تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

محکومیت سرکوب دانشجویان در روز دانشجو

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سرکوب دانشجویان، جلوگیری از جریان اطلاعات و ممانعت از حضور سران اصلاحات در تجمعات اعتراضی را محکوم کرد.

این کمپین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در حالی دانشجویان سرکوب می‌شوند که مقام‌های ایران در تلاشی آشکار برای «جلوگیری از جریان‌یابی اطلاعات و مانع‌تراشی برای هماهنگی معترضان با یکدیگر»، اینترنت و ارتباطات تلفن همراه را قطع کرده و رسانه‌های بین‌المللی را از حضور در تجمع‌ها منع کردند.

در این بیانیه، به «جلوگیری» از حضور سران اصلاحات در تجمعات اعتراضی نیز اشاره شده است.

«اطلاعات به جامعه بین‌المللی برسد یا نرسد، مردم ایران می‌دانند که به سنت‌ها و حقوق بنیادین آنها بی‌احترامی می‌شود»

ارون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در این خصوص گفته است: «اطلاعات به جامعه بین‌المللی برسد یا نرسد، مردم ایران می‌دانند که به سنت‌ها و حقوق بنیادین آنها بی‌احترامی می‌شود.»

آن‌طور که این کمپین گزارش کرده است، نیروهای امنیتی دانشگاه‌ها به همراه نیروهای بسیج، علیه معترضان «خشونت اعمال می‌کنند.»

به نوشته این کمپین، در برخی از موارد، نیروهای پلیس با لباس شخصی و با استفاده از «کارت شناسایی جعلی»، وارد محوطه دانشگاه‌ها شده و مانع تجمع دانشجویان شدند.

ارون رودز به شدت در خصوص استفاده «بی‌مورد» از خشونت علیه مردم ایران و «ایجاد مانع» بر سر راه آزادی بیان، تجمع و جابجایی آنها ابراز نگرانی کرده است

امروز دوشنبه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌های امیرکبیر، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت، دانشگاه هنر، آزاد واحد مرکزی، سوره و دانشگاه آزاد واحد شمال تهران اعتراضات دانشجویی صورت گرفت.

همچنین در شهرستان‌ها در دانشگاه‌های اصفهان، کرمانشاه، شیراز، مشهد، تبریز و دانشکده کشاورزی کرج نیز تجمعات اعتراضی برپا شد.

بر اساس این بیانیه، نیروهای امنیتی در حالی‌که تلاش می‌کردند تجمع دانشجویان را در دانشگاه امیرکبیر مهار کنند و آنها را در داخل دانشگاه نگه دارند، در خارج از محوطه دانشگاه، با استفاده از «گلوله پلاستیکی» مانع پیوستن دانشجویان و حامیان آنها می‌شدند.

در بیانیه کمپین همچنین به ممانعت از حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در تجمعات اعتراضی اشاره شده و نسبت به احتمال «بازداشت خانگی» آنها ابراز نگرانی شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از مقام‌های ایرانی خواسته به «تلاش‌های خشونت‌بار» برای سرکوب معترضان پایان دهد

گزارش‌ها از تهران حاکی از حضور زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در دانشگاه تهران بوده است. وی که استاد دانشکده هنزهای زیبای دانشگاه تهران است از سوی چند زن بسیجی و به وسیله اسپری فلفل از فاصله نزدیک مورد حمله قرار گرفته است. سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش کرده‌اند که خانم رهنورد، به لحاظ بینایی و تنفسی آسیب دیده است.

گزارش دیگری نیز از حضور فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی در واحد تحقیقات دانشگاه آزاد تهران و «بازداشت» وی توسط نیروهای حراست دانشگاه حکایت دارد.

ارون رودز به شدت در خصوص استفاده «بی‌مورد» از خشونت علیه مردم ایران و «ایجاد مانع» بر سر راه آزادی بیان، تجمع و جابجایی آنها ابراز نگرانی کرده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از مقام‌های ایرانی خواسته که آزادی بیان دانشجویان و مردم ایران را رعایت کنند و به «تلاش‌های خشونت‌بار» برای سرکوب آنها پایان دهد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)