تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دو کنسولگری جدید آمریکا در افغانستان

در پی تشریح راهبرد جدید رئیس جمهوری ایالات متحده، سفارت این کشور در افغانستان، قرارداد گشایش کنسولگری آمریکا در شهر مزار شریف در شمال افغانستان را با مقامات افغان به امضا رساند.

سفارت آمریکا همچنان از ایجاد یک کنسولگری دیگر این کشور، در شهر هرات، هم‌مرز با ایران خبر داد.

کارل آیکنبری سفیر آمریکا در افغانستان پس از امضای قرارداد ایجاد کنسولگری این کشور در شهر مزار شریف گفت، این کنسولگری، آمریکا را در رسیدن به اهداف «دیپلماتیک‌اش» یاری خواهد کرد.


رنگین دادفر سپنتا

به گفته وی، کنسولگری آمریکا در مزار شریف، در زمینه سرمایه‌گذاری و هماهنگ کردن برنامه‌های کمکی ایالات متحده نقش مهمی خواهد داشت.

رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان گشایش این کنسولگری را نشانه «دوستی دوجانبه» و تعهد «درازمدت» آمریکا در امور بازسازی افغانستان و مبارزه با «تروریسم» عنوان کرد.

باراک اوباما روز گذشته، چهارشنبه، با اعلام راهبرد جدید خود از اعزام ۳۰ هزار سرباز اضافی به افغانستان خبر داد و گفت که این تصمیم را بدلیل «به مخاطره افتادن» امنیت واشینگتن در افغانستان و پاکستان اتخاذ کرده است.

آقای دادفر سپنتا با اشاره به تشریح راهبرد جدید آمریکا گفت، باراک اوباما آشکارا به تعهدات کشورش در قبال افغانستان، پایبند است و سخنان وی «دقیقاً همان چیزی بود که دولت و مردم افغانستان انتظار آن را داشتند.»

وزیر خارجه افغانستان: سخنان اوباما دقیقاً همان چیزی بود که دولت و مردم افغانستان انتظار آن را داشتند

وی گفت که دولت افغانستان یک ساختمان دولتی در مزار شریف را به مدت ۱۲ سال برای امور کنسولی در اختیار سفارت آمریکا قرار داده‌است.

روابط دیپلماتیک ایالات متحده با افغانستان در سال ۱۳۱۴ خورشیدی و با اعزام نماینده فوق‌العاده و وزیر مختار آغاز شد و ۱۱ سال بعد، نمایندگی سیاسی آمریکا در کابل گشایش یافت.

سفارت آمریکا در سال ۱۳۶۷ و در زمان حکومت تحت حمایت شوروی، تعطیل شد و تا سقوط طالبان هیچ فعالیتی نداشت اما در اواخر سال ۱۳۸۰ که مصادف با تشکیل حکومت موقت به رهبری حامد کرزی بود، دوباره گشایش یافت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)