و شده‌ایم سنگر مخالفان رژیم که پشت آن حکومت را نشانه رفته‌اند.»

این افراد با اعتراض به این که طی مدت بازداشت به ارتباط با گروه‌های مختلف سیاسی و خارجی متهم شده‌اند، آورده‌اند: «یک روز به گروه‌های مختلف مرتبط می‌شویم و روز بعد، از ارتباط ما با بیگانگان و جاسوسان پیچیده سخن می‌گویند.»

در بخشی از این نامه آمده ‌است: «چرا قاچاقچیان، کلاه‌برداران، فروشندگان سؤال‌های کنکور و دایرکنندگان خانه‌های فساد، شامل عفو و مرخصی و آزادی مشروط می‌شوند، اما کسی فکری برای ما نمی‌کند؟»

امضاکنندگان این نامه می‌گویند: «ما فقط معترضانی ساده به نتایج انتخابات بودیم و رسانه‌ای نبود که کلامی از ما بنویسد»

به گفته زندانیانی که این نامه را از درون زندان نوشته‌اند، «وعده‌های» آزادی و عفو و مرخصی عملاً با مرخصی‌های کوتاه‌مدت برای عده‌ای «انگشت‌شمار» و با وثیقه‌های سنگین «چند صدمیلیون تومانی و میلیاردی» محقق شده ‌است.

در هفته‌های پیش از تعطیلات نوروزی برخی زندانیان سیاسی اخیر با وثیقه‌های سنگین آزاد شدند. اغلب آزادشدگان از چهره‌های سرشناس سیاسی و مدنی بودند.

هم‌اینک بسیاری دیگر از فعالان شناخته شده همچون احمد زیدآبادی، عمادالدین باقی، محمد نوروی‌زاد، جعفر پناهی، شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی و بدرالسادات مفیدی هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای موسوی و بانوی شماره یک ایران جواب بدهند لطفا.

-- بدون نام ، Mar 25, 2010

زندانی ایرانی آزاد باید گردد!

-- jahan ، Mar 25, 2010

درود بر همه سربازان گمنام این خاک در همه صحنه های نبرد، چه سیاسی و چه اقتصادی که فروتنانه و با بی پناهی تاوان قدرت طلبی و سودجویی دولت غاصب و بی شرم و بی کفایت خود را میدهند. دور نیست روزی که با تشکل های صنفی و سیاسی خود بر سرنوشت خود حاکم شویم و خاطره تلخ و ننگین "زندان سیاسی" را از حافظه خود بزداییم.


-- ستاره ت ، Mar 26, 2010

هر كه به فكرخويشه
كـــوسه به فكرريشه

-- بدون نام ، Mar 26, 2010

جناب بی نام کسئ که باید جواب بده قوه قضایه ( عذابیه) است

-- هنگامه ، Mar 26, 2010

در مملکتی که زندانی سیاسی وجود دارد نشاندهنده ضعف و ترس حاکمان ان مملکت است

-- farchid ، Mar 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)