تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: از تأسیسات قم خبر داشتیم

مدیر سازمان سیا می‌گوید که ایالات متحده از سه سال پیش از وجود تأسیسات غنی‌سازی در قم باخبر بوده‌است.
لئون پانِتا، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا این مطلب را در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آمریکایی تایم بیان داشته‌است.

آقای پانتا در این مصاحبه گفت که وی در ماه ژانویه و در زمان تغییر دولت در کاخ سفید از وجود این تأسیسات باخبر شد.
وی در این باره گفت: «این مسئله به عنوان چیزی مطرح شد که هیچ‌کس از آن باخبر نیست، به عنوان یک تأسیسات مخفی.»

مدیر سیا افزود:
«این تأسیسات درون یک کوه ساخته شده‌بود و این امر برای ما سؤال‌برانگیز بود. پس از آن چند ماه را صرف به دست آوردن اطلاعات بهتر درباره اوضاع آن تأسیسات کردیم و عملیاتی مخفی در آن منطقه انجام دادیم.»


نمایی ماهواره‌ای از تأسیسات قم، ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۹

بنا بر این خبر، زمانی که ایران تجهیزات پدافند ضدهوایی به منطقه آورد توجه سازمان‌های اطلاعاتی غرب به منطقه قم جلب شد.

به گفته آقای پانتا وی در حال آماده کردن گزارشی درباره این تأسیسات بوده‌است تا در صورتی که دولت اوباما خواستار اعلام آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود این گزارش آماده باشد. به گفته وی، سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا،‌ فرانسه و اسرائیل در تهیه این گزارش همکاری کرده‌اند.

بنا بر این خبر «باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قصد داشت در صورتی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفتی حس نشود، وجود این تأسیسات مخفی را در ماه سپتامبر در یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل افشا کند.»

«باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قصد داشت در صورتی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفتی حس نشود، وجود این تأسیسات مخفی را در ماه سپتامبر در یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل افشا کند»

تاسیسات دوم غنی‌سازی اورانیوم ایران در ۱۰۰ کیلومتری جنوب تهران و نزدیک شهر قم واقع شده‌است که بنا بر اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، بازرسان آژانس ۲۵ اکتبر از آن بازدید خواهند کرد.

مقامات ایرانی تنها چند روز پیش از سخنرانی آقای اوباما در سازمان ملل متحد وجود تأسیسات قم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند.

آمریکا و برخی کشور‌های غربی، ایران را به «پنهان‌کاری» در ساخت این مرکز غنی‌سازی متهم کرده‌اند، اما تهران گفته‌است که ۱۸ ماه پیش از موعد مقرر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از وجود آن مطلع کرده است.

با آن‌که بیشتر مقام‌های ایالات متحده از آنچه «همکاری» ایران در جریان مذاکرات تازه ژنو می‌نامند، ابراز رضایت کرده‌اند و این گفتگوها را «آغازی سازنده» دانسته‌اند اما مقام‌های آمریکایی برای چندمین بار در هفته‌های اخیر است، ایران را به افزایش تحریم‌ها تهدید کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)