تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«سپاه طراح ربودن اتباع بریتانیا در عراق»

روزنامه بریتانیایی گاردین نوشته که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول ربودن پنج تبعه بریتانیا در عراق است.

پیتر مور، یکی از این پنج بریتانیایی، روز گذشته پس از دو سال آزاد و به سفارت بریتانیا در بغداد تحویل داده شد.

جسد سه تبعه دیگر نیز تحویل مقام‌های بریتانیایی شده و احتمال می‌رود نفر چهارم هم کشته شده باشد.


پیتر مور، روز گذشته تحویل سفارت بریتانیا در عراق شد(AFP)

این افراد ۲۹ مه ۲۰۰۷ در مرکز فناوری وزارت دارایی عراق در بغداد در حالی که مشغول به کار بودند، از سوی افرادی مسلح ربوده شدند.

آنها در زمینه نصب نرم‌افزارهای پیشرفته برای یافتن میلیاردها دلار کمک خارجی و درآمدهای نفتی مفقود شده در عراق ماموریت داشتند.

گاردین، چاپ لندن، در شماره امروز پنج‌شنبه خود مدعی شده که عملیات ربودن این پنج نفر در سال ۲۰۰۷ در یکی از ساختمان‌های وزارت دارایی عراق از سوی سپاه قدس برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

گاردین، مدعی شده که عملیات ربودن این پنج نفر در سال ۲۰۰۷ در یکی از ساختمان‌های وزارت دارایی عراق از سوی سپاه قدس برنامه‌ریزی و اجرا شده است

سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است.

گاردین این مطالب را بر اساس اظهارات فردی که وی را یکی از افسران سابق سپاه معرفی کرده، مطرح می‌کند.

به گفته این فرد، طرح اصلی ربودن این اتباع بریتانیایی در ایران ریخته شده و از سوی گروه‌های مسلح شیعه در شهرک صدر بغداد اجرا شده است.

به گفته وی «اتباع بریتانیایی، مدتی در اردوگاهی نظامی متعلق به نیروی قدس در قصر شیرین و یک مرکز نظامی نزدیک قم نگهداری می‌شدند.»

این عضو سابق سپاه پاسداران همچنین گفته است که سپاه قدس در «آدم ربایی‌های دیگری» نیز نقش داشته است.

گفته می‌شود اتباع بریتانیا پس از ربوده شدن به مسجدی در شهرک قدس از محله‌های شیعه‌نشین بغداد و سپس مرز ایران و عراق منتقل شدند

روزنامه گاردین به نقل از یکی از وزرای سابق کابینه عراق هم شرکت سپاه در عملیات ربودن پنج تبعه بریتانیایی را تائید کرده است.

این وزیر سابق گفته که گروه‌های شیعه شهرک صدر، بدون کمک سپاه قدس قادر به انجام این اقدام نبوده‌اند.

گفته می‌شود اتباع بریتانیا پس از ربوده شدن به مسجدی در شهرک قدس از محله‌های شیعه‌نشین بغداد و سپس مرز ایران و عراق منتقل شدند.

گاردین منابع خبری خود را افرادی «قابل اعتماد» معرفی کرده است.

پیش‌تر ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکا در عراق، نگهداری اتباع ربوده شده بریتانیایی در ایران را «صد درصد» تائید کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر خبر گاردین درست باشد،سپاه قدس هم در ردیف دزدان امریکایی و اروپایی وصهیونیستها قرار گرفته است.اما اینکه چه کسی ترویج دهنده ادم ربایی بوده را باید روزنامه گاردین از ام ای ٦-- سوال کند.
راستی دزدیدن ان ایرانی در عربستان توسط امریکاییان را چرا گاردین سانسور کرده است؟؟
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Dec 31, 2009

دقیقا به همین خاطر بود که پس از پیداشدن جناره دو نفر از این آقایان BBC فیتیله پخش اخبار تظاهرات ایران را به ناگاه پائین کشید و شایعه توافق بریتانیا با آخوندهای انگلیسی زبان به زبان گشت و حتی در برنامه های ارتباط مردم با آن شبکه بارها مطرح شد که مسئولین شبکه این توافق را انکار کردند!

-- amoohesam ، Dec 31, 2009

Mr. Mansour , about that Iranian , believe me ,he was seeking as a refuge and they are waiting for a time to move his family from Iran.

-- maryam ، Jan 1, 2010

مریم خانم گل
ضمن عرض سلام خدمت شما عرض میکنم ؛چند دیپلمات هم در اربیل عراق و نیز در افغانستان توسط امریکاییان ربوده شده بودند.امار دقیق ادم ربایی توسط امریکاییان و همدستان غربی اش و نیز توسط ادمکشان صهیونیست را میتوانید از وزارت امور خارجه ایران سوال بفرمایید.
ظمنا اگر ان ایرانی ربوده شده در عربستان به امریکا پناهنده شده است،چرا شخصا با انجام مصاحبه ای این مطلب را بیان نمی کنند و یا مثل پناهنده شدن دختر اقای کلهر انرا رسما اعلام نمی کنند؟
من معتقدم امریکاییان و صهیونیستها مدتهای مدید است که چنین اعمال زشت و مغایر حقوق بشر را انجام داده و میدهند و دولت ایران هم مدتهاست عمل مقابل به مثل میکند.
اما علت اصلی این ادعای گاردین در حال حاظر زمینه سازی برای انجام تحریم های احتمالی اینده نزدیک است.
من شخصا چنین اعمال ضد انسانی را محکوم میکنم و همیشه عامل اصلی را که اغاز کننده است را مسوول و متهم میکنم.ضمنا تا انجا که من اطلاع دارم امریکاییان و صهیونیستها پس از جنگ جهانی دوم اقدام به ادم ربایی در شیلی، السالوادر،لبنان،برزیل،المان و کشورهای دیگر زده اند.همچنین ربودن رهبر کردهای ترکیه(اوجلان) توسط موساد انجام گرفته و ایشان به ترکیه تحویل داده شد.
مریم عزیز موفق باشی
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Jan 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)