تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مراسم یادبود مختاری و پوینده برگزار می‌شود

کانون نویسندگان ایران با صدور اطلاعیه‌ای، از برگزاری یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده خبر داد.

این کانون اعلام کرده که روز جمعه ۱۳ آذر ماه، مراسم بزرگداشت این دو نویسنده را بر سر مزار آنها در امامزاده‌ طاهر کرج برگزار خواهد کرد.

محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، دو عضو کانون نویسندگان بودند که ۱۱سال پیش در اقدامی که بعد‌ها «قتل‌های زنجیره‌ای» نامیده شد، از سوی ماموران وزارت اطلاعات کشته شدند.


قتل آنها تنها به فاصله دو هفته پس از قتل داریوش و پروانه فروهر صورت گرفت.

قتل این چهار فعال سیاسی و ادبی در سال ۱۳۷۷ روی داد و وزارت اطلاعات مسئولیت آن را بر عهده برخی از اعضای «خودسر» خود دانست.

با گذشت ۱۱ سال از آن زمان، مقام‌های جمهوری اسلامی به خانواده این قربانیان اجازه برگزاری مراسم سالگرد آنها را نمی‌دهند.

پرونده این قتل‌ها تاکنون از سوی هیچ دادگاهی در جمهوری اسلامی به سرانجام مشخصی نرسیده است.

کانون نویسندگان در اطلاعیه خود آورده که «با آرمان‌های پاک و آزادی‌خواهانه‌ یاران از دست‌ رفته‌ خود، بر سر همان پیمان است که بود، و اگر هزار سال بر این بگذرد، حتی یک دَم از دادخواهی خود نمی‌گذرد.»

«خون کشتگانِ خیابان‌ها، شکنجه‌شدگان و قربانیان کهریزک‌ها، نداها و ترانه‌ها، سهراب‌ها و محسن‌ها و... با خون سلطان‌پورها و پوینده‌ها و مختاری‌ها و هزاران جان‌باخته‌ دهه‌ ۶۰ به هم پیوست و آزادی را فریاد کرد»

این کانون افزوده که پوینده و مختاری به جرم «نوشتن و گفتن و سرودن، شکستن سکوت گورستانی، گردن نگذاشتن به یوغ بردگی قدرتِ حاکم، کوشیدن در راه آزادی بیان و قلم و اندیشه و پیکار بی‌امان با سانسور» به قتل رسیده‌اند.

در اطلاعیه این کانون، عاملان قتل چهار فعال سیاسی و ادبی کسانی معرفی شده‌اند که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز با حضور در خیابان‌ها «به جان مردم و جوانان حق‌طلبی» افتادند که «به مسالمت‌آمیزترین شکلِ ممکن، خواهان اعاده‌ آزادی‌های از دست‌رفته‌ خود بودند.»

آن‌طور که در بخش دیگری از اطلاعیه کانون نویسندگان ایران آمده است، برخورد‌های خشونت‌بار با مردم معترض باعث شد که «خون کشتگانِ خیابان‌ها، شکنجه‌شدگان و قربانیان کهریزک‌ها، نداها و ترانه‌ها، سهراب‌ها و محسن‌ها و... با خون سلطان‌پورها و پوینده‌ها و مختاری‌ها و هزاران جان‌باخته‌ دهه‌ ۶۰ به هم پیوست و آزادی را فریاد کرد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)