تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تعویق تعطیلی مجلس نمایندگان افغانستان

مجلس نمایندگان افغانستان، تعطیلات ۴۵ روزه زمستانی‌اش را به دلیل بررسی صلاحیت کابینه جدید این کشور به تعویق انداخت.

تعطیلات رسمی، ولسی جرگه، مجلس نمایندگان از ۱۵ آذر تا پایان دی ماه است و قرار بود حامد کرزی رئیس جمهوری، فهرست کابینه‌اش را پیش از آغاز این تعطیلات، جهت دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

در نشست روز شنبه این مجلس که به ریاست میرویس یاسینی، معاون مجلس نمایندگان برگزار شد، نمایندگان به تمدید اجلاس پائیزی رای دادند.

به گفته آقای یاسینی، سه‌شنبه هفته جاری، فهرست اعضای کابینه جدید معرفی خواهند شد.
انتظار می‌رود مجلس ۲۴۹ نفره افغانستان، در طول یک هفته تا ۱۰ روز بتواند صلاحیت وزیران پیشنهادی را بررسی کند.

حامد کرزی در مراسم ادای سوگند، از گزینش وزیران متخصص و متعهد در کابینه آینده خبر داده بود. وزیرانی که به گفته وی، با دقت بیشتر و از افراد «با تقوا، متخصص و خادم ملت» انتخاب خواهند شد.


مجلس نمایندگان افغانستان

حامد علمی، معاون سخنگوی کرزی گفته است که رئیس جمهوری افغانستان در حال مشورت با کارشناسان است و احتمالا در دویا سه روز آینده کابینه را معرفی می‌کند.

اما شماری از کارشناسان، علت تاخیر در اعلام فهرست اعضای کابینه جدید را نتیجه کشمکش‌ها گروه‌های فشار داخلی و خارجی عنوان می‌کنند. آنها می‌گویند که کرزی ناگزیر است به این فشارها تن دهد.

از یک سو، بیشتر متحدان سیاسی و رهبران محلی که از نامزدی وی در انتخابات «جنجالی» ریاست جمهوری حمایت کردند، انتظار دارند کرزی به وعده‌هایش مبنی بر دادن پست‌های مهم به آنها عمل کند، هر چند وی ناگزیر خواهد بود بدلیل تحکیم پایه‌های حکومت آینده، به رقبای سیاسی‌اش نیز امتیازاتی بدهد.

از جانب دیگر، با درنظر داشتن دغدغه‌های پاکستان و ایران و نیز هند و تا حدودی انتظارات روسیه، متحدان غربی کرزی نیز همواره او را تحت فشار قرار داده‌اند تا «افراد فاسد و یا افراد مرتبط با گروه‌های مسلح غیرقانونی» را در کابینه جدید راه ندهد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)