تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حقیقت و ضدخشونت بودن هم‌سن کوه‌ها هستند

دوم اکتبر، زادروز گاندی (AFP)

دوم اکتبر، زادروز مهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها است که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. گاندی در طول زندگیش استفاده از هر نوع ترور و خشونت برای رسیدن به مقاصد را رد می‌کرد. فلسفهٔ ضدخشونت گاندی که خود نام ساتیاگراها (در سانسکریت به معنای تلاش و کوشش برای رسیدن به حقیقت) روی بسیاری از جنبش‌های مقاومت ضدخشونت در سراسر جهان و تا امروز تأثیر گذارده‌ است.

از زمانی که گاندی مسئولیت رهبری نبرد برای آزادی و کنگره ملی هند در سال ۱۹۱۸ را به عهده گرفت، به عنوان نمادی ملی شناخته شد و میلیون‌ها نفر از مردم او را با لقب ماهاتما یا روح بزرگ یاد می‌کردند. هر چند که او از القاب افتخارآمیز بیزار بود ولی امروز هم همگی او را با نام ماهاتما گاندی می‌شناسند.

گاندی می‌گفت «من چیز جدیدی ندارم که به دنیا یاد بدهم. حقیقت و ضد خشونت بودن هم‌سن کوه‌ها هستند.»

در سال ۲۰۰۷ سازمان ملل متحد، روز دوم اکتبر را به پاس‏داشت گاندی، «روز جهانی عدم خشونت» نام‌گذاری کرد. این روز در هند تعطیل عمومی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ای کاش کمی‌ بیشتر در موردش نوشته بودید! یا احتمالا لینک‌های در این رابطه در آخر اضافه میکردید که علاقمندان به مطلب بیشتری دسترسی‌ پیدا میکردند.

-- مصی‌ ، Oct 4, 2009

غرب خیال میکرد که خمینی هم یک گاندی دیگر است . متاسفانه یک اسلام باصطلاح سیاسی تحویل دنیا داد ، و الان بازمانده هایش می خواهند یک اسلام نظامی به خورد جهان بدهند!!!

-- م م ل ، Oct 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)