تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سخن از ظهور دین سبز
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «فرصت بازخوانی یک پیام» پیامدهای جنبش سبز در ایران را بررسی کرده است.

در این سرمقاله که به قلم حبیب‌الله عسگراولادی نوشته شده، آمده است: «دشمنان انقلاب و نظام برای ما خوابها دیده‌اند. غفلت از شرارت آنها، دنیا و آخرت ما را به آتش می‌کشد. ما نباید هر روز شاهد همگرایی و وحدت کفار و مشرکین باشیم و در عوض درون ما تخم بدبینی، نفاق و اختلاف رشد کند به گونه‌ای که امنیت ملی و اقتدار نظام به مخاطره بیفتد.»

این سرمقاله ادامه داده است: «پنج ماه است انتخابات دهم ریاست جمهوری پایان یافته‌است. دولت با تنفیذ رهبری و مراسم تحلیف در محضر قرآن کریم و حضور رئیس قوه قضائیه و نمایندگان ملت و رای اعتماد و قابل قبول نمایندگان ملت به وزرا کار خود را شروع کرده‌است، نباید عده‌ای همچنان برطبل بی مهری با دولت بکوبند، این با هیچ منطق الهی و انسانی قابل توجیه نیست.»

سرمقاله نویس رسالت افزوده است: «اینکه ما در درون هجمه و نبرد نرم دشمن هر روز شاهد یورش به عمود خیمه انقلاب یعنی ولایت فقیه باشیم و عده‌ای از روی بی بصیرتی و غفلت با این هجمه همراهی کنند چه توجیهی دارد؟ »

در ادامه این سرمقاله آمده است: «پنج ماه است از انتخابات می‌گذرد، دشمنان نظام می‌خواهند از یک انتخابات مردمی و اصیل و با مشارکت۸۵ درصدی مردم، یک «جنبش سبز» مصادره کنند و در آن آرمانها و شعارهای امام و انقلاب را تخطئه کنند.از این شرارت بالاتر آن است که در روز روشن در دانشگاهی همایش بگذارند و رسما از ظهور دین سبز سخن بگویند و از جدال «دین سبز» و «دین سیاه» سخن به میان آورند و در عین حال اعلام کنند: - جنبش سبز جنبشی دینی نیست.»

متن کامل سرمقاله


حاکمیت و ولایت دو روی یک سکه

روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «نسبت ولایت و حکومت» به اختیارات ولی‌فقیه در جامعه امروزی پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «کسانی که در برابر نظام اسلامی صف بندی کرده و در مقابل انقلاب ایستاده‌اند، جبهه جدیدی از سکولاریست‌های نوپدید هستند که هر چند در ظاهر شعارهای غیردینی نمی‌دهند- که البته این چنین هم نبوده و صراحتا از واسپردن اندیشه‌های امام و اسلام به موزه ها! سخن راندند- اما حقیقت تقابل آنان، ضدیت با حکومت دینی است.»

به نوشته این سرمقاله: «جریان موسوم به اصلاح طلبی که طی سالهای زمامداری امور اجرایی کشور، از هیچ کوششی برای عبور از حاکمیت دینی و ترویج فرهنگ لیبرالیسم در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع فروگذار نکردند، سالهای اخیر نیز با بهره جویی از هزاران سایت اینترنتی و دهها روزنامه و نشریه‌ای که در خدمت اشاعه اندیشه سکولار آنان بوده، تلاش کردند تا جایی که ممکن است بین مردم- به عنوان صاحبان اصلی و ولی نعمتان حاکمیت- و حاکمان کشور جدایی بیندازند.»

سرمقاله‌نویس کیهان اضافه کرده است: «حاکمیت و ولایت دو روی یک سکه و دو بیان از یک واقعیت واحد هستند. بدون تایید حاکمیت نمی‌توان صاحب ولایت شد و بدون ولایت هم نمی‌توان حاکمیت الهی را شکل بخشید.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «امروز نیز نظام اسلامی مورد هجوم همه جانبه دشمنان داخلی و خارجی است. دشمن با صرف بودجه‌های کلان و نجومی که به صورت علنی و چند برابر آن که به شکل پنهانی هزینه شده و اعلام نمی‌شود، برای براندازی پرچم اسلام در کشورمان بسیج شده‌است. «ولایت پذیری» شرط نجات کشور است. »

متن کامل سرمقاله

روزنامه رسمی دولت و ملوانان انگلیسی
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «یک نکته در بازداشت و آزادی ۵ ملوان انگلیسی» ماجرای بازداشت و آزادی ملوانان انگلیسی را مورد بررسی قرار داده است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «با مروری بر رخدادهای مشابه به ویژه قضیه بازداشت دو سال پیش و جنجال برانگیز ۱۵ ملوان انگلیسی در آب‌های خلیج فارس و آزادی تامل برانگیز آنها که با بدرقه احمدی نژاد هم همراه شد، این سوال به ذهن می‌رسد که با توجه به حساسیت‌های موجود، اگر ورود این ۵ ملوان به واقع مشکوک بود، پس چرا به این سرعت آزاد شدند و اگر هم نبود، پس چگونه روزنامه رسمی دولت بدون بررسی همه جانبه و کارشناسانه از مقامات مسوول، این چنین بی پرده و شفاف، با جنجال آفرینی ورود این ۵ ملوان انگلیسی به ایران را مشکوک خوانده است؟»

این سرمقاله افزوده است: « آیا انتشار این موضع گیری نشان از هیجان مقطعی برخی دولتگرایان ندارد؟ از سوی دیگر مواردی چون بازداشت این ۵ ملوان، از نظر دیپلماتیک بسیار حساس بوده و نمی‌توان به راحتی به بزرگنمایی و جنجال آفرینی در این خصوص پرداخت چرا که بی شک این امر بی اعتمادی جامعه جهانی را به ایران به ارمغان خواهد آورد و به طور قطع این وضعیتی نیست که هیچ دیپلمات و مقام مسوولی به دنبال آن باشد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «روزنامه ایران در شماره دیروز خود با طعنه‌ای به برنده جایزه صلح نوبل، می‌نویسد:«این فرد که به فرار مالیاتی متهم است، از این موضوع برای تخریب چهره جمهوری اسلا می‌بهره برده و در سخنانی با انگلیسی‌ها همدردی کرد و خواستار آزادی آنها شد»; اگر به واقع درخواست آزادی این ملوان‌ها جنبه تخریبی بر علیه ایران داشته‌است پس چرا ایران آنها را آزاد کرد؟ آن هم به فاصله چند ساعت پس از انتشار آن؟»


متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نوسانات فصلي بورس تهران»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «آيا وحدتي هست که شکرش رابگوئيم؟»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «عيد غدير، صبح تاريخ»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)