تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اظهارات متناقض درباره پیشنهاد غرب به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از پیشنهاد جدید غرب به ایران خبر داده، اما رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه چنین موضوعی را رد کرده است.

علی‌اکبر صالحی امروز دوشنبه به خبرگزاری ایلنا گفته که پس از آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد، فرانسه، آمریکا و روسیه، پیشنهاد مشترکی در زمینه تبادل سوخت به ایران ارائه کرده‌اند.


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

آقای صالحی افزوده که ایران در حال بررسی این پیشنهاد و پیشنهاد‌های سایر کشور‌ها در زمینه تبادل سوخت است.

جمهوری اسلامی می‌گوید که از سه‌شنبه هفته گذشته و همزمان با اعلام خبر تولید داخلی اورانیوم ۲۰ درصد، تزریق اورانیوم ۳.۵ درصد در تاسیسات نطنز را آغاز کرده است.

سخنان صالحی در شرایطی مطرح می‌شود که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، اظهار داشته که «در حال حاضر پیشنهاد جدیدی به ما ارائه نشده است.»

سخنان صالحی در شرایطی مطرح می‌شود که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار داشته که «در حال حاضر پیشنهاد جدیدی به ما ارائه نشده است»

آقای مهمانپرست افزوده که ایران تنها در صورتی که پیشنهاد مبادله و یا فروش اورانیوم ۲۰ درصد را به صورت مکتوب و رسمی دریافت کند، آماده آغاز مذاکرات است.

اندکی پس از اظهارات صالحی، آمریکا، فرانسه و روسیه نیز ارائه هرگونه پیشنهاد جدید به ایران را تکذیب و اعلام کردند که تنها پیشنهاد مطرح، همان مبادله سوخت اتمی است که سال گذشته از سوی آژانس مطرح شده است.

جمهوری اسلامی پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات درباره نحوه تبادل سوخت، هفته گذشته اعلام کرد که تولید سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.

ایران و غرب ماه‌ها بر سر تبادل اورانیوم ۳.۵ درصد تهران با اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد روسیه، مشغول مذاکره بودند که چندی پیش با بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات، تنش‌ها بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی بار دیگر افزایش یافت.

آمریکا هفته گذشته چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌های یک‌جانبه قرار داد و در حال حاضر تلاش می‌کند تا چین را برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، با جامعه جهانی همراه کند.

مهمانپرست افزوده که ایران تنها در صورتی که پیشنهاد مبادله و یا فروش اورانیوم ۲۰ درصد را به صورت مکتوب و رسمی دریافت کند، آماده آغاز مذاکرات است

روسیه از دیگر متحدان استراتژیک ایران در موضوع هسته‌ای، با انتقاد از آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد از سوی جمهوری اسلامی، به طور تلویحی با اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده است.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به مواضع اخیر روسیه، از مقام‌های مسکو خواسته که ایران را به غرب نفروشند.

روسیه که از اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل است، نسبت به دیگر اعضای این شورا از جمله فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، علاقه کمتری به تحریم ایران از خود نشان داده، اما به تازگی با جامعه بین‌الملل در این خصوص همراه شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، چندی پیش گفت که ایران «نمی‌تواند دنیا را تا ابد منتظر نگه دارد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هیچ پیشنهاد جدیدی وجود نداره ، دولت ایران با این دروغ می‌خواهد که یک در و یک روزانه فرار را برای حالت عقب نشنی باز نگاه دارد . من تعجّب دارم از آقای صالحی ، که ایشان یک انسان دانا است . چطور این آقا خودش را بد نام می‌کنه .

-- نسیم آزادی ، Feb 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)