تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست تحقیق درباره پرونده سمیه رشیدی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای می‌گوید که مقامات قضایی و مسئولان زندان از ارائه هر گونه اطلاعات در باره اتهامات سمیه رشیدی، فعال حقوق زنان خودداری می‌کنند.

سمیه رشیدی روز ۲۸ آذرماه در پی دریافت احضاریه و مراجعه به دادگاه بازداشت شد و تا کنون اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست. وی در دو تماس تلفنی کوتاه به خانواده‌اش گفته که در سلول انفرادی زندان اوین محبوس است.
سمیه رشیدی یکی از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز است.


سمیه رشیدی

کمپین حقوق بشر می‌گوید که در طول دو ماه گذشته «بیش از هزاران نفر از مردم» با استفاده از حکم جلب سفید بی‌نام و نشان بازداشت شدند.

بنا به این گزارش صدها نفر از این بازداشت‌شدگان همانند سمیه رشیدی پس از بازداشت در زندان اوین «ناپدید» شده‌اند و هیچ اطلاعی در باره آن‌ها به اعضای خانواده یا وکلای آن‌ها داده نشده‌است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قضایی خواسته‌است اتهاماتی که علیه سمیه رشیدی وارد شده و شواهد مبنای این اتهامات را اعلام کنند. این کمپین همچنین خواستار انجام یک تحقیق مستقل در مورد پرونده سمیه رشیدی است.

در چند ماه گذشته شمار زیادی از فعالان مدنی و سیاسی زنان بازداشت شده‌اند. منصوره شجاعی، مهین فهیمی، پریسا کاکایی، زهره تنکابنی، عالیه اقدام‌دوست، بهاره هدایت، شبنم مددزاده، مریم ضیا، بدرالسادات مفیدی، مهسا حکمت، آذر منصوری، عاطفه نبوی، و نیلوفر هاشمی از جمله فعالان زنی هستند که در حال حاضر در زندان بسر می‌برند.

سمیه رشیدی چندی پیش به خاطر فعالیت‌های اجتماعی خود از کارش در یک موسسه تحقیقاتی اخراج شد. نرگس محمدی، سمیرا صدری و صبا واصفی از دیگر فعالان مدنی هستند که در چند ماه گذشته از کار اخراج شده‌اند.

خانم رشیدی دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی است و با وجود قبولی در امتحان ورودی کارشناسی ارشد برای رشته مطالعات زنان و مطالعات فرهنگی از ادامه تحصیل بازداشته شد.

در جریان مناظره‌های انتخاباتی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران منکر وجود دانشجویان ستاره‌دار شده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قضایی خواسته‌است اتهاماتی که علیه سمیه رشیدی وارد شده و شواهد مبنای این اتهامات را اعلام کنند

ستاره‌دار کردن دانشجویان با هدف تهدید و محروم کردن آن‌ها از تحصیل، از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ آغاز شد. دانشجویان دوره کارشناسی که در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعال بودند، بدون توجه به رتبه‌های علمی باید به تائید گزینش وزارت اطلاعات برسند.

شماری از دانشجویان ستاره‌دار برای حل مشکل ادامه تحصیل خود اقدام به تاسیس شورای دفاع از حق تحصیل کرده‌اند. برخی از افراد این شورا در حال حاضر در زندان هستند و با اتهاماتی همچون «ارتباط با گروه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران از جمله سازمان مجاهدین خلق» مواجه شده‌اند.

ضیاء‌الدین نبوی، مجید دری، سروش ثابت، مهدیه گلرو، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و سعید جلالی‌زاده از اعضای بازداشت شده شورای دفاع از حق تحصیل هستند. دادگاه انقلاب ضیاء‌الدین نبوی را به ۱۵ سال زندان و تبعید و ۷۴ ضربه شلاق و مجید دری را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)