تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مخملباف جایزه‌اش را به کروبی اهدا کرد

محسن مخملباف، فیلم‌ساز ایرانی، جایزه جشنواره فیلم حقوق بشر «نورنبرگ» آلمان را که به خاطر یک عمر دست‌آورد هنری و فعالیت‌های حقوق بشری به وی اهداء شده بود به مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات ریاست‌جمهوری تقدیم کرد.


محسن مخملباف در نورنبرگ، عکس از زمانه

جشنواره فیلم حقوق بشر نورنبرگ جشنواره‌ای است مستقل که هر دو سال یکبار با سازماندهی انجمن جهانی فیلم حقوق بشر و شهرداری نورنبرگ در ماه اکتبر برگزار می‌شود. همراه با آن جایزه حقوق بشر نورنبرگ نیز هر دو سال یکبار اعطا می‌گردد.

آقای مخملباف در مراسم اهداء جایزه گفت: «جایزه گرفتن و جایزه دادن در جهان امروز باید به نوعی مبارزه دموکراتیک تبدیل شود، من جایزه‌ام را تقدیم می‌کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان‌های ایران را با شجاعت افشاء کرد.»

محسن مخملباف افزود: «بسیاری از ایرانی‌ها او را برای جایزه صلح نوبل سال آینده پیشنهاد کرده‌اند، او در جامعه‌ای که استبداد با ایجاد ترس حکومت می‌کند، با شجاعت مرزهای این ترس را عقب می‌زند. نام این شخص کروبی است.»


مهدی کروبی

وی افزود: «سی و چند سال پیش من و او در زندان‌های شاه شکنجه می‌شدیم و او آن روز هم چون امروز شجاع بود. کروبی در ۳۰ سال گذشته در هر مقامی بوده از حقوق بشر دفاع کرده‌است و هر زندان‌رفته و ظلم‌دیده‌ای خاطره‌ای از حمایت‌های او را به یاد دارد. او برای این جایزه هزاران بار سزاوارتر از من است.»

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، نخستین بار در نامه‌ای از اکبر هاشمی رفسنجانی خواست تا گزارش‌ها درباره «تجاوز جنسی به دختران و پسران بازداشتی» در حوادث پس از انتخابات را پی‌گیری کند.

مخملباف: من جایزه‌ام را تقدیم می‌کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان‌های ایران را با شجاعت افشاء کرد

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات که صدها نفر بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، گزارش‌‌هایی نیز در مورد «تجاوز» به برخی از بازداشت‌شدگان در زندان‌ها منتشر شد که با تکذیب مقام‌های مرتبط با بازداشت‌ها مواجه شد.

مهدی کروبی، روحانی شیعه و سیاست‌مدار اصلاح‌طلب ایرانی و دبیرکل حزب اعتماد ملی است. او رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی ایران بود.

ششمین جشنواره جهانی فیلم حقوق بشر نورنبرگ از ۳۰ سپتامبر آغاز شده و تا ۱۱ اکتبر ادامه یافت. سینمای ایران موضوع بخش ویژه جشنواره امسال نورنبرگ بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یاد بگیر آقای اوباما!

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

دکتر شروین تقوی لاریجانی این را یک ماه قبل از نامه کروبی افشاء کرد. پس اگر به کسی میخواهد جایزه‌ام را تقدیم ب‌کند باید به تقوی بکند.
http://www.youtube.com/watch?v=nHglrUBijJg

-- leila ، Oct 11, 2009

چه کار قشنگی واقعا که این شیخ عزیز شجاع را باید حمایت و تشویق کرد.

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

این کار آقای مخملباف عالی بود و روحیه ی تازه است واسه ادامه مبارزات مردم ایران علیه بیداد و ستم. درود بر کروبی و پاینده باد حمیان او....

-- Alireza ، Oct 11, 2009

دکتر شروین تقوی لاریجانی این را یک ماه قبل از نامه کروبی افشاء کرد. پس اگر به کسی میخواهد جایزه‌ام را تقدیم ب‌کند باید به تقوی بکند.
http://www.youtube.com/watch?v=nHglrUBijJg

-- leila ، Oct 11, 2009

درود بر تو مخملباف بزرگمرد صده اخیر سینمای ایران . من به داشتن هموطنی مثل تو افتخار می کنم.

