تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

اعتراف سوگمندانه
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تکلیف همه سنگین است» در خصوص مقاله وال استریت ژورنال در خصوص وضعیت داخلی ایران نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «هدف نظریه‌پردازان آمریکائی از تفکیک نکردن مخالفان و معارضان و معترضان کاملا روشن است. برای خنثی کردن توطئه‌ای که آنها از این طریق دنبال می‌کنند باید نظریه‌پردازان داخلی و مسئولان و تصمیم‌سازان با هوشمندی و دقت کامل تلاش کنند در این دام نیافتند و حساب بخش‌های مختلف این جماعت را از همدیگر جدا نمایند.»

جمهوری اسلامی در ادامه افزوده است: «نوع رفتار و گفتار با معارضان و مخالفان و معترضان و معاندان نمی‌تواند یکسان باشد. کسانی که حساب این بخش‌ها را از همدیگر جدا نمی‌کنند و همه را با یک چوب می‌رانند، در واقع بدون آنکه بدانند و بخواهند به اجرای طرح همین نظریه‌پردازان آمریکائی کمک می‌کنند.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه «باید سوگمندانه اعتراف کنیم که افراطیون و اقدامات خودسرانه آنها به این پیوند مستحکم ضربه وارد می‌کند و به دشمن برای رسیدن به هدف شومی که دارد کمک می‌نماید. همه باید با تمام توان از این روند مخرب جلوگیری نمایند و اجازه ندهند توطئه تخریب چهره های انقلابی و به ویژه معارضه میان شخصیت های روحانی ادامه یابد.»

متن کامل سرمقاله

کاهش رشد اقتصادی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «هشداری برای اقتصاد ‌ایران» در خصوص کاهش رشد اقتصادی ایران نوشته شده است.

به نوشته سرمقاله نویس دنیای اقتصاد، «بانک جهانی در حالی در روزهای اخیر گزارش سالانه خود را ارائه کرد که‌ این گزارش دو چشم‌انداز مهم را در برابر دیدگان‌ایرانیان قرار می‌داد. از یک سو گزارش نشان از بهبود سریع اقتصاد جهانی در سال آتی دارد و در عین حال متاسفانه نشانگر کاهش رشد اقتصادی کشور ما در سال جاری و سال آینده است. بر‌این مبنا می‌توان‌این گزارش را به نوعی هشداری برای اقتصاد‌ایران تلقی کرد.»

دنیای اقتصاد ادامه داده است: «رشد اقتصادی کشور ما در سال گذشته میلادی برابر یک درصد و در سال ۲۰۱۰ برابر ۲/۲ درصد پیش‌بینی شده است.‌ این رشد اقتصادی برای کشوری در حال توسعه نه تنها مناسب نیست، بلکه با توجه به اهداف سند چشم‌انداز قطعا غیرقابل قبول است.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود آورده است: «به نظر می‌رسد که راه‌کار عبور از بحران فعلی اقتصاد کشور نه به کارگیری سیاست‌های انبساطی پولی و مالی که بازکردن فضای اقتصادی کشور، ثبات سیاسی و اقتصادی، اعتمادسازی و اعتماد آفرینی میان مردم و دولت، اعطای آزادی‌های واقعی اقتصادی از بازار پول گرفته تا بازار ارز، خصوصی‌سازی به معنای دقیق کلمه، زدودن قوانین و قواعد زائد و دست و پاگیر و نیز باز کردن درب‌های اقتصاد کشور برای رقابت بین‌المللی است.‌»

متن کامل سرمقاله

حقیقت اعتراض
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «سوفیست‌های اعتراض» نیز به بررسی وضعیت داخلی ایران از جنبه سیاسی پرداخته است.

به نوشته سرمقاله نویس کیهان، «باید دید در موضوع انتقاد و اعتراض که حاملان و متولیان اصلی فتنه، مدعی‌اند باید به رسمیت شناخته شود تا ماجرا فیصله پیدا کند، صورت مسئله به شیوه‌ای سوفسطایی طرح می‌شود یا فلسفی و منطقی.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «حقیقت این است که اکثریت قریب به اتفاق آن ۴۰ میلیون رأی دهنده از فساد و تبعیض اقتصادی و بانیان آن منزجرند. قاطبه این ملت با خون خویش، پای شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را امضا کرده‌اند.»

کیهان افزوده است: «حق اعتراض به جماعتی منحط و آلوده که در لندن و دیگر پایتخت های اروپایی و آمریکا برای خود ضیاع و عقار و تفرجگاه و خانه تیمی دست و پا کرده‌اند، کجا می‌رود؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «اشتباهات استراتژیکی و تاکتیکی میرحسین موسوی»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «مناظره‌های تلویزیونی؛ بایدها و نبایدها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)