تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

باراک اوباما، برنده جایزه صلح نوبل

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ شد.

کمیته جایزه نوبل دلیل اعطای این جایزه به آقای اوباما را «تلاش برای تقویت دیپلماسی بین‌المللی و تشویق به همکاری بین المللی» اعلام کرده است.

فعالیت‌های رئیس‌جمهوری امریکا برای تقویت سازمان‌های بین‌المللی و تشویق برای خلع سلاح هسته‌ای از دیگر مواردی است که از سوی کمیته نوبل مطرح شده است.

چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا، در رقابت با ۲۰۵ کاندیدای دیگر توانست جایزه صلح نوبل امسال را از آن خود کند.


سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان و مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمبابوه از جمله نامزدهای امسال برای دریافت این جایزه بودند.

در بیانیه کمیته سوئدی نوبل آمده است: «کمتر کسی به اندازه آقای اوباما توجه جهان را به خود جلب کرده و در دل مردم خود امید به آینده را زنده کرده است.»

دیپلماسی باراک اوباما مبنی بر اینکه «رهبران جهان، باید مردم را بر اساس ارزش هایی که بیشتر مردم جهان به آن اعتقاد دارند هدایت کنند» از دیگر نکات مورد تاکید کمیته نوبل برای اعطای این جایزه به رئیس جمهوری آمریکا است.

باراک اوباما دهمین آمریکایی برنده جایزه صلح نوبل است. پیش از این دو رئیس جمهور دیگر آمریکا نیز جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده بودند. این جایزه در سال ۱۹۰۶ به تئودور روزولت و در سال ۱۹۱۹ وودرو ویلسون اعطا شده است.

در بیانیه کمیته سوئدی نوبل آمده است: «کمتر کسی به اندازه آقای اوباما توجه جهان را به خود جلب کرده و در دل مردم خود امید به آینده را زنده کرده است»

جیمی کارتر، نیز پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش برنده این جایزه شد. در سال ۲۰۰۷ نیز این جایزه به ال گور، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در زمان بیل کلینتون،‌ تعلق گرفت.

جایزه صلح نوبل از سوی یک کمیته پنج نفره در سوئد انتخاب می شود و یک مدال طلا، یک لوح افتخار و ۱۰ میلیون کرون سوئد (معادل یک میلیون و چهار صد هزار دلار) به فرد برنده داده می شود.

سال گذشته مارتی آتیساری، رئیس جمهور سابق فنلاند جایزه صلح نوبل را کسب کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

استکبار جهانی یک بار دیگر کینه توزی کرد ودکتر احمدی نژاد را از حق مسلمش محروم ساخت.

-- اسلامی ، Oct 9, 2009

باز هم کمیته نوبل احمدی نژاد را فراموش کرد. ای قدر نشناس ها

-- گشتاسب ، Oct 9, 2009

این دو کامنت اول شوخی بودن دیگه؟؟ یا من اشتباه متوجه شدم؟؟

-- N ، Oct 9, 2009

بسياري از رسانه هااز جمله بي بي سي فارسي از اهداي جايزه صلح نوبل به آقاي اوباما شگفت زده شدند درود بر «زمانه»که پيشاپيش ايشان و آقاي سرکوزي رييس جمهور فرانسه را صاحب بيشترين شانس براي دريافت جايزه صلح نوبل امسال اعلام کرده بود.موفق باشيد

-- شاهد ، Oct 9, 2009

سیاسی ترین نویل تاریخ باشد شاید این نوبل.

باراک اوبا ما را چه به نوبل؟؟ مگه چه کاری کرده؟ البته حرفهای قشنگی زده.

بهتر بود به جای تشویق اوباما . جرج بوش را تنبیه می کردند. این یکی زیاد خوب نیست. قبلی زیاد بد بوده است.

-- از وراث مالک دوزخ ، Oct 9, 2009

زنده باد آزادی
ما فکر میکردیم این جایزه به مهدی کروبی برسه
ولی بهر حال خوشابحال اوباما..........

-- میلاد ، Oct 9, 2009

نظرات بالا نشان دهنده کامل ساده لوحی و حماقت بی اندازه ایرانیان خارج نشین و نوکر صفت است. سری به سایت های مترقی بزنید و از آنها یاد بگیرد. افراد آگاه از سیاستهای تروریستی و جنایتکارانه غرب
به نوکرانشان در لوای جایزه شگفت زده نخواهند شد. جایزه نوبل به کسینجر و شیرین عبادی جهت کلفت سازی در ایران را همه بیاد داریم. یک هفته پیش هم جایزه ولخ والسا به چند خواهر عامل سازمان جاسوسی آمریکا و شادی صدر عامل دیگر کشورهای امپریالیستی اهدا شد که در تضاد با این جایزه که به یک جنایتکار جنگی نوکرصهیونیسم داده اند نیست.

-- بدون نام ، Oct 9, 2009

بسیار مناسب و بجاست که نظر حجت الاسلام محمد خاتمی را هم جویا شوید ایشان نه تنها اهدای این جایزه را به خانم شیرین عبادی به این بانوی فرهیخته تبریک نگفتند که حتی کمترین اهمیتی هم برای آن قایل نشدندوجایزه صلح نوبل را کم ارزشترین در میان سایر جوایز نوبل اعلام کردند.ایشان آن زمان رییس جمهور ایران اسلامی هم بودند!

-- بدون نام ، Oct 10, 2009

به دوست عزیز «بدون نام» که شیرین عبادی را کلفت خواندند:
دوست عزیز لطفاً نگران ساده لوحی و حماقت بی اندازه و نوکر صفتی ایرانیان خارج نشین نباشید و انقدر خون خود را آلوده نکنید. ما (ایرانیان ایران نشین) خودمان ریشه شما را از این آب و خاک خواهیم کند. شما با ما طرفید.

-- بخت النصر خراسانی ، Oct 10, 2009

سلام

خواستم جواب بی نام رو بدم دیدم دوست عزیزمون " بخت النصر خراسانی " جواب دادند.

از این بحث می گذرم

اما واقعاً فکر می کنم این حق اوباما بود ولی ای کاش دنیا مهدی کروبی و کارهاشو میدید ....

-- احسان ، Oct 10, 2009

اقای اوباما بازیرکی تمام قبل از ورود به کاخ سفید ارتش اسراییل را از غزه اخراج کرد. فرمان ممنوعیت شکنجه زندانیان را صادر کرد. ناتانیاهو ی جنگ طلب را از دست زدن به جنگی جدید منع کرده است. و صادقانه برای ایجاد صلح بین فلسطین و اسراییل تلاش کرده است . در جریان کودتای انتخاباتی سید علی بر خلاف تلاشهای جنگ طلبان امریکا سیاستی تیز هوشانه اتخاذ نمودند که به نفع معترضان بود و سید علی را از به دست اوردن بهانه برای قتل عام مردم صلح دوست ایران محروم کرد. بنابراین ایشان لایق دریافت این جایزه هستند. و ارزوی موفقیت روز افزون ایشان در ایجاد صلح و امنیت و دمکراسی در جهان را دارم.

-- احسان از نیو یورک ، Oct 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)