-- علیرضا ، Oct 11, 2009

درود بر مخملباف
درود بر کروبی

-- علی.ق ، Oct 11, 2009

شادمان کردی اقا محسن ، خداوند شادت کند

-- جواد ، Oct 11, 2009

درود بر كروبي سلام به شجاعت سلام بر موسوي

-- من ، Oct 11, 2009

دراين تنور گدازنده وسوزان حكومت كينه ورزان، كينه توزان تا بن دندان مسلح، مست ولايعقل ودرنده، نداي كروبي ونهيب او بر بي رسمي ناراستي ها قابل ستايش اما قدام اقا محسن نيز با ارزش. باد كه هر روز بش ازبيش دلهامان به هم نزديكتر وعملمان معطوف به شكل بخشيدن به ايران امن تر وازادتر

-- سيد علي تفضلي ، Oct 11, 2009

آن یکی مرد بزرگ سینمای ایران هرگز حرفی نزده! و البته نامه ای هم به احمدی نژاد نوشته! سینماگر شدن چه آسان انسان شون چه مشکل. مرسی مخملباف، مرسی شیخ مهدی!

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

خس شده این جایزه ها

-- من ، Oct 11, 2009

درود قهرمان ملی و انسان صادق مهدی کروبی که حضورش کابوس ستمگران است و نگاهش لرزه بر اندام ظالمان می اندازد. همچنین بدانیم که ما میرحسین کروبی را نباید تنها بگذاریم

-- ali ، Oct 11, 2009

افشای تجاوزات جنسی به معترضین به وسیله اقای کروبی اولا بی عدالتی وبی لیاقتی اقای خامته ای را بیش از پیش اثبات کرد.در ثا نی روحی تازه در کالبد جنبش ضد دیکتاتوری ایران دمید. بنظر من این اقدام اقای مخملباف کمکی به جنبش سبز و قدردانی از یکی از رهبران شجاع این جنبش است . هر انسان شرافتمند و میهن پرستی بایستی به هرشکل ممکن به جنبش سبز کمک کند تا سقوط زور گویان و کودتاگران را جلو بیندازد.

-- احسان از نیویوک ، Oct 11, 2009

درود به مخملباف عزیز به خاطر آزادی خواهی ودرود به کروبی نازنین به خاطر شجاعتش

-- محمد ض ، Oct 11, 2009

ایکاش این شیخ ایرانی پرده از دخالت و تجاوزات برداران حزب الله لبنان و حماس فلسطین نیز بردارد. حزب الله لبنان در «حامله کردن » (به تعبیر طائب ) دختران و پسران ایرانی نقشی پر رنگ و پر جلوی و علوی و مرتظوی و مصطفوی و نبوی داشته اند. این برادران حتا به فرزند دوست نزدیک رهبری روح الامینی هم رحم نکرده اند. و بنده به عنوان یک پزشک هر وقت به روی این جوان عزیز که البته به پدرش تعلق ندارد و عاق والدین شده، زیرا در راه میهن مورد تجاوز قرار گرفته و زیر تجاوز برادران بسیج، پاسدار، حزب الله و حماس فلسطین و لبنان جان سپرده است، آری برای همین گناه روح الامینی برای مدیحه خوانی رفته است نزد رهبر و دستبوسی و الخ...و برای همین ولدینش آن پسر نازنین ملت ایران را عاق کرده اند مبادا که به اصولشان که ولایت است لطمه بخورد، و من اما هر بار که قیافه ی معصوم این محسن را که باید او را محسن ایرانی نام نهاد می بینم یاد آن جمله ی معروف این امام معصوم خامنه ای می افتم که فرمود در نهایت بیرحمی فرزندان ایران زمین را مورد تجاوز قرار دهند، و اما این بیرحمی در حدی بود که حتا آن آتش بیرحمی قرآنی و محمدی تا دیوار خیمه ی رهبری هم آمد و محسن را در آتش بیداد قرآن سوزاندند. در فامیل ما جوانی هست که محسن را می شناخته و از او شنیده بوده که دین و ایمانش ایرانش است! و عاق او از والدینش نیز از همان ایمان او می آید! آری رشته سخن از دستم پاره9 شد! من امیدوارم در افشا گری بعدی مهدی کروبی که حالا دیگر در ایران او را شیخ ایرانی می شناسند و این معنی بزرگی ست برای گفتن اینکه ـ دست کم آیا آن دیگران ایرانیند یا نه ـ بله امیدوارم در افشا گری بعدی شیخنا بگوید که سرچشمه ی « زنده باد جمهوری ایرانی » کجا بوده، و شعار دیگر « نه غزه و نه لبنان؛ جانم فدای ایران» از کدام فاجعه سرچشمه می گرفته! اجالتا دوستان بدانند که که همه ی این شعار ها از اشعار به آن خبر هاست. یعنی دست داشتن و فعالیت قرآنی برادران بسیج و سپاه و حزب الله لبنان و حماس فلسطین در تجاوز و شهادت زیر تجاوز بدختران و پسران ایرانی. دو ستان و هممیهنان مبادا که که دام تفرقه ی حکومت بیفتیم، حکومت برای محک زدن ما سه نفر را بجرم پادشاهی خواهی محکوم بمرگ کرده است، ما باید به عنوان جمهوری خواه محکم از هر ایرانی که در کشورمان با این نیروهای ضد بشری مبارزه می کنند حمایت کنیم. حکومت باید در این محک زدنش شکستی دیگر را به شکستهایش بیفزاید!

