تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مرگ ۱۲ غیر نظامی افغان در عملیات مارجه

ناتو اعلام کرد که برخورد «اشتباه» دو موشک به خانه‌ای در منطقه «نادعلی» در مارجه هلمند، موجب جان باختن دست‌کم ۱۲ غیرنظامی شده است.

بنا بر اعلام ناتو، «دو موشکی که شورشیان در حال شلیک به سوی نیروهای امنیتی افغان و ناتو را هدف قرار داده بود، ۳۰۰ متر قبل از هدف، به زمین اصابت کرد و باعث این حادثه شد.»

ژنرال استانلی مک‌کریستال، فرمانده ارشد نظامیان ناتو در افغانستان، به علت بروز این حادثه «غم‌انگیز»، به طور رسمی از حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان عذر خواهی کرده است.

مک‌کریستال گفته است: «این تاسف‌آور است که در جریان تلاش‌های مشترک ما، افراد بی‌گناه جان خود را از دست می‌دهند.»

این موشک‌ها از نوع «سیستم موشکی توپخانه‌ای مرتفع» بوده است.


AP

فرمانده ارشد ناتو در افغانستان، با به تعویق انداختن استفاده از این نوع موشک‌ تا زمان بررسی چگونگی این حادثه، افزوده است که ناتو تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا از این پس، حوادث مشابه روی ندهد.

پیش از آغاز این عملیات، حامد کرزی خواستار احتیاط کامل نیروهای افغان و بین‌المللی برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان شده بود.

گفته می‌شود پیش از پرتاب این موشک‌ها، یک سرباز افغان و یک سرباز ناتو بر اثر شلیک شورشیان از منطقه‌ای نزدیک به محل اصابت این موشک‌ها، زخمی شده بودند.

مقامات محلی گفته‌اند طی دو روز جنگ در منطقه مارجه و نادعلی، ۲۷ نفر از نیروهای طالبان و دو سرباز ناتو کشته شده‌اند.

باوجود فرار صدها خانواده از بیم خطرات این جنگ، هنوز هم بیش از ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرک مارجه (در ۶۱۰ کیلومتری جنوب غرب کابل) در بین ۱۵ هزار نیروی مهاجم و نزدیک به ۱۰۰۰ شورشی گیر کرده‌اند.

از این جنگ به عنوان «بزرگترین» عملیات نظامیان بین‌المللی و افغان علیه طالبان نام برده می‌شود که هدف آن بیرون راندن این گروه از شهرک مارجه و منطقه «نادعلی»، تقویت حکومت‌داری و آغاز فعالیت‌های بازسازی اعلام شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)