تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«طرح» مرکز غنی‌سازی قم در مذاکرات ژنو

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که موضوع ساخت مرکز غنی‌سازی قم از سوی گروه ۱+۵ در مذاکرات ژنو مطرح خواهد شد؛ هرچند ایران مخالفت آن باشد.

ایران اعلام کرده است که در مورد برنامه‌های هسته‌ای‌اش و دومین مرکز غنی‌سازی خود که در نزدیکی شهر قم است؛ با این گروه مذاکره نخواهد کرد.

این برای چندمین ‌بار است که آمریکا اعلام کرده که موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در جریان مذاکرات اول اکتبر مطرح خواهد کرد.

دور جدید مذاکرات ایران و کشور‌های غربی پس از ارائه بسته پیشنهادی تهران به نمایندگان گروه ۱+۵ قرار است از روز پنجشنبه هفته جاری آغاز شود.

ایران اعلام کرده که در مذاکرات ژنو با نمایندگان آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان در خصوص مفاد این بسته پیشنهادی مذاکره می‌کند.

آقای گیبس گفته است که ساخت دومین مرکز غنی‌سازی از سوی ایران، «نقض» تعهدات آنها در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته که واشینگتن خواستار دسترسی آزادانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «تاسیسات، کارکنان و اسناد مرتبط» این مرکز جدید غنی‌سازی است.

واشینگتن اعلام کرده که خواستار دسترسی آزادانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «تاسیسات، کارکنان و اسناد مرتبط» مرکز جدید غنی‌سازی ایران است

جمهوری اسلامی اعلام کرده که به زودی اجازه خواهد داد تا بازرسان از این مرکز غنی‌سازی بازدید کنند و آمریکا نیز از این اقدام ایران استقبال کرده است.

ایران ۳۰ شهریور ماه در نامه‌ای به آژانس برای نخستین‌بار وجود این مرکز غنی‌سازی را تائید کرد. سازمان انرژی اتمی ایران نام این تاسیسات را «فردو» اعلام کرده است.

خاویر سولانا، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته گفت که در مذاکرات ژنو از ایران خواسته می‌شود درباره صلح‌ آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای‌اش «تضمین‌های جدی» بدهد.

غرب بیم آن دارد که برنامه‌های هسته‌ای ایران منجر به دستیابی تهران به بمب هسته‌ای شود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که هدف فعالیت‌های هسته‌ای ایران «صلح‌آمیز» است.

ایران و غرب بیش از پنج سال است که درباره برنامه‌های هسته‌ای تهران مذاکره می‌کنند. ماحصل این مذاکرات، صدور چهار قطعنامه و برقرای سه دوره تحریم‌ علیه جمهوری اسلامی بوده است.

تهران با این وجود اعلام کرده که همچنان به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و تحریم‌ها تاثیری بر تصمیمش نخواهند گذاشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)