تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد اردوغان از نحوه برخورد غرب با ایران

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آستانه سفر به آمریکا از نحوه برخورد غرب با برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

به گزارش تلویزیون تی‌آرتی، آقای اردوغان به تلویزیون «روسیا تودی» گفته که نپذیرفتن فن‌آوری اتمی «صلح‌آمیز» ایران از سوی غرب «مغایر با حقیقت‌ها» است.

روابط ایران و ترکیه در ماه‌های اخیر با سفر مقام‌های این دو کشور گسترش یافته است. مقام‌های ترک در این مدت بارها از برنامه هسته‌ای ایران حمایت و از مواضع کشور‌های غربی در این خصوص انتقاد کرده‌اند.


اردوغان(AP)

اردوغان اوایل آبان ماه و پیش از سفر به تهران نیز با اشاره به مناقشه هسته‌ای ایران، گفته بود که رفتار غرب با ایران منصفانه نیست.

او هرگونه حمله نظامی به ایران را «ابلهانه» توصیف کرده و تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را «شایعه» دانسته است.

اردوغان به تلویزیون «روسیا تودی» گفته که نپذیرفتن فن‌آوری اتمی «صلح‌آمیز» ایران از سوی غرب «مغایر با حقیقت‌ها» است

جمعه گذشته نیز سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با سفر به ترکیه، با مقام‌های این کشور درباره برخی مسائل دوجانبه دیدار و گفتگو کرد.

رجب طیب اردوغان عصر روز گذشته برای دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا عازم این کشور شد.

به گزارش تی‌آر‌تی، گفتگو در زمینه تحریم‌های احتمالی علیه ایران که روابطش با غرب بر سر برنامه‌های هسته‌ای‌اش تیره شده، موضوعی است که در دیدار اردوغان و اوباما مطرح خواهد شد.

اوباما از اردوغان در خصوص برنامه واشینگتن در افغانستان و نیز افزایش تحریم‌ها عیله جمهوری اسلامی، انتظار حمایت دارد و در دیدار با وی این دو مسئله را مطرح خواهد کرد

شبکه خبری بلومبرگ گزارش کرده است که اوباما از اردوغان در خصوص برنامه واشینگتن در افغانستان و نیز افزایش تحریم‌ها عیله جمهوری اسلامی، انتظار حمایت دارد و در دیدار با وی این دو مسئله را مطرح خواهد کرد.

ترکیه به عنوان کشوری اسلامی و از اعضای ناتو، همواره آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان ایران و غرب بر سر مسئله‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی اعلام کرده ‌است.

باراک اوباما هفتم آبان ماه گذشته، از نخست وزیر ترکیه برای سفر به آمریکا دعوت کرده بود که به علت سفر منطقه‌ای اردوغان به پاکستان و ایران، این سفر به تعویق افتاد.

انتظار می‌رود اردوغان و اوباما در دیدارهای خود، موضوعات مختلفی همچون مبارزه با تروریسم، امنیت در تولید و عرضه انرژی و بحران مالی جهانی را هم مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

انتفادی پر ارزش با رشوه ای 18.5 میلیاری دلاری + صدها میلیارد دلار از واگذاری قرارداد صادرات گاز به اروپا . فعلا که با وجود رژیم زهاک و احمدی نژاد - بازاریان و مجلسیان بی وطن چرخه روزگار بنفع تمام رندان جهان از سوریه و فلسطین و حزب اله لبنان تا بولیوی و برزیل و ونزوئلا میچرخد و همه به چپاول ایران مشغولند . و تنها بهره ما از این رژیم اشغالگر زندان .شکنجه کشتار و گاز اشک آور و فرار از وطن است . باید بپا خواست همه با هم . نترسید ماهمه با هم هستیم و پیروزی از ان ماست. بهای آزادی را باید بدهیم چه در داخل و چه در خارج از کشور.

-- جهانگیر ، Dec 7, 2009

اقای رجب اردوغان فقط یک عمامه کم داره! ایشان میخواد از اب گل الود ماهی بگیره! همه کشورهای دور و نزدیک سهم خودشون گرفتن فقط سهم ترکیه و اقای اردوغان دستمال بدست مانده بود! واقعا مایه تاسف هست که ایران ما دست یکعده دولتمردان نالایق که چهاردست و پا به تخت قدرت چسبیدند بهروسیله متوصل میشوند تا چند روز دیر
کله پا شوند!
موسی

-- بدون نام ، Dec 7, 2009

معلومه حضرات سبیل این آدمها را هر از چند وقتی چرب می کنند تا بیایند و از حق ایران دفاع کنند. اردوغان گوش و چشمت شده حضرات ج.اسلامی! اگر گوش و چشمت را باز می کردی می دیدی که مردم دیگه این دفاع تو و ونزوئلا و ...را هم نمی خواهند! این دفاع ها از 100 تا فحش ..... و .... به آدم بدتره...

-- مسعود ازپارس ، Dec 7, 2009

شعارهای مرگ بر روسیه و چین ما تاثیر بزرگ خود را در عمل با قطع حمایت این دو کشور از جمهوری اسلامی نشان داد.
گویا اینبار نوبت ترکیه است که تحریم ملت ایران شامل حالش بشود.

-- آرش ، Dec 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)