تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بحران مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، ادعای مقام‌های آمریکایی در مورد صرف «دو میلیارد دلار» برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را «نادرست و تردید‌آمیز» خواند.

زلمی افضلی، سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان طی یک نشست خبری در کابل گفت که این پول از سوی دولت افغانستان هزینه نشده و آنها از چگونگی هزینه آن اطلاعی ندارند.

به گفته افضلی، کشت و قاچاق مواد مخدر، تروریسم را در افغانستان تقویت می‌کند و اگر جامعه جهانی، کمک‌های موثری در این خصوص نکند، افغانستان با بحران جدی مواجه خواهد بود.

بر پایه گزارش سال ۲۰۰۹ سازمان ملل، میزان بالای تولید مواد مخدر در افغانستان، علاوه بر ایجاد یک منبع درآمد قابل توجه برای شورشیان در این کشور، سالانه باعث مرگ بیش از صد هزار نفر در جهان می‌شود.

سازمان ملل بارها از بی‌قانونی، فساد و نبود نظارت کافی بر مرزهای افغانستان انتقاد کرده است.

با وجود این‌که میزان تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۰۹ درمقایسه با سال ۲۰۰۸ کاهش داشته، اما طالبان طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سالانه به طور متوسط، ۱۲۵ میلیون دلار از تجارت مواد مخدر درآمد داشته است.

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل اعلام کرده است که میزان درآمد طالبان از قاچاق مواد مخدر بیشتر از زمانی است که قدرت را دراین کشور در دست داشتند.

بر اساس گزارش ملل متحد، تولید مواد مخدر درافغانستان از ۷۷۰۰ تن درسال ۲۰۰۸ به کمتر از ۶۹۰۰ تن درسال ۲۰۰۹ رسیده، اما به خاطر حجم زیاد تولید در سال گذشته، هنوز هم بیش از ۱۲۰۰۰ تن مواد مخدر به صورت ذخیره وجود دارد که تقاضای مواد مخدر جهان را برای اضافه از دو سال تامین می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)