تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ابراز نگرانی از سرکوب معترضان در عاشورا

سازمان عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نسبت به احتمال اعمال خشونت علیه معترضان ایرانی در عزاداری‌ روزهای عاشورا و تاسوعا ابراز نگرانی کردند.

برخی گروه‌های معترض اعلام کرده‌اند در روزهای عاشورا و تاسوعا، بار دیگر برای اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و رویدادهای پس از آن به خیابان خواهند آمد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با هشدار نسبت به «افزایش تنش‌ها در آستانه عاشورای حسینی»، از مقامات ایران خواست تا به خشونت علیه عزاداران پایان دهند.

این کمپین با محکوم کردن حمله به «پیروان و تجلیل‌کنندگان» آیت‌الله حسینعلی منتظری، به «تجاوز به حق مردم ایران برای تجمع و ابراز غم و اندوه خود از مرگ آیت‌الله منتظری» اعتراض کرد.

آیت‌الله حسینعلی منتظری از مراجع بلندپایه تقلید شیعه، بیست و نهم آذر ماه جاری در سن ۸۷ سالگی و بر اثر بیماری درگذشت.

ارون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر، وضعیت فعلی ایران را یک «زنگ خطر واقعی» توصیف کرد و گفت: «در روزهای آتی و با نزدیک شدن به عاشورا، احتمال حمله خشونت‌بار به شهروندانی وجود دارد که غم و اندوه و احساسات مذهبی خود را در شعائر مذهبی عاشورا ابراز خواهند کرد.»

نیروهای پلیس روز گذشته به هوادران عزادار آیت‌الله منتظری در اصفهان حمله کردند. تشییع پیکر این مرجع تقلید نیز با حمله لباس‌شخصی‌ها روبه‌رو شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر به «تجاوز به حق مردم ایران برای تجمع و ابراز غم و اندوه خود از مرگ آیت‌الله منتظری» اعتراض کرد

خانواده این روحانی منتقد جمهوری اسلامی مراسم بزرگداشت سوم و هفتم وی را به دلیل فشارهای امنیتی لغو کرده‌اند. خانه آیت‌الله منتظری و منزل فرزند وی نیز طی روزهای اخیر مورد حمله قرار گرفته‌است.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، به آیت‌الله صانعی، از مراجع تقلید اصلاح‌طلب، اجازه شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری داده نشده‌ و دفتر وی مورد حمله قرار گرفته‌است.

در بخشی از بیانیه کمپین حقوق بشر در ایران، آمده‌است: «این‌که مردم امکان ابراز احساسات خود را داشته باشند نه تنها از منظر قوانین ایران و بین‌المللی یک امر ضروری است بلکه از واجبات اصول اولیه اخلاق انسانی بشمار می‌رود.»

درخواست ضمانت برای معترضان در روز عاشورا
سازمان عفو بین‌الملل نیز روز گذشته، چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از دولت ایران درخواست کرد که آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز در روز عاشورا را تضمین کند.

سازمان عفو بین‌الملل از رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواسته‌است که در رابطه با عدم بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار ندادن معترضان در تظاهرات مسالمت‌آمیز روز عاشورا تضمین بدهد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، نسبت به برخورد پلیس با تجمعاتی که به گفته او «تجمعات غیرقانونی روزهای تاسوعا و عاشورا» هستند و دستگیری افرادی که در این تجمعات از «خط قرمز» عبور کنند، هشدار داده‌است.

مالکوم اسمارت، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، از دولت ایران خواست که روز عاشورا را نقطه‌ای برای پایان دادن به ممنوعیت تظاهرات مسالمت‌آمیز و بازداشت‌های خودسرانه، قرار دهد.

در شش ماه گذشته اغلب تجمعات اعتراضی در ایران با خشونت سرکوب شده و مقامات انتظامی و امنیتی بیش از چهار هزار نفر از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

yek nokteye sade va ghabele tamol,
kesani ke dar roozhaye tasooa va ashoora sine mizanand , afradi nistand ke az hayo hooye polis vahshat dashte bashand , bana barin be anha ba molayemat raftar konid va be harfhayeshan goosh konid, begozarid mardom ba harf zadan an feshare daroonie khod ra khali konand , dar an soorat ham ghanoone asasi ra reayat kardeid ham mardom be aramesh khahand resid va dolat ba shenidane moshkelat be hale anha khahad pardakht

-- bahman ، Dec 24, 2009

باید مردم هر چه می توانند، هر چه می توانیم تعداد دستگیری هایمان را افزایش دهیم، حکومت باید مجبور شود هفتاد ملیون ایرانی را دستگیر کند، یا صحنه را ترک کند!
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Dec 24, 2009

دشمنان مردم ایران برای سو استفاده از احساسات مذهبی جوانان در روز تاسوعا و عاشورا هم برنامه ریزی خود را کرده است و برای تحریک دولت نیز از هم اکنون با نامهای جذاب حقوق بشری مردم را برای انجام تظاهرات تحریک می کند و برای دولت هم خط و نشان میکشند.
هر فرد سیاسی علاقمند به سرنوشت کشور باید وظیفه انسانی خود در تقابل با دشمن خارجی را هم انجام دهد و مانع از تلاش انان برای گرفتن ماهی از اب گل الود شوند.
تظاهرات در روزهای تاسوعا و عاشورا در حقیقت صحنه افرینی و انتحار سیاسی توسط سران وابسته جنبش سبز است و برپایی این حماسه برادر کشی توسط این خاینین با پشتوانه و تحریک صهونیستها و غرب و روسیه میباشد.
پپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپدد
وووووووووووووووووووووووووووو
اینطور که پیداست راه سیاسی افرادی چون من اسا سا با چنین جنبشی کاملا متفاوت است و حتی در جبهه مخالف یکدیگر مبارزه می کنیم.
سران جنبش سبز و گروههای فرصت طلب در اطراف انان از چپی ها گرفته تا سلطنت طلبان و مجاهدین /ادامه بقای خود در صحنه سیاسی را در ایجاد برادر کشی در ایران می بینند.لذا انان و اربابان استعمارگر غربی و شرقی شان تمام نیروی خود را برای تجدید حماسه عاشورا به کار گرفته اند.
اکنون اقای خامنه ای و مسوولین انتظامی و امنیتی باید عقل و هوش خود را برای جلوگیری از این توطعه به کار اندازند.ضمنا در صورت درستی نظرات من/ باید رهبران جنهرش سبز و سیاسیون پیرامون اینهر دشهرمنان مردم ایران ر چه زودتر دستگیر و محاکمه انقلابی شوند.
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Dec 25, 2009

چرا فقط مينويسند "در اعتراض به نتايج انتخابات"...؟
دراعتراض به شكنجه و جنايت، تجاوز...قتل و در كل حرمتهايي كه در اين چند ماهه شكسته شد

-- بدون نام ، Dec 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)