تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تعویق انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد انتخابات مجلس نمایندگان این کشور به دلیل «کمبود بودجه و مشکلات امنیتی و تدارکاتی» چهار ماه پس از تاریخ اعلام شده برگزار خواهد شد.

این انتخابات قرار بود بر اساس قانون اساسی این کشور، اول خرداد ۱۳۸۹ برگزارشود، اما بر اساس تصمیم‌های تازه، تاریخ برگزاری آن به ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ موکول شده است.


عکس‌ها: زمانه

کمیسیون انتخابات، پیش از این اعلام کرده بود برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه (مجلس نمایندگان)، بیش از ۱۲۰ میلیون دلار نیاز است که تا کنون تامین نشده است.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، طالبان به مردم این کشور هشدار داد از حضور در پای صندوق‌های رای خودداری کنند.

بر پایه ارزيابی‌‌های انجام شده، میزان مشارکت مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری که با حضور ۳۲ نامزد برگزار شد، به دليل تهديدات امنيتی، حدود ۳۷ درصد بود.


با این حال، اکنون، سازمان ملل موضوع ایجاد اصلاحات در کمیسیون انتخابات را مهم‌تر می‌داند و از کشورهای تامین کننده بودجه انتخابات، تقاضا کرده است پیش از اجرای اصلاحات در کمیسیون انتخابات این کشور، از تامین بودجه مورد نیاز خودداری کنند.

علیم صدیق، سخنگوی یوناما (هیات معاونت سازمان ملل برای افغانستان) می‌گوید این سازمان، خواستار ایجاد اصلاحاتی چون برکناری و جایگزینی افرادی است که در «تقلب» انتخابات ریاست جمهوری دست داشتند.

آقای صدیق گفت آنها با ایجاد اصلاحات می‌خواهند انتخابات مجلس نمایندگان مثل انتخابات ریاست جمهوری با تقلب برگزار نشود.

مجلس نمایندگان افغانستان، دارای ۱۸۱ نماینده مرد و ۶۸ نماینده زن است. اعضای این مجلس از طریق انتخابات سراسری در ۳۴ ولایت این کشور و برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)