تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«توهم غرب»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «توهم عقب‌نشینی هسته‌ای!» با تاکید بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «نکته اساسی و مهمی که در این ماجرا وجود دارد و غربی‌ها به ویژه کشورهای عضو گروه ۱+۵ باید به آن توجه نمایند اینست که در جمهوری اسلامی ایران تعیین سیاست‌های کلی نظام برعهده رهبری است و موضوع هسته‌ای از سیاست‌های کلی و مهم خارجی است که تصمیم گیری درباره آن منحصرا در اختیار رهبر معظم انقلاب است.»

به نوشته این روزنامه، «غربی‌ها این روزها براساس برداشت توهم‌آلودی که دارند و تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران عقب‌نشینی کرده است، درصدد تهیه پیش نویس یک طرح جدید تحریم نیز برآمده‌اند تا به خیال خود با استفاده از ضعف ایران درصدد دریافت امتیازات بیشتری برآیند.»

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود افزوده است: «آمریکا و همدستانش از این واقعیت غافل هستند که جمهوری اسلامی ایران در اوج اقتدار است و مصالح و منافع کشور و ملت را با هیچ چیز معاوضه و معامله نخواهد کرد. بنابر این بهتر است غربی‌ها از خواب غفلت بیدار شوند و این واقعیت را دریابند که عقب‌نشینی ایران از مواضع هسته‌ای خود توهمی بیش نیست.»

متن کامل سرمقاله

محدودیت رسانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «تداوم راه انقلاب با رسانه‌های آزاد و مستقل» نیز خواستار آزادی رسانه‌ها در دهه سوم پیروزی انقلاب ایران شده است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «امروز که در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران هستیم به جد باید نگران رسانه‌های تحت امر دولت و محدودیت رسانه‌های مستقل بود، چرا که این پدیده معرف دوران خطاهای بزرگ است.»

به نوشته این روزنامه، «آزادی مطبوعات هیچ معنایی جز رهایی از مداخله دولت ندارد و صد البته باید پاسخگوی گفتار و رفتار خود در چار چوب قانون و در محضر هیات منصفه قانونی و نماینده اقشار مختلف صنفی و فکری جامعه باشد، چرا که مطبوعات و رسانه های مستقل و آزاد، نظارت عامه را تضمین می‌کند و به همین اعتبار و کارکرد آن را رکن چهارم دموکراسی نامیده‌اند.»

مردمسالاری در ادامه آورده است: «در شرایط امروز جامعه ما نیز مطبوعات آزاد و رسانه‌های مستقل می‌توانند وحدت ملی را باز گردانند و راهگشای مسائل پیش آمده باشند. بیائیم با سعه صدر و بهره‌گیری از تاریخ به مقوله آزادی مطبوعات و مطبوعات آزاد نگاهی دو باره بیندازیم.»
متن کامل سرمقاله

نمایش استقلال
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چینی‌ها را رصد کنید» در خصوص نزدیکی چین به آمریکا درباره افزایش تحریم‌ها علیه ایران هشدار داده است.

در ابتدای این سرمقاله نوشته شده است: «چین، بار دیگر با طرح آمریکا برای تشدید تحریم‌های ایران مخالفت کرد. این مخالفت، فضای فعالیت بین‌المللی ایران را فراخ‌تر و فضای بازی بین‌المللی ایالات متحده را تنگ‌تر می‌کند. آمریکا برای تصویب قطعنامه تشدید تحریم ایران در شورای امنیت به مساعدت چین نیاز دارد.»

این روزنامه در ادامه افزوده است: «اینکه این روزها چینی‌ها در برابر قطعنامه ضد ایرانی، موضع‌ سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده‌اند، نشانه اتحاد یا نزدیک شدن آنان به ایران نیست؛ بلکه علامتی به سوی آمریکایی‌ها است که چین را نمی‌توان نادیده گرفت. موضع ماه‌های اخیر چین تا حدود زیادی، واکنش به تشنج‌زدایی و مودت تدریجی و اعلام نشده روسیه با غرب و آمریکا است.»

به نوشته دنیای اقتصاد، «چینی‌ها احساس می‌کنند با ورود روسیه به باشگاه کشورهای صنعتی و در پی آن حل و فصل‌ پاره‌ای منازعات خود با آمریکا در ترتیبات منطقه‌ای اروپای شرقی، جریان هماهنگ آمریکا، اروپا، ژاپن و روسیه، آنان را به حاشیه رانده است و برای رهایی از این وضع به نمایش استقلال نیاز دارند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «چگونه مطمئن شدید؟!»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «رو به فردا»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «مخالفان واقعی روحانیت!»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)