تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد:

وقوع «فاجعه حقوق بشری» در ایران

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، با انتقاد شدید از سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران، اعلام کرد که این وضعیت، به یک «فاجعه حقوق بشری» تبدیل شده است.

در این گزارش آمده که ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران، اینک یک «بحران تمام‌عیار حقوق بشری» است.


دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرده که نیروی‌های سپاه پاسداران، بسیج و پلیس، «خودسرانه و بدون مبنای قانونی»، هزاران تن از تظاهرکنندگان معترض را بازداشت کرده‌اند.

این گزارش افزوده که علت این برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با معترضان، تلاش برای «ارعاب منتقدان و اختناق دگراندیشان» است.

این سازمان به نقل از مقام‌های رسمی در ایران اعلام کرده که در ناآرامی‌های پس از انتخابات، دست‌کم ۳۰ تن معترضان بر اثر برخورد‌های خشونت‌بار نیرو‌های پلیس و بسیج جان باخته‌اند.

این گزارش افزوده که علت این برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با معترضان، تلاش برای «ارعاب منتقدان و اختناق دگراندیشان» است

دیده‌بان حقوق‌بشر در عین حال تاکید کرده که شمار قربانیان ناآرامی‌های شش ماه گذشته ایران، بیشتر از آمار‌های رسمی جمهوری اسلامی است.

در بخش دیگری از این گزارش، به نتیجه تحقیقات کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی از وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات اشاره شده است.

در گزارش کمیته ویژه، مرگ سه تن از معترضان در بازداشتگاه کهریزک تائید شده و سعید مرتضوی دادستان سابق تهران مسئول وقایع این بازداشتگاه معرفی شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود همچنین به موضوع محاکمه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به اتهام «اغتشاش» و تلاش برای «انقلاب مخملی» در ایران نیز اشاره کرده است.

معاون دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه با «مبتذل» خواندن اعترافات تلویزیونی گفته که این اقدام، نوعی «سوء استفاده از روند پیگرد قضایی است»

این سازمان اعلام کرده که اعتراف تلویزیونی برخی از فعالان سیاسی بر اثر «فشار شدید» صورت گرفته که پس از آن، برای این افراد حبس‌‌های طولانی‌ مدتی در نظر گرفته شده است.

جو استورک، معاون دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه با «مبتذل» خواندن این اعترافات تلویزیونی گفته که این اقدام، نوعی «سوء استفاده از روند پیگرد قضایی است.»

در بخش دیگری از این گزارش به موضوع سرکوب منتقدان دولت، ارعاب و دستگیری برخی اقلیت‌های دینی و سرکوب اقلیت‌های قومی در ایران اشاره شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در پایان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که اجرای احکام اعدام به خصوص اعدام نوجوانان مجرم را متوقف کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این فجایع راهمین نهادهای حقوق بشری ورؤسای کشورها
که ماننداژدهادهان بازکرده اندتاجهان سومی هاراببلعنداهرم
خودفروشانرابدست گرفته اندوبرای فریب مردم خودرابکوچــــۀ
علی چپ میزننددرپشت پرده دستورمیدهندکه بزنیدوبکشید
وبزبان اعتراض میگویندحقوق بشررانقض میکنندمردم دیگرمثل
گذشته ...نیستند.بیدارشویددروغ بس است.

-- ایراندخت ، Jan 25, 2010

ایراندخت: نهادهای حقوق بشری تقریبا همه‌شان غیردولتی هستند و هر کاری (یا احیانا جنایتی) که دولت‌های غربی بکنند حسابش از این نهادها جداست. این نهادها تمام تلاششان را برای کمک به فعالین سیاسی و اجتماعی و حقوق بشری دنیا می‌کنند و البته طبعا چون هیچ قدرتی ندارند تاثیرگذاریشان ذره ذره است. به هر حال این سناریوی توطئه‌ای که شما در موردشان نقل کرده‌اید از واقعیت و انصاف دور است.

-- امید ، Jan 25, 2010

میشود از خانوم ایراندخت که مخالف حقوق باشند خواهش کنم نام مستعار خود را به نام اصلی شان (مثل آخوند-دوخت) عوض کنند ...؟؟

-- بابک ، Jan 26, 2010

میخواستم جواب دندون شکن به این خانم ایراندخت بدم.
... بایدم بگی جهان سومی.
رژیمی که سی سال خون مردم رو توی شیشه کرد و سی سال آزگار حق این مردم مظلوم رو ازشون دریغ کرد بایدم این کشور رو جزء کشورهای جهان سومی بدونی.ایرانی که در زمان محمدرضا شاه داشت به غول اقتصادی آسیا و حتی دنیا تبدیل میشد.روزگاری که اکثر کشورها غرق در توحش بودند سرزمین آریایی ها همچون ستاره ای بر آسمان تمدن ، فرهنگ ،شعور ، عدالت و آزادگی میدرخشید.افسوس و صد افسوس بر تو و امثال تو.

-- مژگان ، Jan 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)