تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

خاتمی: مردم از این راه برنمی‌گردند

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران امروز، یک‌شنبه در مورد جریان موسوم به «جنبش سبز» گفت:
«مطمئن باشید از این راه نه مردم برمی‌گردند نه آن کسانی که با همه وجود به این مسائل اعتقاد دارند.»

وی ادامه داد: «هم‌چنان روی حرف‌های اصلی خودمان هستیم.»

محمد خاتمی که در سفر خود به استان یزد سخن می‌گفت در تارنمای خود به نام «باران» نوشت:
«امروز جریان تنگ‌نظر، خشونت‌گرا و متوهم می‌خواهد آن‌هایی را که نمی‌پسندد از صحنه بیرون کند.»

آقای خاتمی افزود: «باعث تاسف است که امروز حرف زدن برای معتقدان به جمهوری اسلامی مشکل شده‌است. وقتی حرف معتقدان به نظام هزینه داشت، نوبت به عمل کسانی می‌رسد که اصل را قبول ندارند.»


این سیاستمدار اصطلاح‌طلب ایرانی بار دیگر پشتیبانی خود را از اعتراض‌های «میلیونی» و «مدنی» پس از انتخابات اعلام کرده و اغتشاش‌طلب خواندن این جریان را «بزرگ‌ترین اهانت به مردم» نامید و گفت:
«نتیجه روش‌هایی که مخالف خود را متهم به براندازی می‌کند، براندازی است.»

روز گذشته سرلشکر فیروزآبادی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را متهم به «براندازی» کرده و در باره شعارهای معترضان در خیابان‌ها گفته‌بود:
«روز قدس گفتند استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی، یعنی همین که کلمه اسلامی را حذف کردند یعنی براندازی نظام.»

احمد خاتمی، خطیب جمعه تهران نیز این هفته گفته‌بود: «هرکس کنار کلمه جمهوری اسلامی کلمه دمکراتیک بگذارد دشمن ما است و هر کسی جمهوری را بخواهد دشمن ما است چرا که دشمن اسلام است.»

محمد خاتمی: دربخش‌هایی از جامعه مسئله جمهوری اسلامی مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد

سید محمد خاتمی امروز در این پیوند گفت:
«جمهوری اسلامی به معنی خاص کلمه، از دستاوردها و شاهکارهای بزرگ انقلاب است که در مرحله ایجابی آن مطرح شد، روح غالب مردم ما اسلامی است؛ بنابر این هیچ حرکتی در کشور موفق نخواهد شد مگر این‌که آشنا و وفادار به مبانی و اصول و فرهنگی جامعه باشد که این معیارها و مبانی به شدت اسلامی است. اگر در بخش‌هایی از جامعه مسئله جمهوری اسلامی مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد، علتش این است که آن‌هایی که معتقد به جمهوری اسلامی هستند، نمی‌توانند حرف خودشان را بزنند و آن‌گاه کسانی حرف می‌زنند که به اصل اعتقاد ندارد.»

وی هم‌چنین نسبت به آینده نظام جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت:
«نمی‌توان با برخورد سخت‌افزاری در وضعیت موجود برای مدت درازی از نظام حفاظت کرد.» رئیس جمهوری پیشین ایران ادامه داد:

«اگر با خواست مردم همسو شویم کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر به هدف می‌رسیم. با زور و با روش‌های پلیسی و نظامی نمی‌توان بر مردم حاکمیت پیدا کرد.»

آقای خاتمی افزود: «نگرانی‌ام از این است که بزرگ‌ترین زیان و خسارت بزرگ به اصل انقلاب و جمهوری وارد شود.»

از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در ۱۲ ماه ژوئن، میلیون‌ها نفر در اعتراض به نتایج اعلام‌شده این انتخابات در خیابان‌ها راهپیمایی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

..... «نگرانی‌ام از این است که بزرگ‌ترین زیان و خسارت بزرگ به اصل انقلاب و جمهوری وارد شود.»
آقای خاتمی, باز شما نبض جامعه را در دست ندارید. مردم میگویند: جمهوری ایرانی. مردم از نظام مذهبی و ایدیولوژی ولایتی و غیر ولایتی و اسلامی و ..... عبور کرده اند. ایشان هنوز نگران سیستم هستند؟!!!
الحق که دولتمرد های (!!!) ما از قافله خیلی عقب هستند. خدایشان شفایشان بدهد.

