تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اجرای سه حکم اعدام در روزهای آینده

بنا به گزارش‌های رسیده از تهران، اکرم مهدوی، بهنود شجاعی و صفر انگوتی، سه متهم به قتل در معرض اعدام قرار دارند.

به گفته مینا جعفری، وکیل اکرم مهدوی، دادسرای جنایی تهران تاریخ اعدام وی را یکشنبه ۱۹ مهر ماه اعلام کرده‌است.

اکرم مهدوی، از سال ۱۳۸۵ به جرم قتل شوهرش در زندان است. این زن ۳۴ ساله در سن ۲۰ سالگی طی یک ازدواج اجباری به عقد مردی ۷۰ ساله که دو همسر دیگر هم داشته، درآمد.

وی پس از دوبار تقاضای طلاق و رد این تقاضا از سوی دادگاه، در سال ۸۲ همسرش را به قتل رساند. این زن محکوم به اعدام در سن ۱۳ سالگی نیز به اجبار با پسردایی‌اش ازدواج کرده بود.

خانواده مقتول پیشتر اعلام کرده بودند در صورت دریافت ۶۰ میلیون تومان از قصاص صرف نظر خواهند کرد. جمعی از فعالان حقوق زنان طی یک فراخوان برای جمع‌آوری دیه، توانستند ۱۸ میلیون تومان جمع آوری کنند. خانواده مقتول اعلام کرده‌است که این مبلغ را برای گذشتن از حق قصاص کافی نمی‌داند.

این احکام اعدام در حالی برای اجرا در روز ۱۱ اکتبر ابلاغ شده که روز دهم اکتبر روز جهانی مبارزه با اعدام است

سال گذشته، ایران به عنوان دومین کشور از نظر شمار اجرای اعدام‌ در جهان شناخته شد. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم ۳۴۶ نفر در سال ۲۰۰۸ در ایران به دار آویخته شده‌اند.

محمد مصطفایی، وکیل بهنود شجاعی و صفر انگوتی، نیز در تارنمای شخصی خود، اعلام کرده‌است که حکم اعدام این دو نوجوان در روزهای ۱۹ و ۲۹ مهر ماه اجرا خواهد شد.

بهنود شجاعی و صفر انگوتی در زمان ارتکاب قتل کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند. بنا بر پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک افراد زیر ۱۸ سال، کودک به‌شمار می‌آیند و اجرای حکم اعدام برای آن‌ها ممنوع است. ایران در سال ۱۳۷۲ این پیمان‌نامه را امضا کرده‌است.

آقای مصطفایی با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار توقف این احکام شده‌است. وی از رئیس قوه قضائیه درخواست کرده تا زمان تصویب نهایی «لایحه تشکیل دادگاه‌های اطفال و نوجوانان» احکام اعدام کودکان زیر ۱۸ سال را متوقف کند.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی کلیات «لایحه تشکیل دادگاه‌های اطفال و نوجوانان» را تصویب کرد. بر پایه این لایحه، قاضی می‌تواند با تشخیص خود مبنی بر این‌که کودک مجرم، در هنگام ارتکاب جرم به بلوغ فکری نرسیده بود، حکم اعدام را لغو کند.

این احکام اعدام در حالی برای اجرا در روز ۱۱ اکتبر ابلاغ شده که روز دهم اکتبر روز جهانی مبارزه با اعدام است.

ایران بالاترین آمار اعدام کودکان زیر ۱۸ سال را در جهان دارد. در سه سال گذشته ۲۹ کودک زیر ۱۸ سال در ایران اعدام شده‌اند. مجموع کودکان اعدام شده در جهان در این مدت ۳۵ نفر بوده‌است.

بر اساس قوانین ایران کودکانی که در سنین زیر ۱۸ سال محکوم به اعدام می‌شوند تا زمان رسیدن به سن ۱۸ سالگی در کانون اصلاح و تربیت کودکان زندانی می‌شوند و پس از آن به دار آویخته می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بنام خدای بخشنده... سلام به همگی شما...بعد از دیدن مطلب جوان فوق از نت فورا بمساله حساس شده وتحمل سر امد مطلبی را از کشور ژاپن که واقعا مردمی صلح دوست هستند امشب ٩/١٠/٢٠٠٩ ازتلویزیون ژاپن ادامه برنامه چهار سال قبل پسری ١٧ساله که بجرم قتل اعضا خانواده //دخترپنج ماهه و مادر که بعداز قتل به مادرفوق تجاوز نموده است//در حال پخش است که چند باردادگاه در مدت چهار سال و همسر وی در خواست قصاص راداشته چون فرد فوق بسن ٢١سالگی دارد قانونا در پی اجرای عدالت وقصاص است//قانون ژاپن حدودا ٩٠ درصد حکوم اعدام نداردو به موارد خاص اعدام دارد//حال بنده هم به اجرای عدالت و قانون برای دو طرف هستم...هر چندامروز جهان را خودمان به چشم می بینم که کودکانه ١٣//١٤ساله ای هستند که مسولیت خانواده خودرا بدوش دارند..... ولی بهر حال بنده خواهشمندم بعنوان هموطن مدتی وقت دیگر به دو صرفه خانواده داده تا باز از ارامش به مساله نگاه و جواب بدهند این مورد قبول است اجرای عدالت شاید برای طرف مقابل مورد قبول نباشد ولی دادن وقت تفکر به انسانها اجرای بهتر عدالت انسانی جلوه خواهدکرد بطور حتمی...از خانواده محترم مقتول و دادگاه محترمه به دادن وقت دیگر...بنده دو طرف خانوادها رانمی شناسم.

-- zargari ، Oct 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)