تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«توافقات پرهزینه»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «مذاکره با آمریکا خوب است اگر...» به انتقاد از برخورد دوگانه محافظه کاران از طرح مذاکره با آمریکا پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «اکنون اصلاح‌طلبان می‌توانند با نگاهی به رفتار دو دهه اخیر محافظه‌کاران، تنها به تسویه حساب جناحی اندیشیده و سکوت ناگهانی و حتی ذوق‌زدگی بعضی محافظه‌کاران را به رخ آنها بکشند. می‌توان به آنها یادآوری کرد که مگر شما نبودید که از حـمله به اتوبوس توریست‌های آمریکایی در برابر هتل استقلال، حمایت می‌کردید؟ حالا چه اتفاقی افتاده که رئیس دولت را به خاطر شکستن تابوی مذاکره با آمریکا، تحسین می‌کنید؟»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «عدم پایبندی بعضی از مدعیان اصولگرایی به اصول، آشکارتر از آن است که اصلاح‌طلبان را برای اطلاع‌رسانی دراین مورد، به زحمت بیندازد. ثانیا واقعیتی به نام قدرت آمریکا برای مشکل‌آفرینی در برابر ایران نیز آنقدر واضح است که نباید هیچ فرصتی را برای رفع این مزاحمت از دست داد. البته این سخن، نباید به معنای تایید روند فعلی مذاکره ایران و آمریکا تلقی شود.»

به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «نگرانی این است که در غیاب نظارت رسانه‌ها و بدون استفاده از مشاوره کارشناسان غیردولتی، توافقاتی حاصل شود که هزینه آن برای امروز و فردای ملت ایران، بیش از دستاوردهای احتمالی آن باشد.»

متن کامل سرمقاله

«تحرک برای تنوع»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سخنی با رئیس قوه قضائیه» به ارائه پیشنهادهایی به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه پرداخته است.

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی نوشته است: «اقدامات اولیه رئیس جدید قوه قضائیه در چینش مدیران ارشد قضائی که تاکنون انجام شده، در عین حال که نشان از تغییرات اساسی در این قوه ندارد، از نوعی تحرک آرام برای ایجاد تنوع در بعضی بخش‌ها خبر می‌دهد. آنچه تاکنون رخ داده عبارت است از تثبیت جابجائی و چند مورد تغییر.»

به نوشته این روزنامه، «بسیار دیده شده که عناصری از خارج قوه قضائیه تحت عناوینی از قبیل ضرورت رعایت مصلحت نظام در مورد اصل تشکیل پرونده‌های قضائی یا چگونگی تشکیل آن‌ها اعمال نفوذ می‌کنند و قوه قضائیه را به ابزاری برای تحقق اهداف این و آن تبدیل می‌نمایند.»

جمهوری اسلامی در ادامه افزوده است: «استقلال قاضی و قوه قضائیه در عین حال که دشوار است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تنها راه حراست از سلامت نظام و جلوگیری از انحرافات و تبدیل شدن حکومتگران به عناصر مستبد و خودکامه نیز حفظ استقلال قاضی و قوه قضائیه است.»

متن کامل سرمقاله

«توصیه به طراحان»
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «فصل مشترک تمام این طرح‌ها» به انتقاد از طرح وحدت ملی در ایران پرداخته است..

سرمقاله نویس وطن امروز نوشته است: «این روزها آنچه بیشتر از سایر موضوعات داخلی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، بحث‌ها، جلسات، دیدارها و اظهار نظرها پیرامون طرح‌هایی است که از آنان با تعابیری چون تفاهم ملی، وحدت ملی، آشتی ملی و... نام برده می‌شود. به نظر می‌رسد هدف همه این طرح‌ها چیزی نیست جز ایجاد فضایی متفاوت از شرایط کنونی معادلات سیاسی در کشور.»

به نوشته این روزنامه، «در این میان اما به نظر می‌رسد برخی گروه‌ها و فعالان سیاسی که برای تغییر شرایط حاکم بر مناسبات سیاسی، اقدام به طرح ساز و کارهای مختلف برای این منظور کرده‌اند، به مرور و با درک واقعیات حاکم بر جامعه بدین نتیجه رسیده‌اند که برای برون‌رفت از این شرایط باید واقعیات را ملحوظ کنند.»

وطن امروز در ادامه آورده است: «بنابراین بهترین توصیه به دنبال‌کنندگان طرح‌های تغییر شرایط فعلی مناسبات سیاسی کشور، تفاهم بر موضوع بررسی ادعای تقلب، به عنوان فصل مشترک طرح‌های ارائه شده است. نخستین نشانه اثبات درستی این موضوع برای این گروه‌ها و شخصیت‌ها، تقلیل بیش از پیش جماعت معترض به نتیجه انتخابات است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «باز هم سرطان کوئست!»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «واکنش‌های شدید به نامه‌های بی‌تاثیر!»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «ذخایر ارزی، قربانی واردات»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «بایدهای بر زمین مانده»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «فتنه چیست و فتنه‌گر چه می‌کند؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)