-- امیر سایه ، Oct 11, 2009

در جمهوری ایرانی که ما می خواهیم البته آقای خاتمی هم جایی دارد. ولی در جموری اسلامی که آقای خاتمی می گوید جایی برای ما مردم نیست. پس پیش بسوی جمهوری ایرانی که در آن برای همه ایرانیان جا هست.

-- آرش ، Oct 11, 2009

اینهمه مردم هزینه دادن آقای خاتمی بعد شما جرات نداری یه ذره از واقعیات رو بزبون بیاری؟
واقعا که متاسفم

-- سیاوش ، Oct 11, 2009

البته که نسل جوان و آزادی خواه از نظام ایدیولوژیک گذشته است . متاسفانه نه آقای خاتمی نه کروبی و نه موسوی راه حل ما نیستند . راه حل ما خودمان هستیم یعنی مردم و مردم سالاری .
به آقایان اصلاحات بگویید، سی سال از نظام جمهوری اسلامی گذشته است و در این سی سال شما هم فرصت یافتید اصلاحات سنجی کنید . مگر ما چقدر دیگر زنده هستیم که دوباره منتظر اصلاحات و تغییر دکوراسیون نظام ولایت فقیه شما باشیم . نظام جمهوری اسلامی باید برود و نظام دموکراتیک مردم ایران از همه قومیتها و مذاهب با محوریت ایران و ایرانی جایگزین شود .
مذهب در هیچ جای دنیا راه گشای یک نظام مردم سالار نبوده است .

-- سعید ، Oct 11, 2009

مثل همیشه یک مسلمان واقعی و به فرموده امام صادق علیه السلام :کونوا لنا زینا و لا تکونوا لنا شینا را تفسیر کردی . امیدوارم مثل همیشه زینت اسلام و اهل بیت و پاسدار آبرو وشرف مردم ایران زمین باشید.

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

متاسفانه این اقایون نه تنها از مردم عقب هستند بلکه اگر چه دایمان از مردم و مردم سالاری صحبت میکنند در واقع به ان اعتعقاد ندارند وگرنه بعد از این همه اتفاقات در طول ماهای اخیر دیگر نظام و نجاتش صحبت نمی کردند.شاید هنوز هم رویای این را دارند که یک ساخت و پاختی رو با جناح حاکم سر مساله تقسیم قدرت و کشور بتونن سازمان بدهند......به هیچکودمشون نمیتوان کاملا اعتماد کرد نمونش اقای رفسنجای.

-- masoud ، Oct 11, 2009

توده اي فدايي راه كارگر و بقيه كمونيست هاي روس محور به دنبال كشاندن جنبش سبز به چاه ١٣ آبان هستند تا انتقام شعارهاي ضد روسي و غزه و لبنان بازي را در روز قدس بگيرند٠ مي خواهند جنبش سبز را هم صدا كنند با رژيم به ظاهر ضدامپرياليست و ضد اسرائيل
٠ مي خواهند شعار مرگ بر آمريكا را كه سي سال است ايران را در چنگال روسيه و ملاتاريا قرار داده و باعث نابودي سرمايه هاي ملي ايران شده دوباره زنده كنند تا ماشين اعدام رژيم كه با حكم اعدام ٣ نفر از انجمن پادشاهي استارت دوباره زده مشروعيت يابد٠ بديهي است كه اين كشتار بعدا يقه همه را خواهد گرفت٠ روزي كه بازرگان با اعدامهاي سران رژيم شاه مخالفت كرد همه جنايات بعدي را ديده بود٠
در تله ماركسيسم روسي نيفتيد٠
جام زهري كه رژيم نوشيده و با آمريكا از در آشتي در آمده به نفع مردم ايران و به ضرر رژيم است و روسيه و چپ روسي ٠
بعد از تحريم كه روسها نفعش را خواهند برد و سپاه پاسداران يك جنگ اتمي باقي ميماند٠ به چاله ماركسيست هاي روسي نيفتيد٠

