تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مکارم خواستار مذاکره با معترضان شد

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه، پیشنهاد مذاکره با معترضان به نتیجه انتخابات را پس از اعلام «آتش‌بس» مطرح کرده است.

این مرجع تقلید شیعه گفته است با اعلام «آتش‌بس» میان «اقلیت» مخالف و «اکثریت» موافقِ نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، می‌توان به «وحدت» رسید.

به گزارش امروز دوشنبه وب‌سایت جماران، آقای مکارم شیرازی اظهار داشته که در کشور‌های دیگر با اقلیت دو تا سه میلیون نفری مذاکره می‌شود، اما در ایران با «اقلیت ۱۳ تا ۱۴ میلیون» نفری، تاکنون مذاکره‌ای صورت نگرفته است.


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

او اظهار داشته که برای رسیدن جامعه به وحدت، «اصولی» مدنظر دارد که در شرایط کنونی ترجیح می‌دهد آن را مطرح نکند.

در ایران بیش از شش ماه است که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ادامه دارد و طی این مدت صد‌ها تن بازداشت و تعدادی دیگر کشته شده‌اند.

این مرجع تقلید شیعه افزوده است: «شرط اول اين است که يک حالت آرام ايجاد شود. بعد يک عده افراد که واقعا مورد احترام جامعه هستند و معتدل هستند، بنشينند اصول وحدت را بنويسند.»

آقای مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفته که «هرچه قانون‌شکنان موقعیت مهم‌تری داشته باشند، خطر آن قانون‌شکنی بیشتر می‌‌شود.»

«شرط اول اين است که يک حالت آرام ايجاد شود. بعد يک عده افراد که واقعا مورد احترام جامعه هستند و معتدل هستند، بنشينند اصول وحدت را بنويسند»

به گفته این مرجع تقلید «اگر در یک کشور رئیس جمهوری باشد و بگوید قانونی را که مجلس تصویب کرده، من اجرا نمی‌کنم، معنی‌اش این است که مجلس جایگاهی ندارد.»

اظهارات این مرجع تقلید در شرایطی ایراد می‌شود که محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به شورای نگهبان بدون در نظر گرفتن نظر دولت، تهدید کرده که این لایحه را پس خواهد گرفت.

آن‌طور که آقای مکارم شیرازی گفته است، اگر هر دستگاهی با چنین استدلالی بخواهد پیش برود، جامعه به «هرج و مرج» کشیده خواهد شد.

وی افزوده که « اگر خدای نکرده کسانی با صراحت قانون را دور بزنند و یا بگویند ما قانون را اجرا نمی‌کنیم، این ارزشی برای قوه‌های دیگر باقی نمی‌گذارد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با اين متجاوزان به حقوق مردم نمي‌شود مذاكره كرد. حاضر نيستند از مردم عذر خواهي كنند و به خاطر جناياتي كه در حق مردم روا داشتند عذرخواهي كنند. آن وقت شما از آتش بس و مذاكر و وحدت صحبت مي‌كنيد. وحدت با متقلب، وحدت با متجاوز، چه مي‌گويي اين ناجوانمردان بايد در پيشگاه ملت محاكمه شوند آنهم نه توسط قوه وابسته قضاييه خامنه‌اي، بلكه توسط قضات مستقل و آزاديخواه ايراني. ما ديگه فريب اين حرف‌ها را نمي‌خوريم. فريب نمي‌خوريم. نه فريب نمي‌خوريم. نه! نه! نه! تحمل سي سال جنايت ديگر را نداريم. نه! اين هم يك نقشه فريبكارانه ديگر است. ما تازه عليه حكومت كودتا متحد شديم تو چه مي‌گويي؟ تو دم از آتش بس و سپس وحدت مي‌زني؟ ملت از زمان و مكان شما گذشته‌اند؟ به قوا اخوان خدا بيامرز، « چه مي‌گويي كه بي گه شد سحر شد،
بامداد آمد،
فريبت مي‌دهد بر آسمان ، اين سرخي بعد از سحرگه نيست، ... حريفا رو چراغ باده را بفروز،
شب با روز يكسان است» نه نه نه نه ... .

-- هشدار ، Dec 7, 2009

وحدت با کی آقای نامحترم شما روحانیت شنیع فتوای ازاله ی بکارت داده اید، فتوای تجاوز جنسی به دختران و پسران داده اید، شما فتوای تجاوز با باتوم داده اید، شما جوانان دختر و پسر ما را زیر تجاوز شهید کرده اید، آنها که با طناب دار و گلوله کشته شده اند ، آ«ها که سنگسار شده اند، آنها که ضرب و شتم بسیجی و پاسدار کشته شده اند بسیار خوش شانس بوده انهد که زیر تجاوزات سپاه پاسداران و بسیج و حزب الله لبنان و حنماس فلسطین و با حامله شدن نمرده اند، آری مردک روحانی! حالا می خواهی با معتدلین سخن بگویی! کور خوانده ای این تو بمیری آن تو بمیری ها نیست که تو دوباره مارا بفریبی! انگاری فتواهای آدمکشی خود و هم لباسان وقیحت را فراموش کرده ای! نه تو باید، روحانیت تبهکار باید از اریکه ی قدرت بزیر کشیده شود! عمامه و عبا و نعلین جز زبان زور نمی فهمد! اگر شرافت داشتی این حرف را دیری ست باید زده باشی اما حیف که از این مقوله نداری...!

-- بدون نام ، Dec 7, 2009

تو از كجا فهميدي كه اقليت مخالف، به زعم شما، 13 تا 14 ميليون نفرند. اگر بر اساس آمار حكومت كودتا باشد كه جنابعالي هم منكر تقلب هستي. و اگر منكر تقلب هستي در جبهه متقلبان قرار ميگيري. پس صلاحيت ميانجيگري بي طرفانه نداري. حق خلقي ضايع شده است. چگونه پيشنهاد آتش بس و سپس وحدت مي‌دهي. از كيسه كي مي‌بخشي. حضرت آقا در امانت مردم خيانت كرده‌اند. چگونه حق مردم را ادا مي‌كني. بحث 13 يا 14 ميليون نيست. شما چطور گروه اندك كودتاچي را اكثريت و موافق ناميدي. مرد باشيد يك رفراندم برگزار كنيد «تا سيه روي شود هر كه در او غش باشد.»

-- يكي از شاگردان شما ، Dec 7, 2009

واقعن چقدراين مراجع پيشگام هستند!

-- بدون نام ، Dec 8, 2009

به گمانم بوی الرحمن رو حس کرده!

-- مریم ، Dec 8, 2009

آقای مرجع تقلید!
شما تا حالا کجا بودید؟
نکنه وقتی صحبت از اعلام اسامی مراجع جدید تقلید شد، ترسیدی و دم از اتحاد زدی؟
یا که نه وقتی طرح احتمالی حوزه علمیه برتر مشهد نسبت به قم و سرمایه گذاری روی آن شد نگرانی؟

-- بدون نام ، Dec 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)