تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

رد اکثریت وزرای پیشنهادی کرزی

مجلس نمایندگان افغانستان طی یک رأی‌گیری غیر علنی از مجموع ۲۴ وزیر پیشنهادی حامد کرزی، تنها صلاحیت ۷ وزیر را تأئید کرد.

وزیران پیشنهادی نیازمند کسب ۱۱۷ رأی به علاوه یک، یا به عبارت دیگر ۵۰ درصد آراء بودند، اما جریان شمارش آراء که به طور مستقیم از شماری از رسانه‌های این کشور پخش می‌شد نشان داد که نمایندگان با قاطعیت به کابینه جدید «نه» گفتند.


مجلس نمایندگان افغانستان

از مجموع ۲۴۹ نماینده مجلس، ۲۳۲ نفر در جلسه رأی‌گیری که از ساعات آغازین بامداد شنبه تا ساعت ۸ بعد از ظهر ادامه داشت، شرکت گرده‌بودند.

یونس قانونی رئیس مجلس نمایندگان که اداره این جلسه را بر عهده داشت در پایان جلسه شمارش آراء، آرای تأئید و رد ۲۴ وزیر پیشنهادی از جمله یک وزیر زن را اعلام کرد.

بر پایه نتایج اعلام‌شده تنها وزیران دفاع، کشور، دارایی، آموزش و پرورش، اطلاعات و فرهنگ، کشاورزی و معادن موفق به کسب آراء لازم شدند.

بیشتر وزیران پیشنهادی، پیشینه کار در دولت‌های گذشته آقای کرزی را داشتند که صلاحیت کاری آنان در جریان دو هفته گذشته از سوی نمایندگان مورد بحث قرار گرفت و در مواردی هم جنجال‌آفرین بود.

با این‌که فهرست جدید هیئت وزرای افغانستان پیش از معرفی به مجلس نمایندگان با استقبال حامیان بین‌المللی این کشور روبه‌رو شد اما با واکنش مثبت داخلی همراه نبود.

به گفته محافل سیاسی، مردم افغانستان انتظار داشتند در کابینه جدید، چهره‌های نو ببینند

بر اساس طرح جدید رئیس جمهور افغانستان قرار بود «وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین» به دو وزارت جداگانه تقیسم شود و علاوه بر این یک نفر نیز برای وزارت جدید «سوادآموزی» و فرد دیگری هم برای وزارت امور خارجه معرفی شود.

دولت‌های گذشته تحت رهبری حامد کرزی به فساد گسترده متهم بودند و در فهرست دادستانی این کشور دست کم نام ۱۵ وزیر پیشین متهم به فساد دیده می‌شوند.
به گفته محافل سیاسی، مردم افغانستان انتظار داشتند در کابینه جدید، چهره‌های نو ببینند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)