تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واکنش‌ جهان به آزمایش‌های موشکی ایران

کاخ سفید و وزرای خارجه روسیه، بریتانیا و آلمان، نسبت به آزمایش‌های موشکی ایران واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید، آزمایش‌های موشکی ایران را «تحریک‌کننده» نامید و خواستار دسترسی نامحدود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات جدید هسته‌ای ایران شد.

آقای گیبس از مقام‌های ایران خواست که مدارک مربوط به ساخت این تاسیسات را در اختیار آژانس قرار دهند و خواستار دیدار بازرسان آژانس با کارمندان فعال در مرکز جدید غنی‌سازی ایران شد.

به گفته گیبس، اعضای گروه ۱+۵ نیز درخواست‌های مشابهی از ایران دارند و امیدوارند که تهران در جریان مذاکرات اول اکتبر، با شفاف‌سازی نشاند دهند که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.


AFP

سپاه پاسداران ایران در روزهای گذشته، انواع موشک‌های دوربرد و میان برد را آزمایش کرده است. روز گذشته دوشنبه و در جریان رزمایش موشکی «پیامبر اعظم ۴» سپاه اعلام کرد که موشک‌های دوربرد «شهاب ۳» و «سجیل» را با موفقیت آزمایش کرده است.

کارشناسان می‌گویند که این موشک‌ها می‌توانند اسرائیل، پایگاه‌های آمریکا در منطقه خلیج فارس و بخش‌هایی از اروپا را مورد هدف قرار دهند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است که در جریان مذاکرات اول اکتبر قرار است ایالات متحده از ایران بخواهد ظرف سه ماه به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از مراکز هسته‌ای این کشور و از جمله کارخانه جدید غنی‌سازی قم بازدید کنند.

دیدار بازرسان آژانس با دانشمندان هسته‌ای ایران که در دو طرح فوق سری «۱۱۰» و «۱۱۱» فعالیت کرده‌اند نیز از دیگر درخواست‌های آمریکا از ایران خواهد بود.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است که در جریان مذاکرات اول اکتبر، قرار است ایالات متحده از ایران بخواهد ظرف سه ماه به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از مراکز هسته‌ای این کشور بازدید کنند

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که ایران از قبل، برای انجام آزمایش‌های موشکی خود برنامه‌ریزی کرده بوده است.

این در حالی است که وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که آزمایش‌های موشکی جدید جمهوری اسلامی، بخشی از یک مانور نظامی سالانه است و ارتباطی با فعالیت‌های اتمی جدید تهران ندارد.

گزارش‌های دیگری نیز حاکی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با «نگران‌کننده» خواندن آزمایش‌های موشکی ایران، بر لزوم حفظ خویشتنداری و ادامه مذاکرات با این کشور تاکید کرد.

وزارت خارجه آلمان هم با ابراز نگرانی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، انجام این آزمایش‌ها در آستانه مذاکرات ایران و غرب را ناقض اعتمادسازی دانسته است.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا هم آزمایش‌های هسته‌ای ایران را «منزجر کننده» خواند، اما تاکید کرد که این آزمایش‌ها نباید باعث انحراف از لزوم ادامه مذاکرات با ایران شود.

پیش از این نیز خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه فرانسه، این اقدامات ایران را محکوم کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)