تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تائید یکدیگر
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازی با یک دروازه» به انتقاد از مناظره آخر صدا و سیما با حضور دو فرد محافظه‌کار پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «مناظره همدلانه آقایان بروجردی و حسینیان در برنامه روبه به فردا اگر به عنوان تابلوی تمام‌نمای اطلاع‌رسانی رسانه صدا و سیما قلمداد نگردد، حداقل بخشی از آن محسوب می‌شود. در یک نگاه کلان روی آنتن رفتن شبه مناظره اول بهمن، شاید یکی از کم‌سابقه‌ترین برنامه‌های تلویزیون در قالب مناظره‌های سیاسی در کشور بود.»

روزنامه مردمسالاری می‌نویسد: «در واقع مسوولین صدا وسیما در اقدامی عجیب دو تن از فعالان سیاسی یک جناح راکه در اکثر مواضع سیاسی و فکری دیدگاه همسو دارند، رو در روی هم می‌نشاند تا مواضع یکدیگر را تایید کنند!»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «اگر قرار بود مناظره‌ها با محتوای مجادله گرایش‌های گوناگون و... به ادامه هجوم یک‌جانبه علیه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو تبدیل شود، دیگر چه دلیلی داشت برخی مفاهیم اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه، روشنگری عمومی، آگاهی بخشی و تعاطی آرا و نقد برابر اهالی سیاست و فکر به هندسه ذهنی مخاطبان القا شود.»

متن کامل سرمقاله

مالیات غیرعادلانه
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مالیات از بخش مسکن در زمان رکود» در خصوص مالیات بر مسکن در ایران نوشته شده است.

به نوشته دنیای اقتصاد، «یکی از کارهایی که برای مداوای بخش مسکن که به بیماری رکود مبتلا شده است، می‌توان و باید انجام داد، این است که مالیات این بخش کاهش یابد یا اساسا حذف شود.»

این روزنامه افزوده است: «شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد هم‌اکنون سود سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، کاهش قابل توجهی داشته است، بنابراین اخذ مالیات از این گروه در شرایط فعلی عاقلانه نیست. اما در مورد مصرف‌کننده نیز که مربوط به خانه‌های غیرنوساز است این مالیات غیرعادلانه می‌باشد.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود نوشته است: «بخش مسکن بیشترین میزان شغل را نسبت به بخش‌های دیگر در خود دارد و در زمانی که اشتغال، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم و مسوولان است، تعمیق رکود مسکن از طریق افزایش مالیات فروش آن، غیر‌قابل درک است. »

متن کامل سرمقاله

ضرورت تقویت مطبوعات
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «الزامات مقابله با جنگ نرم» به انتقاد از فشار بر مطبوعات در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «اگر بخواهیم رسانه‌های بیگانه را از رونق بیندازیم، باید رسانه‌های داخلی را رونق بدهیم. اما برخی تفکر دیگری را دنبال می‌کنند. برخی در حملات‌شان تعدادی از رسانه‌ها را عوامل دشمن می‌دانند. با چنین تفکری چگونه انتظار حمایت می‌رود.»

روزنامه اعتماد می‌نویسد: «اگر فضای سنگین و سختگیرانه‌ای بر رسانه‌ها و به ویژه مطبوعات حاکم شود، عملاً به جنگ نرمی که بیگانگان آن را مراد کرده‌اند، کمک کرده‌ایم. چرا که وقتی مردم نیازشان برطرف نشود، به سمت رسانه‌های بیگانه می‌روند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «مجلس نیز باید با قدرت برای حمایت از رسانه‌ها وارد میدان شود. در حال حاضر، اکثریت مجلس هنوز به این مساله توجه شایسته‌ای نکرده است. اگر نمایندگان به این باور برسند که مقابله با جنگ نرم رسانه‌ای نیازمند تقویت رسانه‌های داخلی است، جدی‌تر در حمایت از مطبوعات و رسانه‌ها وارد میدان می‌شوند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اشغال نظامی به بهانه امداد رسانی!»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «نقشه راه اصولگرایان پس از انتخابات»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «خیانت از این آشکارتر؟!»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «شفاف‌تر از این؟!»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)