تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست تحقیق مستقل درباره ترور علی‌محمدی

بیش از ۱۰۰ تن از پژوهشگران و استادان دانشگاه‌های سراسر جهان، ترور مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران را محکوم کردند و خواستار انجام تحقیقی مستقل در خصوص ترور وی شدند.

مسعود علی‌محمدی، صبح روز ۲۲ دی ماه، هنگام خروج از خانه‌اش در تهران، بر اثر انفجار بمب کشته شد. مقام‌های جمهوری اسلامی، وی را دانشمندی هسته‌ای معرفی کردند که از سوی عوامل آمریکا و اسرائیل به قتل رسیده است.


مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران

از سوی دیگر، دوستان نزدیک به علی‌محمدی و شاگردانش در دانشگاه، او را «استادی سبز» نامیدند که در انتخابات از میرحسین موسوی حمایت می‌کرده است.

این افراد در نامه سرگشاده‌ای، در عین حال از همه سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان خواسته‌اند که این ترور و نیز خشونت و نقض حقوق بشر در ایران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی را محکوم کنند.

این افراد، در عین حال از همه سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان خواسته‌اند که این ترور و نیز خشونت و نقض حقوق بشر در ایران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی را محکوم کنند

ژانت آفاری، نوام چامسکی، احمد کریمی حکاک، مهرداد مشایخی و رامین جهانبگلو از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

در بخشی از این نامه نوشته شده است که با توجه به «مشارکت» جمهوری اسلامی در تروریسم دولتی، «ما خواستار انجام تحقیقاتی مستقل از سوی نهادهای بی‌طرف در خصوص ترور پروفسور مسعود علی‌محمدی هستیم.»

امضاکنندگان این نامه همچنین از افزایش بازداشت و «شکنجه» استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان در ایران، پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه این کشور انتقاد کرده‌اند.

در این نامه سرگشاده افزوده شده است که نیروهای دولتی در این مدت، تعدادی از دانشجویان را در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌ها به قتل رسانده‌اند.

«نیروهای دولتی با حمله به دانشجویان، وارد دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شده‌، خوابگاه‌ها را تخریب کرده‌ و باعث توقف فعالیت‌های دانشگاهی شده‌اند»

این پژوهشگران و استادان دانشگاه، به حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها نیز اشاره کرده و آورده‌اند: «نیروهای دولتی با حمله به دانشجویان، وارد دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شده‌، خوابگاه‌ها را تخریب کرده‌ و باعث توقف فعالیت‌های دانشگاهی شده‌اند.»

آنها همچنین از صدور احکام محرومیت از تحصیل برای دانشجویان ابراز انزجار کرده‌اند.

با آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌های ایران، بسیاری از دانشجویان بازداشت و در دانشگاه‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

از سرنوشت تعدادی از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست و برای شماری دیگر نیز حبس‌های بلند مدت صادر شده است.

شمار زیادی از دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد و دولتی در سراسر ایران نیز به کمیته‌های انضباطی فراخوانده شده و با احکام محرومیت از تحصیل مواجه شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گویا در خارج از کشور نیز خودی و غیر خودی وجود دارد، دوستانی که در پایه گذاری چنین استشهادهایی دست اندرکارند چرا همه را خبر نمی کنند، اینهنمه استاد و پرفسور و دکتر و مهندس و کارگردان که در کشورهای خارجی در حال تدریس در دانشگاهند چرا خبر نشده اند، چرا نام مثلا دکتر گنجبخش چرا نام دکتر حسین صادقی، چرا نام اینهمه استاد در این درخواست دیده نمی شود!!
زنده باد انقلاب سبز
زنده باد یک رفراندوم
زنده باد جمهوری ایرانی
مرگ بر هیچکس

-- بدون نام ، Jan 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)