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

کروبی لیبرال باید رهبر جنبش سبز می شد نه موسوی اصولگرا و محافظه کار٠

-- roozbeh ، Oct 11, 2009

كروبي رايم حلالت...
آقا محسن، دستت درد نكنه كه شيخ رو تنها نگذاشتي...دستت درد نكنه.

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

اهدای جایزه یک بنیاد یا یک جشنواره به خالق یک اثر، بزرگداشتی ازاوست به خاطرخلاقیتش و واگذاری آن جایزه به شخصی دیگر - بخصوص که از فعالین آن حوزه هم نباشد- توهین مستقیمیست به سازمان اهدا کننده جایزه. این روش که در بیست و سه - چهار سال اخیر در ایران مد شده است روشیست غیر قابل توجیه که در کشورهای دیگر هم سابقه و رواج ندارد.

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

لیلا راست میگو ید.این را شروین تقوی لاریجانی خیلی قبل از کروبی فاش کرد.

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

چطور فقط سلطنت طلبها را اعدام مي كنند و توده اي و فدايي را دستگير هم نمي كنند٠
اگر به يك توده اي يا فدايي اهدا مي كرد بازم مي گفتي اين توهين آميز است؟
چطور كمونيست هاي روسي از اوباما توقع دارند هديه كند به سمت جنبش به ظاهر سبز ولي سرخ موسوي؟ اما كروبي كه سبز واقعي است اينقدر شما را مي سوزاند؟
ضمنا اوباما هديه كرد به سازمانهاي خيريه ! حالا شما توده اي فدايي ها هي غرولند كنيد٠

-- souzesh ، Oct 12, 2009

بدون نام جان همین دیروز اوباما جایزه اش را به ندا شهید انقلاب سبز ایران تقدیم کرد. این کارهای سمبولیک باید شما را خوشحال کند. اگر نکند حیف. خوب است قدر به نظرات توجه کنید که این حکومت ولایی و علوی چه جنایاتی را مرتکب شده.

-- بدون نام ، Oct 12, 2009

موسوی و کروبی دو روی سکه هستند و نقش مکمل هم رو دارند. لطفا تفرقه افکنی نکنید. درود بر شیخ و میر. ما در این مقطع به هر دو نیاز داریم.

-- بدون نام ، Oct 12, 2009

شیخ همراه مردم ایران به مرحله آزادیخواهی و دموکراسی طلبی رسید. الان به شیخ اعتقاد داریم، چون همراه خودمان تحول یافته است. همانطور که به میر حسین اعتماد داریم.

-- بدون نام ، Oct 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)