تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حذف نام پنج مقام طالبان از فهرست سیاه

در پی درخواست دولت افغانستان از سازمان ملل متحد، نام پنج مقام پیشین رژیم طالبان که مظنون به ارتباط با القاعده بودند، از فهرست «سیاه» این سازمان حذف شد.

«عبدالوکیل متوکل» وزیر امور خارجه، «شمس‌الصفا امین‌زی» مسئول مطبوعاتی، «فضل محمد فیضان» معاون وزارت تجارت، «محمد موسی هوتک» معاون وزارت برنامه‌ریزی و «عبدالحکیم منیب» معاون پیشین وزارت امور سرحدات، از جمله پنج مقام رژیم پیشین طالبان هستند که از فهرست سیاه حذف شده‌اند.


جنگجویان طالبان (عکس‌ها: زمانه)

این افراد، مظنون به ارتباط با القاعده و فعالیت‌های تروریستی بودند و موانعی از جمله منع سفر به نقاط مختلف جهان، توقیف دارایی‌ها و تحریم سلاح بر آنها اعمال شده بود.

شماری از این افراد از طالبان فاصله گرفته و هم اکنون در افغانستان بسر می‌برند.

آقای منیب، اکنون به عنوان والی «ارزگان» و محمد موسی هوتک، هم به عنوان نماینده منتخب ولایت «وردک» در مجلس نمایندگان ایفای وظیفه می‌کنند، اما عبدالوکیل متوکل تحت نظارت دولت مرکزی، در کابل حضور دارد.

سوی شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ میلادی این فهرست را تهیه کرد.


در فهرست سیاه سازمان ملل، حدود ۵۰۰ نفر به اتهام ارتباط با القاعده و دیگر گروه‌های «تروریستی» قرار دارند که ۱۴۲ نفر از افراد این فهرست، مربوط به افغانستان است.

افغانستان پیش از این درخواست کرده بود برای ترغیب طالبان به صلح، نام شماری از مقام‌های این گروه از این فهرست حذف شود.

اکنون حامد کرزی، رئیس جمهوری امیدوار است با ارائه برنامه این کشور به نشست لندن که پنج‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود، حمایت بین‌المللی را بدست آورد.

گفته می‌شود در بخشی از این برنامه آمده است به آن تعداد از طالبان که سلاح بر زمین بگذارند و به برنامه صلح بپیوندند، پول پرداخت می‌شود و زمینه کار برای آنها فراهم خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای اوباما باید برای نجات حزبش از شکست بیشتر بجای ارسال سربازان جدید خود را از افغانستان بیرون بکشد. افغانستان ویتنام دوم است هشت سال است که آمریکا و متحدانش با میلیاردها دلار خرج دارند ارتش ملی میسازند که اثری از آن دیده نمیشود تا هشت سال دیگر هم وضیت به همین حال خواهد بود.امروز طلبان در موقعیت بهتری از پیش قرار دارد.ارتش ملی علیه مردم خود نمیجنگند.و هر روز سربازان بیشتری از متحدین کشته خواهند شد. و این جنگ آینده ای جز شکست نخواهد دشت .

-- Bahram ، Jan 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)