تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مخالفت ترکیه و برزیل با افزایش تحریم ایران

در حالی که رهبران ترکیه و برزیل نسبت به افزایش تحریم‌ها علیه ایران هشدار می‌دهند، بزرگ‌ترین لابی هوادار اسرائیل در آمریکا خواستار اعمال تحریم‌های «فلج‌کننده» علیه این کشور شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، افزایش تحریم‌ها علیه ایران را «تنش‌زا» دانسته که می‌تواند «خطر جنگ» را نیز بدنبال داشته باشد.


لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل (AP)

وی با اشاره به این که برزیل نمی‌خواهد «آنچه در عراق رخ داد، در ایران نیز تکرار شود»، افزود کشورش از تحریم‌هایی که آمریکا پیش‌نویس آن را تهیه کرده، حمایت نخواهد کرد.

لولا داسیلوا که قرار است به زودی به ایران سفر کند، پیش‌تر نیز درخواست هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا برای همراهی با جامعه بین‌المللی به منظور اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را رد کرده بود.

گزارش دیگری نیز حاکی است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که به ریاض سفر کرده نیز تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را «اثربخش» ندانست.


AFP

مقام‌های ترکیه که همواره تلاش کرده‌اند نقش میانجی میان ایران و غرب را بازی کنند، معتقدند که تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه تهران نیز «بدون نتیجه» بوده است.

این برای چندمین بار است که مقام‌های این دو کشور به صورت علنی، با افزایش فشارها بر ایران مخالفت می‌کنند.

از سوی دیگر، آیپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل در نامه‌ای به اعضای کنگره ایالات متحده، فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی را «تهدیدی فوری» نامیده که آمریکا باید «حالا» برای حل و فصل آن اقدام کند.


گابریلا شالو، نماینده اسرائیل در سازمان ملل (AFP)

این سازمان در نامه خود، خواستار تنبیه جدی شرکت‌هایی که با نقض مقررات تحریم آمریکا، با ایران روابط تجاری دارند، شده است.

همزمان گابریلا شالو، نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز نسبت به سکوت چین و تردید روسیه در همراهی با جامعه جهانی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران، انتقاد کرده و امکان تصویب تحریم‌های «فلج‌کننده» علیه جمهوری اسلامی را ضعیف دانسته است.

وی با تقدیر از توجه ویژه روسیه و چین به ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در پرونده اتمی تهران افزوده که تل‌آویو معتقد است رهبران ایران، تلاش‌های دیپلماتیک را «به تمسخر» گرفته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)