تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سازمان ملل:

«خشونت‌های عاشورا تکان‌دهنده بود»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خشونت‌های حکومتی علیه معترضان در روز عاشورا را «تکان‌دهنده» خواند.

ناوی پیلای، از مقام‌های ایران خواست که مانع افزایش خشونت‌ها از سوی نیروهای امنیتی شوند.

وی افزود که افزایش شمار کشته‌شدگان، زخمی‌ها و نیز بازداشت‌شدگان وی را «حیرت‌زده» کرده است.
گزارش مقام‌های رسمی حاکی از کشته شدن دست‌کم هشت نفر و بازداشت ۵۰۰ نفر در حوادث روز عاشورا در ایران است.


ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

به گفته وی، گزارش‌ها حاکی از اعمال «خشونت‌های زیاده از حد» از سوی نیروهای امنیتی و شبه نظامیان بسیج بوده است.

خانم پیلای افزود که حکومت باید مانع گسترش خشونت‌ها شود.

به گفته پیلای، گزارش‌ها از روز عاشورا حاکی از اعمال «خشونت‌های زیاده از حد» از سوی نیروهای امنیتی و شبه نظامیان بسیج بوده است

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به این که ایران کنوانسیون‌های حقوق شهروندی و آزادی‌های سیاسی را امضا کرده، به مقام‌های این کشور هشدار داد که به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشند.

وی از صدور «خودسرانه» حکم بازداشت و حبس نیز در ایران انتقاد و بر حق آزادی بیان و برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز تاکید کرد.

به گفته پیلای، «هر کس حق دارد آزادانه و بدون اینکه مورد ضرب و شتم قرار گیرد، نظرات خود را بیان کند و یا به طور مسالمت‌آمیز، اعتراض خود را نشان دهد.»

«هر کس حق دارد آزادانه و بدون اینکه مورد ضرب و شتم قرار گیرد، نظرات خود را بیان کند و یا به طور مسالمت‌آمیز، اعتراض خود را نشان دهد»

وی همچنین خواستار برخورداری افرادی که به هر دلیلی بازداشت شده‌اند، از حقوق استاندارد و مصرح در کنوانسیون‌های بین‌المللی شد.

پیش‌تر، سازمان عفو بین‌الملل نیز خشونت علیه معترضان ایران در روز عاشورا که منجر به کشته شدن عده‌ای از آنها شد را محکوم کرد.

عفو بین‌الملل از رهبر ایران خواسته است که مانع استفاده از زور توسط پلیس شده و خطاب به فرماندهان سپاه نیز نوشته است که جلوی ورود بسیج به تظاهرات اعتراضی را بگیرند.

بر اساس این بیانیه، «ثابت شده که رفتار آنها(بسیج) به آتش درگیری‌ها دامن می‌زند و به کشته شدن افراد بیشتری منجر می‌شود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سازمان ملل محکوم می کنه، عفو بین الملل هشدار میده، آمریکا و انگلیس و اتحادیه اروپا محکوم می کنند همه دولتهای دنیا هم که محکوم کنند اینها که برای مردم ایران آزادی نمیشه. این حکومت ...ولایت فقیه کمترین آسیبی با این محکومیتها نمی بینه هرروز هم سرکوب را بیشتر میکنه از تحریم ایران مردم آسیب می بینند و حکومت وحشی تر میشه. سازمان ملل وبقیه کشورهااگه می خوان کمکی به مردم ایران کرده باشه باید دولت ایران و در راس اون شخص احمدی نژاد رو تحریم کنه باید از ورود این ...به کشورهای دیگه جلوگیری کنه تمام سفرای این حکومت جائر رو از کشورهاشون اخراج کنند و تمام سفرای خودشون رو هم فرا بخونند به این ترتیب دولت سرکوبگر احمدی نژاد رو به بن بست می کشونند این بهترین کمکیه که میشه به مردم ایران کرد چطور ببینیم هم دولتها خشونت رو محکوم می کنند و هم رییس سرکوبگر این رژیم به راحتی در هم اجلاس جهانی شرکت می کنه چرا باید قاتل مردم ایران در سازمان ملل بتونه حضور پیدا کنه چرااجازه می دهند این قاتل به راحتی با یک قیافه حق به جانب در دانمارک سخنرانی کنه عجیبه هم خشونتها رو محکوم می کنند و هم منشا و مسبب اصلی این خشونتها را به کشورهاشون راه می دهند باید سیاست مداران این رژیم ...تحریم بشن نه مردم ایران

-- ف ، Dec 30, 2009

با این نظر کاملا موافق هستم.

-- بدون نام ، Dec 30, 2009

من هم موافقم

-- مريم ، Dec 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)