تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

فراموشی سجایای اخلاقی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «مرثیه‌ای برای اخلاق»، به انتقاد از آنچه «فراموشی» سجایای اخلاقی در جمهوری اسلامی، نامیده، پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «واقعیت اینست که با پیروزی انقلاب و پا گرفتن نظام جمهوری اسلامی در ایران، مکارم اخلاق نیز رواج یافت و در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید. نگهداری این گوهر گرانبها و رشد و توسعه و نهادینه کردن آن کار بنیادی و مهمی بود که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفت. رقابت‌های سیاسی که خواسته یا ناخواسته به جنگ قدرت تبدیل شد به تدریج اخلاق را تحت‌الشعاع خود قرار داد و بسیاری از سجایای اخلاقی به فراموشی سپرده شدند.»

به نوشته این روزنامه، «ما امروز از عدالت سخن می‌گوئیم، ولی در فضائی که انصاف مدارا صبر و ملازم حق بودن وجود ندارد، چگونه می‌توان عدالت را محقق ساخت. ما امروز از فرهنگ دینی سخن می‌رانیم، اما به این سئوال پاسخ نمی‌دهیم که بدون برخورداری از سعه صدر و عفو و گذشت که بخشی از پایه های فرهنگ را تشکیل می‌دهند، چگونه می‌توان فرهنگ را نهادینه کرد.»

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود افزوده است: «سوگمندانه باید اعتراف کنیم امروز در جامعه ما، در رسانه‌های ما، در مصاحبه‌های ما و ... از انصاف و مدارا و حفظ حدود و حقوق دیگران خبری نیست. آیا نام چنین جامعه‌ای را می‌توان جامعه اسلامی گذاشت!»

متن کامل سرمقاله

وسوسه‌ای بزرگ
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ذهنیت شهروندان مهم‌تر از هر چیز» درباره طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نوشته شده است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «اختلاف‌نظر مجلس قانون‌گذاری ایران و دولت‌های نهم و دهم بر سر هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از یک سال بود که جدی شده بود و این اختلاف‌ها تا زمان تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان ادامه داشت. در حالی که انتظار می‌رفت این مجادله تمام شده باشد، با ارائه لایحه بودجه از طرف دولت و اینکه در سال آینده باید ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد از مابه‌التفاوت قیمت‌های فعلی کالاهای مشمول یارانه‌ با قیمت‌های پیش‌بینی شده کسب شود، اختلاف بازگشته‌است.»

به نوشته این روزنامه، «در حالی که این اختلاف هنوز ادامه دارد و تا روزی که در صحن علنی مجلس مطرح نشود، پایانی برای آن متصور نیست، اما این طرح در میان شهروندان ایرانی وسوسه‌ای بزرگ انداخته است و همه افراد درباره آن صحبت می‌کنند و این طرح کم یا زیاد و درباره کالاهای گوناگون آثار خود را بر جای گذاشته است و نشانه‌هایی از روند افزایش قیمت‌ها دیده می‌شود.»

دنیای اقتصاد در ادامه آورده است: «کاش دولت می‌توانست اهداف خود را درباره هدفمند کردن یارانه‌ها با شفافیت کامل برای همه مردم توضیح دهد و همه را با خود همراه کند. نکته بسیار مهمی که غفلت از آن روزگار را سخت‌تر از هر زمان دیگری خواهد کرد، نادیده گرفتن آمادگی مردم برای اجرای این طرح است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «ولادت پیامبر رحمة‌للعالمین»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «هنگامه همگرایی»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «سیمای پیامبر در آیینه آیه تطهیر»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «رمز تشکیل خاورمیانه اسلامی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)