تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جریمه شرکت بالی به علت نقض تحریم ایران

آمریکا شرکت بریتانیایی «بالی» را به علت نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران از طریق فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ ۴۷۴ به تهران، جریمه کرد.

شرکت هواپیمایی بالی، به علت واگذاری غیرقانونی شش فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به شرکت هواپیمایی ماهان، به پرداخت ۱۷ میلیون دلار جریمه محکوم شده است.


AFP

سه فروند از این شش هواپیما به صورت مستقیم در اختیار ایران قرار گرفته و سه فروند دیگر نیز از طریق یک شرکت هواپیمایی در ارمنستان، به جمهوری اسلامی واگذار شده است.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که شرکت بالی، روز گذشته (جمعه) در دادگاهی در آمریکا اتهام خود را پذیرفته است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این شرکت باید پیش از واگذاری این هواپیماها به ایران، از دولت آمریکا مجوز دریافت می‌کرده است.

شرکت هواپیمایی بالی، به علت واگذاری غیرقانونی شش فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به شرکت هواپیمایی ماهان، به پرداخت ۱۷ میلیون دلار جریمه محکوم شده است

ایران از سال ۱۹۷۹ تحت تحریم‌های شدید، نمی‌تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰درصد قطعات آن را آمریکا تولید کرده است، خریداری کند.

براساس آمار‌های رسمی، هم‌اکنون عمر هواپیماهای این کشور بیش از ۲۰ سال است و در این صنعت، تنها ۱۵ شرکت دولتی و خصوصی با بیش از ۱۲۰ هواپیما فعالیت می‌کنند.

براساس قوانین تحریم هوایی از سوی آمریکا، در صورتی که کشوری اقدام به فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به کشور‌های تحریم شده کند، کشور صادر کننده نیز به فهرست تحریم هواپیما اضافه خواهد شد.

آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده هواپیماهای مسافربری، انحصار ساخت، فروش و تامین قطعات اصلی و جانبی بسیاری از هواپیماهای مسافربری را در اختیار دارد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که شرکت بالی، روز گذشته (جمعه) در دادگاهی در آمریکا اتهام خود را پذیرفته است

به علت تحریم هوایی ایران از سوی آمریکا، جمهوری اسلامی برای تامین هواپیماهای مسافربری خود و یا تعمیر آنها، قادر به انعقاد قرارداد با شرکت بوئینگ نیست و مجبور به خرید هواپیماهای ساخت روسیه و یا خرید هواپیماهای دست دوم است.

این مسئله منجر به بروز سوانح هوایی بسیاری در ایران شده و امنیت مسافران و کارکنان هواپیمایی را در این کشور در معرض خطر جدی قرار داده است.

قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان سابق ایران، تحریم قطعات هواپیما را «معضلی جدی» خوانده که منجر به مرگ «مسافران» هوایی در این کشور می‌شود.

این در حالی است که غرب بدنبال تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران برای وادار کردن این کشور به بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)