تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«برنامه اتمی ایران، بزرگ‌ترین تهدید است»

جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما برنامه اتمی ایران را «بزرگ‌ترین تهدید» برای امنیت جهانی دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال جونز که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کرد، افزود که معتقد است در حال حاضر، چیزی بیشتر از برنامه هسته‌ای ایران، امنیت جهانی را تهدید نمی‌کند.


از راست: جیمز جونز،‌ گوئیدو وستروله و سرگئی لاوروف (رویترز)

وی مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و جهان را از پیامدهای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی برشمرد.

مشاور اوباما در عین حال اظهار داشت که درهای دیپلماسی به روی ایران همچنان باز است، اما به دلیل رفتار این کشور، ایالات متحده و متحدانش باید بر افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ادامه دهند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نوشته است که نشانه‌ای مبنی بر دستیابی به توافق میان ایران و غرب نمی‌بیند

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نوشته است که نشانه‌ای مبنی بر دستیابی به توافق میان ایران و غرب نمی‌بیند.

اظهارات وی پس از سخنان امروز منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران مطرح می‌شود که نسبت به توافق هسته‌ای تهران با کشور‌های غربی ابراز خوشبینی کرد و گفت که دو طرف، به راه‌ حل‌های مورد توافق نزدیک شده‌اند.

آقای گیتس ادامه داد که واقعیت این است که ایرانی‌ها اقدامی برای اعتمادسازی انجام نداده‌اند و زمان آن فرارسیده است که جامعه جهانی به اقدامات دیگری در قبال این کشور فکر کند.


منوچهر متکی در حال سخنرانی در کنفرانس مونیخ (AP)

وی با اشاره به لزوم افزایش فشارهای جهانی بر ایران، هدف از این اقدام را بازگرداندن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکرات اعلام کرد.

گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز از اظهارات امروز منوچهر متکی استقبال کرد و آن را «آغازی مثبت»، اما «ناکافی» خواند.

وی که پیش تر ایران را به «حیله‌گری» در برنامه اتمی‌اش متهم کرده بود، از مقام‌های ایرانی درخواست کرد که در برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کرده و صلح‌آمیز بودن آن را اثبات کنند.

این در حالی است که یان ییچی، وزیر خارجه چین، خواستار شکیبایی و انعطاف‌پذیری جامعه جهانی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ادامه تلاش‌های دیپلماتیک شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)