-- chaleh ، Oct 12, 2009

آقای خاتمی و دیگر روحانیونی که خواهان زنده ماندن اسلام و روحانیت در حوزه ی خصوصی هستند باید تکلیف خودشان را با این شعار که خواهان « استقلال، آزادی و جمهوری ایرانی » ست را روشن کنند. آنها نباید از این ماجرا بترسند، آنها و در مجموع روحانیت باید ارج و قرب خود را حتا با زمان شاه مقایسه کنند، در جمهوری ایرانی اسلام به جایگاه خودش که که همانا ترویج اخلاق و پرداختن به روح و نفسانیات ایرانیهاست خواهد پرداخت. روحانیت پاک و غیر قشری باید هر چه زودتر و با شجاعت خودش را در برابر این موج همه گیر تصحیح کند، باید به آن بپیوندد، باید با صراحت و روشنی بگوید که از آن طرفداری می کند! در غیر این صورت احتمالا رهبری جنبش از دست اندرونی های ایرانی به بیرونی های ایران هدایت خواهد شد. آقایان منتظری ، کروبی، خاتمی، صانعی دستغیب، و...وقت تنگ است!

-- بدون نام ، Oct 12, 2009

جناب خاتمی‌،

رقبای سیاسی شما از اعدام مخالفانش (ملت ایران) سخن می‌گویند و حکم اعدام سه نفر را فعلا بریده‌ا‌ند، تا بعد برای بیشترها ببرند، و شما امروز از کم لطفی‌ سخن میگوید؟؟؟؟ یا خوابید و یا خود را به خواب بودن میزنید. این حرفها برای فاطی تنبان نمی‌شود. افسوس که شماها نیز تو زرد در آمدید.

-- دکتر میر حسین ، Oct 12, 2009

آقای «امیر سایه» مطمئنید همه مردم جمهوری ایرانی می خوان؟ گروههای بزرگی از مردم شهرستان ها و متدینین حتی از سرنوشت رایشون هم اطلاع ندارند، جمهوری ایرانی به جای خود. شما به جای زدن حرف هایی که 30 ساله داریم میگیم و هیچ نتیجه ای نمی گیریم، یه فکری برای اطلاع رسانی و آگاه کردن مردمی بکنید که به جز صدا و سیما به منبع خبری دیگه ای دسترسی ندارند.

-- تاجیان ، Oct 12, 2009

جناب آقای خاتمی اگر مشکلاتی که برای کشور به وجود آمده از ناحیه قوه قضاییه می بود انتظار ما وشماوملت بزرگ ایران انتظار بجایی بود وبا تحولی که در قوه قضاییه ایجاد شد،می بایست شاهد تغییر در رفتارها، نسبت به بازداشت‌ها و بازداشت‌شدگان و هم کسانیکه به حقوق مردم تجاوز کردند و هم شاهد تغییر فضای موجود در جامعه که فضای بسیار مسموم و بدی است، باشیم؛ همچنین شاهد برخورد با جریان خاصی که امکانات متعلق به ملت را در اختیار گرفته و به این فضا دامن می‌زند، باشیم. باید قبول کرد که تمامی این مشکلات ازناحیه ولایت مطلقه است تازمانی که ولایت مطلقه است همین آش است و همین کاسه انتظار بهبودی یک انتظار خام است.وهیج نشانی ازبهبودی درشرایط موجودنیست وآقای خامنه ای باگماردن سردارنقدی به فرماندهی بسیج که دهان کجی آشکاربه خواست تمامی اصلاح طلبان بود ونشان داد که ایشان نمی خواهد به خواست اصلاح طلبان تن دهدپس مشکل اصلی ملت ولایت مطلقه است وباید به این دیکتاتوری پایان دادوخواست واراده ملت هم به پایان دادن دیکتاتوری درکشوراست وازاین خواست بحق خود عقب نشینی نخواهدکرد

-- ابراهیم ملکی ، Oct 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)